Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 1344 ggr
Yolo91
0

hjälp kost/träning

För att göra en mycket lång historia kort, jag gick upp 12 kilo och nu vill jag gå ner dem. Innan har jag tävlingssimmat, något jag fick ge upp i gymmnasiet. Badhuset har stängt för renovering 1,5-2 år så tänker testa lyckan på hälsomagasinet :). Skaffat kort, och fått ett träningsporgramm av en medlemmstränare. Som är, 10 min uppvärmning ett antal träninings maskiner och avslutas med 20 min crosstraniner. Jag har mycket svårt för att äta och har formodligen gått upp pga av för skumma kostvanor, som har inneburit att endast äta middag. Något som såklart inte är ett dugg hälsosamt, någon som har några tips att komma med? Känner mig helt lost, vill äta hälsosamt och träna eftersom jag mår så himla bra efter träning. Men känner att jag inte vet hur ofta jag bör träna eller hur ofta jag bör köra det här träningspogrammet. Får jag träna det varannan dag? och typ köra kondition varannan dag? och ha en vilodag i veckan. Eller måste man vila mera, och har någon något tips vad man kan äta till frukost, om man oftast mår illa av bara tanken på att äta så tidigt? Kanske tillägga att jag har IBS och därför fått problem med mat vanorna eftersom jag får ont så fort jag äter och inte pga ätstörning.

Söker tips motivation och kanske en träningskompis :)

RobinEH
0

Det är väl inte bara träningsmaskiner hen rådit dig till att använda? Jag har gett lite förslag på övningar i denna tråd

Hur ofta du vill träna är helt upp till dig. Jag föreslår 3 helkroppspass per vecka och därimellan kan du konditionsträna. Då blir det konditionsträning varannan dag och styrketräning varannan dag.

Att du gått upp i vikt på att bara äta middag så måste du ha ätit väldigt stora middagar och varit väldigt inaktiv, eller så lider du hypotyreos.

Mår du illa av att äta frukost så är det ju enklast att bara skippa frukosten. Inget magiskt med just denna måltid.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Yolo91
0

Har tagit test för det för några år sedan men har bett om tid till läkaren för att göra just ett blodprov för att kolla sköldköteln, risken för att det är något strul kan vara stor då mormor mamma syster och gammelmormor alla haft under/över produktion.

Jo mitt pass består endast av maskiner, däremot så tyckte hon att jag skulle ta och testa några av de grupppass som finns. Ska ta och kolla in tråden.

Jag vill verkligen få ordning på hela mat rutinerna för att kunna ha något att leva efter.

Men du menar att jag skulle kunna få allt att fungera genom att bara äta lunch och middag?

Tror dessutom att det kan bero på att man får i sig så himla mycket mer på helgen än vardagar. Sen så pluggar jag även på distans så har varit väldigt innaktiv. När jag försökte mig på att äta "normalt" kaloriräknade jag och kom upp i 1300 kalorier på en dag så tror då inte jag lider av överätande

RobinEH
0

Bra att du funderat över att göra ett nytt TSH-prov. Läkarna brukar vara rätt villiga att utföra just det testet, antar att det inte kostar för mycket. Ligger det i släkten så är det definitivt värt att kolla upp då både hyper- och hypotyreos har viss ärftlighet.

Tycker definitivt att du skall använda fria vikter och inte bara olika maskiner. Förstår inte varför hon inte ger dig ett program som inkluderar fria vikter.

Absolut skulle det fungera att äta lunch och middag samtidigt som du skippar frukost. Finns mängder som hoppar över frukosten och även fastar en längre tid samtidigt som de lever ett hälsosamt och välfungerande liv.

Alltså går du upp i vikt så överkonsumerar du. Självklart förutsatt att det inte handlar om normala vätskefluktuationer eller att du syr fast en extra arm eller liknande.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Yolo91
0

Pogramet innehåller bara maskiner just för att pogramet finns på min Gymnyckel/usb sak :), som jag stoppar i maskinerna, som talar om för mig vilken stolsinställning, vikt osv jag ska ha :). Som sedan håller koll på hur jag tränat och hur mycket osv.

Jag trodde som sagt att jag kanske åt för mycket/ och fel därav varför jag testade att kaloriräkna. Därför som jag helt enkelt tror att nått annat kan vara orsaken till varför jag gick upp, men det överlåter jag till läkarna. Själv tänker jag göra det jag kan för att gå ner igen och för att må bra :). Min kirurg på sjukhuset tyckte att jag ska gå till dietist/ kostrådgivare och prata om min ibs, Men då min förra läkare trodde allt bara berodde på navelbråck därav besöket hos kirurgen, som bara skratta åt allt hon sagt till mig, och att han därför ansåg att jag behövde ny läkare. Så ska jag nu till ny läkare och dra upp allt igen :p så hoppas på att få bukt med problemen, få remiss till dietisten osv.

Sen är det väl inte helt ovanligt att man kan svälta sig själv upp i vikt. Om man går perioder med att knappt äta alls till att sen äta massa. Så bulkar ju kroppen upp sig. Hur som helst tänker jag göra mitt och låta läkarna kolla det andra. Och har jag bara gått upp i vikt och allt är mitt eget fel så tja får jag leva med det och göra det bästa utav det :) är normalviktig i forhållande till min längd. Så att väga mindre är något jag vill enbart för att jag mår bättre då :)