Behöver hjälp att komma igång
Hej Jag är en 16 år gammal tjej som vill börja träna. Det jag vill uppnå med min träning är att jag vill få lite tydligare muskler, bli "fastare" och smidigare. Jag vill främst fokusera på mage, lår och rumpa. Men jag vill absolut inte bli någon stor biff med jätte muskler eller så hehe:p Jag går ett naturbruksgymnasium där jag bor på skolan i veckorna och på skolan har vi ett enkelt gym med lite olika maskiner och hantlar så det är där jag kommer att kunna träna. I och med att jag pluggar och har en hund att ta hand om så kommer jag inte kunna träna så jätte ofta utan det kanske kan bli ca 1-2 gånger i veckan till att börja med sedan kanske jag ökar på det lite i framtiden men det tar vi då:) Iaf så behöver jag hjälp med hur jag ska lägga upp min träning och jag har ingen aning om vilka övningar jag ska göra så ni får gärna kommaed tips och idéer om hur jag ska göra:)
Hälsningar Lovisa & Chester❤
Hur "biffig" du blir av träning är genetiskt betingad. Vissa personer blir biffiga bara de rör på sig lite, medan andra inte blir det även av ett helt liv målmedveten träning.
Något som slår mig är att du kan ju jogga.
Då kan du ju även ha med hunden. (Ett litet plus, typ.)
#1 okej jag får väll testa o se om jag är någon bodybuilder eller inte då…nä skoja bara haha #2 jo jag vet jag brukar göra det ibland men jag vill satsa lite mer på nu då jag bara går ner i vikt av joggning och mitt mål är ju att bli mer fast utan att gå ner massor i vikt:)
#3 - Jag såg några minuter på ett "varför slösar jag pengar på en massa skräp och fixa min ekonomi"-program".
Det var en tjej som la cirka 13-15000 kronor per år på coca cola, (eller om det var någon annan liknande dryck).
Ibland kan det vara lätt att se var problemet (till viss del) består av.
Å andra sidan kan man missbedöma sitt utseende.
Det finns ju personer som är väldigt smala, som ser sig själva som tjocka. I sådana fall är det svårare att kunna se var problemet ligger och att förstå problemet.
Man får jämföra input med summan, liksom. 🤔
Jogga på du. Det är absolut inte fel, oavsett vilket. 🙂
#4 jag vill inte jogga för jag går ner så mycket i vikt då, jag är absolut inte tjock så jag vill inte och behöver inre gå ner i vikt jag vill bara bli lite mer "biff" och jag känner att jag inte kan uppnå det med jogging så därför vill jag börja styrketräna:) Har ni några tips på hur jag ska lägga upp styrketräningen och vet ni några bra övningar jag kan börja med?:)
#6 jag vill ha tips till både gym och hemmaträning, jag har ju tillgång till ett gym på skolan men det är ju inte det modernaste direkt, det finns några få maskiner och ett gäng med vikter så det är de jag har o jobba med:)
Kan redan nu säga att du inte kommer att bli biffig. Man får inte muskler av att titta på vikter, speciellt inte som tjej. Det krävs enormt mycket slit och dedikation för att växa.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Gå in i bildtråden på denna sidan och kika på dem jag har lagt upp. Det hitintills gått lite mer än ett år med tung styrketräning, 'clean foods' och 100% dedication. Med det vill jag ha sagt att du kan gott lyfta lite utan att se ut som mig. Din kropp kommer garanterat tightas upp iallafall och det är ju verkligen inget negativt.
Jag förstår att jag inte kommer bli stor o biffig av lite träning jag menade bara att jag inte vill träna så mycket att jag blir "biff" :) Är det någon här som har några tips på övningar som jag kan göra??? Ska jag satsa på att köra helkroppspass eller ska man dela upp de olika muskelgrupperna?
Ska du bara träna 1-2 ggr/v är helkroppspass att föredra.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Jag gav lite förslag på hemmaträning i denna tråd.
"Armhävningar (elevera benen så blir det tyngre),diamantarmhävningar, dips (ta det lugnt med axlarna),rygglyft, Hitlers hund, crunches (inte situps),cykelcrunches, plankan, sidoplankan, benlyft,utfall, knäböj och klättring (ingen bergsklättring)."
För gym så föreslår jag: marklyft, knäböj, bänkpress, chins alt. stångrodd, axelpress och övning för bakre delta. Övningar för bålen, exempelvis plankan, är också bra att ta med. Sedan kan du inkludera kompleteringsövningar som bicepscurl, tricepscurl, hantellyft åt sidan, hamstringcurl m.fl.
Tack så mycket för era tips:) Hur många gånger ska man göra varje övning ?
Det är mycket upp till dina preferenser. 5 reps i 5 set är utmärkt för de som vill bygga mycket styrka samtidigt som de vill bygga lite muskler. För de som främst är ute efter att bygga muskler så är 7-12 reps i 3 set att föredra och då bör mycket fokus läggas på den konentriska fasen, alltså då avslutar övningen exempelvis med marklyft då du åter sänker ner vikten till golvet eller vid bänkpress då du sänker ner vikten mot bröstet.