Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 759 ggr
UtanAlias
0

Enbart löpning, ok?

Hej.
Jag har alltid, i perioder, hållt på med löpning och det trivs jag med. Vill jag vara lite extra seriös och ändra kosten till det jag vet fungerar för mig brukar jag inte stöta på några hinder.

Jag har aldrig varit på ett gym och skulle aldrig få för mig att gå dit. Detta eftersom mina löprundor är min stund för mig själv, jag vill inte trängas bland folk eller lyfta skrot.

Men är det okej att enbart ägna sig åt löpning eller -måste- kroppen faktiskt få styrketräning också? Jag har hela mitt liv haft problem med mina knän, till och från. Särskilt vid kyla. Antar att lite styrka hade gjort gott..?

ninor
1

Finns ingenting som säger att du måste gå på gym. Är det ingenting du trivs med så ska du förstås inte göra det. Finns ju en massa övningar du kan göra hemma för att träna styrka :-)

UtanAlias
0

Jag kom på i efterhand att frågan kanske blev lite luddig. Självklart kan man göra övningar hemma. Jag frågar igen :)

Måste jag träna styrka öht, eller räcker det med löpning? :)

ninor
0

#2 Beror ju på vad du vill uppnå också, såklart. Vill du få en "fit" kropp skulle jag rekommendera att varva löpning och styrka, vill du få ökad kondition ska fokus såklart ligga på löpningen.

UtanAlias
0

Såklart!
Jag har inga mål mer än att bara vara i god vardaglig form.
Annars tänker jag mer på att minska risken för skador och förslitning, som kanske kan uppkomma om jag enbart engagerar mig i löpning.

ninor
0

#4 Om du vill vara i god vardaglig form skulle jag rekommendera att du kör varierad träning. Det vill säga inte bara löpning, utan gärna styrka också. Kanske simning? Träna hela kroppen helt enkelt. :-) 

Men jag är långt ifrån någon fitness guru, men detta är vad jag hade kört på i alla fall.

Skogshumblan
0

Klart att du bara kan springa men,jag tror kroppen mår bra av allsidig träning. Själv löptränar jag enbart. Jag vet att min kropp och löpning skulle påverkas positivt av styrketräning och annan träning som simning etc men jag tycker det är,skittråkigt! Ska försöka få till lite gummibandsträning för att stärka mig men det blir att ta mig själv i örat för att det ska bli av….

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pauliine
1

Löpning är ju styrketräning för benen och kondition för hjärta, så du styrketränar även vid löpning.. Har flera vänner som endast tränar löpning och aldrig satt sin fot på ett gym, dock är dem ganska taniga och små, men det är deras mål också, att vara slanka.

Kör på den träningsformen som känns roligast och mest givande för dig så är det nog inga problem :)

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono