träning som känns tung men inte är det
Hej
Jag har ju varit dålig på att träna ett bra tag nu pga min ledvärk (som jag får träna med och bör träna trots enligt läkare) Jag har vanligtvis ont bara av att "vara" så all träning gör mycket ont (även tex statisk träning).
Lättare rehabträning tycker jag däremot är super duper tråkigt så jag efterlyser tips om träning som värkar svår men inte är svår på kroppen.
Det ska också gå att göras hemma eller ute (men helst inte ute då värken blir värre i kyla), vi har div olika träningsredskap tex ett fri viktsgym med vanlig stång, C stång, hantlar, bänk, vikter, dipsställning, chinsställning, 1 kettlebell på 4 kilo, 2 på 16, 1 situpsbräda, 1 70 kilos säck, 2 pilbågar (47 och 70 pund), träningsmattor osv.
min tidigare träning har varit väldigt varierad men jag har tränat/tränar lätt sporadiskt karate, löpning, gym och lite annat smått och gott.
ös på ideer bara även om det inte passar kan det väcka ideer hos mig
edit: min bästa ide är att man lurar hjärnan att man tränar hårt, men hur det ska gå till vet jag inte.
l'm back
Simning är jättebra rehabträning, oerhört skonsam mot kroppen. Bra träning över huvud taget, men ypperligt för rehab. Såg att du ville träna hemma, men det går liksom inte att jämföra med simning. Det som är så bra är att man får med bara styrka och konditionsträning i och med vattenmotståndet.
Annars är allt som undviker stötar bra, som yoga exempelvis.
#1 det är omöjligt för mig att fara på simning regelbundet* (och jag är ganska säker på att vattnet är för kallt för mig) förutom den vanliga kräkreflexen jag får då jag hör rehanbträning 🤪
* jag bor 4½ mil från stan, har inget körkort och busshållplatsen är ½ mil bort så det blir fördtjänst a 166:- tur och retur + avgiften till badhuset som jag antagligen ändå inte kan bada i för att vattnet är för kallt (vattnet var för kallt på paradisbadet i alla fall då jag var där senast)
Som jag skrev i inlägg #0 så får jag träna all träning enligt läkare, ont har jag alltid så jag kan inte träna nått som inte ger smärta.
l'm back
Motionscykel? Finns dvd man kan låna på biblioteket med olika träningsformer som ex pilates, yoga och så vidare. Eller kolla efter på youtube.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
#3 har biblan sånt? det måste jag kolla upp, då kan man ju se om det finns nått "kul" innan man köper en egen, tack.
en crosstrainer ska nog införskaffas då vi har råd, inte det mest roliga men minst skadligt på mina leder av det jag har testat och skaffar man nån i i alla fall medelklass så kanske man kan se på film eller så medan man håller på (så att man kan glömma hu tråkigt det är)
youtube kollade jag på förr men vårt internet skulle man kunna önska mer av så jag blir bara irriterad av att det laggar så mkt men biblan ska kollas nästa gång man far till stan.
l'm back
Ja de lite större brukar ha någon dvd iaf.
/ Skogshumblan
#5 hmmm vårat bibliotek kan nog inte kallas större men dom sammarbetar med många andra bibliotek i inlandet så det kanske går ändå.
l'm back
Ja, du kan ju iaf fråga:)
/ Skogshumblan