Äta när och vad?
Jag har precis kommit igång med träning efter en graviditet och förlossning (tredje veckan nu). Innan jag blev gravid kan vi säga att det var noll träning. Jag kör tre grupp-pass i veckan, ett på förmiddagen och två kvällstid. Det känns lagom för mig och jag kanske lägger till ett gympass om någon/några månader.
Det jag vill komma till, hur långt innan/efter ett pass bör man äta för att inte sabba förbränningen och för att kroppen ska må bra? Än så länge helammar jag fortfarande och behöver extra kalorier pga det, men är på väg att fasa ut en amning mot annan mat per dag.
/Christine
Tillägger att gruppträningen är mamma/barn (lätt styrkepass anpassat för nyblivna mammor), zumba och poweryoga.
/Christine
Det råder absolut delade meningar om vad som är optimalt när det gäller just det du frågar efter. Själv har jag läst att, för att få maximal effekt gällande tillväxthormon (som har hälsofrämjande effekter förutom att det bygger muskler) samt Fettförbränning, bör man träna fastande och inte äta förrän ca en till två timmar efter träning. Då bör man äta en proteinrik kost med så lite kolhydrater som möjligt. Detta för att kolhydraterna förhindrar/minskar utsöndringen av just tillväxthormon samt att det minskar fettförbränningen.
Men men… jag vet att det finns många med helt annan uppfattning än mig, så du får väl prova dig fram till nåt du trivs med och som du upplever fungerar för dig.
Det låter lite "fel" i mina öron att träna på fastande mage :S Det klarar inte jag av iaf, men att äta 1-2 timmar efter låter mera vettigt. Jag äter mycket ägg nu, eller 1-2 kokta per dag, bla efter träning med keso eller på knäckebröd, gärna frukt i samband med träning också…
/Christine
Jag klarar fysiskt inte av att träna på tom mage. Möjligtvis 30 min Hiit på morgonen men när jag kör styrkelyft på gymmet mot kvällen så måste jag äta innan, annars blir jag yr och väldigt trött. Kör på vad som funkar testa dig fram, finns inget som är 'rätt' eller 'fel'.