Träning iFokus

Träning

Etikettkost
Läst 824 ggr
annie
0

Var handlar ni?

När ni handlar saker som kokosolja m.fl produkter inom kost/träning var handlar ni då? Internet eller butik?

Ska till Stockholm framöver och kanske någon har tips på butik där allt inte kostar skjortan?

Någon som använder kokosfettet i aluminium (som står intill smör etc i butiken) istället för eller tillsammans med kokosolja på burk? Skillnaden? Har hört att Paulun använder det och tycker det är helt ok.

RobinEH
0

Sist jag handlade kokosfett så gjorde jag det på Ica Maxi och då i glasburk från Kung Markatta. 

Kokosfettet i silverförpackningen från Unilever är härdat och det är vad som skiljer den från de flesta andra. Det finns inte så mycket att härda i kokosfett då det mestadels består av mättat fett, så det är knappast något att oroa sig över. Glasburkskokosolja är oftas kallpressat och man bör undivka att steka i dessa trots det höga innehållet av kokosfett. Så skall du konsumera kokosfett utan större upphettning så kan du satsa på glasburksvarianten. Hursomhelst så rekommenderar jag förvaring utanför kylskåp, annars får du använda yxa eller såg.

Sannolikt så är det mycket billigare att köpa dessa varor över internet och då i större mängd.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

annie
0

Tisen tack för svar!

Tycker det är svårt detta med kokosolja eller fett… vissa har mängder med argument till att kokosfettet i silverpaketen är det värsta man kan använda medan andra gör det hela tiden. Att den är processad och kemiskt behandlad är det argument jag hört mest. Vad stämmer egentligen? Jag har aldrig hört att man inte kan steka i glasvarianten… 

Svårt ämne tycker jag. Jag ska testa paleo en period för att känna efter hur min krångliga mage och kropp i övrigt fungerar och försöker nu ladda inför testperioden.

Någon som vet var man kan handla på internet till ett bra pris mm?

RobinEH
0

Att folk är rädda för Unilevers kokosfett beror på att de glömt foliehatten på.

Tillverksprocessen står här.

"**1. Upphettning vid utvinning ur kopra, i så fall vid vilken temperatur? **Ja, upphettning har används, vi ger inte ut temperaturen men kan garantera att kokosoljan har en bra kvalitet."

"**2. Fraktionering, i så fall har något lösningsmedel använts? **Nej, kokosfettet är inte fraktionerat, det är fullhärdat. Dvs. alla omättade oljor är ändrat till mättat fett för att bättra produktens egenskaper (hållbarhet och konsistens)."

"3. Raffinering, i så fall har kokosfettet varit i kontakt med natriumhydroxid, fosforsyra/citronsyra och bentonitlera? Ja. Kokosoljan är fysiskt raffinerad, vilket innebär att fosforsyra, blekjord (bentonitlera) och aktivt kol används som processhjälpmedel. Både fosforsyra, blekjord och aktivt kol är godkända processhjälpmedel (av EU), och det finns inga rester kvar i den raffinerade slutprodukten. Fosforsyra används ofta i många livsmedel, blekjord är en naturlig lera som också är tillåtet att använda direkt som foder, aktivt kol även känt som som Nori, användas av människor när de har ätit något fel. Alla dessa processhjälpmedel är godkända av EU och används i livsmedel eller foder."

"**4. Har kokosfettet deodoriserats, i så fall vid vilken temperatur? **Ja, deodorisering gör man för att små partiklar t.ex. metaller, fria fett syror, färgrika ämne har påverkan till smak, färg och hållbarhet. Vi ger inte ut temperaturen."

Kallpressad kokosolja har en lägre rykpunkt än varmpressad och är mindre lämpad för stekning. Väljer man kallpressade oljor så bör man göra så för att man vill konsumera dem i lägre temperaturer.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Pauliine
0

Köper markattas kokosolja på nature , kostar bara 49 kr , är bra och god… Använder den till sminkborttagning, hårinpackning, mat, steker i, hudsalva ^^

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono