Träning iFokus

Träning

Etikettövrigt
Läst 929 ggr
Ellenfyrkant
0

Stretcha eller ej?

…Efter löpträning? Hur länge är ultimat att värma upp respektive varva ner?

Mvh Ellenfyrkant

freck
0

varva upp 10 min tills du kommer upp i arbetspuls, den puls du har tänkt ligga på under träningspasset. öka tempot efter ca varannan minut tills du kommer upp i din arbetspuls. och gå i 10 minuter efter din löpträning och sedan stretchar du med KAT-metoden.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

Lazzie_
0

Jag värmer bara upp innan intervaller eller kortare snabbdistans/tävling. Hur länge vet jag inte, men brukar jogga ca 2km (så jag skulle nog uppskatta det till ca 11-12min), sista biten brukar bestå av några fartökningar för att väcka benen och flåset lite. Nedvarvning brukar också bli kring 2km jogging. Om det är ultimat eller inte vet jag inte, men det funkar för mig.

Stretcha efteråt gör jag ibland, när jag kommer ihåg det, men vet inte om jag direkt märker någon skillnad mellan de gånger jag gör det eller inte gör det.

Nali
1

Jag skulle vilja påstå att stretching är ett måste!

Jag sprang 5 km varje morgon utan att stretcha och utan uppvärmning. Mitt resultat blev senare ett inflammerat bäckenben och en söndersliten hinna. Fick också dricka medicin i 3 månader och kunde inte träna på ca 4 månader. Nu har jag sakta men långsamt börjat återhämta mig och kan träna igen.

Uppvärmning brukar ligga på 10 minuter, börja med att gå i ca 5, gå sedan i rask takt ca 2-3 minuter och jogga lite lätt i de övriga 2-3 minutrarna så kroppen hinner vakna till och aktivera sig.

[Majbot]
0

Om du vill ha tighta och stela muskler så skippa stretching, men det är ju inte att föredra direkt.

UtanAlias
0

Streching är ett måste - ja.

CelsiusT
0

Jag går i rask takt i 5 min som uppvärmning, joggar lite lugnare första minuten så jag känner att kroppen hänger med. Kör min runda och efter min joggingrunda går jag i 5 min lite lugnt för att varva ner. Ställer mig i duschen när jag kommer hem och då passar jag på att stretcha. Funkar perfekt för mig. Märker stor skillnad om jag inte värmer upp/ner och extremt stor skillnad om jag inte stretchar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Josse5233
1

Jag är också nogrann med att stretcha för att slippa skador och ömma ben. :)

Ha en trevlig dag!