Frukost och löpträning
Jag och min kompis går upp tidigt på morgonen före jobbet (brukar bli nån gång mellan 6 och 7 på morgonen) och springer ca 5km 3 gånger i veckan. Då funkar det ju inte att äta innan man springer, men jag klarar inte av att springa så långt på tom mage så jag käkar en/en halv skiva knäckebröd och eventuellt en halv kopp kaffe innan vi drar ut. Sen när vi kommer hem så duschar jag och grejar lite och efter en stund äter jag frukost.
Nu undrar jag lite om mina "matvanor". Gör jag fel? Eller är det okej? Vilket är bäst, äta direkt efter träningen eller vänta en liten stund? Vad bör man äta till frukost (tänker i första hand protein/kolhydrater/fibrer, men även gärna faktiska tips)?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det är helt okej, såvida vi inte skall dra till med optinojja.
Vad du bör äta till frukost är vad du vill äta. Att tänka på är dock att leverglykogenet sannolikt är lågt efter nattens fasta samtidigt som muskelglykogenet i använda muskler under löpningen minskar och på sätt är insulinkänsligheten sannolikt hög. Därav kan det vara en fördel att placera en större mängd kolhydrater vid detta tillfälle. Dessutom har kolhydrater en god anti-katabol effekt vilket är positivt efter träningen. Fett, specifikt mättat fett, å andra sidan påverkar insulinkänsligheten negativt en tid framöver. Protein är bra att få i sig.
Exempelvis så kan du äta havregrynsgröt med ett glas mjölk (mjölken kompletterar aminosyresammansättning i havregrynen). Ägg är också en bra start på dagen.
Kolhydrater efter träning, och för den delen just före, är inte bra ur tillväxthormonsynpunkt. För bästa resultat bör man inte äta förrän en till ett par timmar efter träningen, och då gärna kolhydratfattigt och proteinrikt. Anledningen till detta är just att insulinet blockerar utsöndrandet av tillväxthormon, vilket ger minskad effekt av träningen. Insulinet ökas som bekant av just dietära kolhydrater.
Och vad har denna utsöndring av tillväxthormoner med saken att göra? Det finns ingen anledning att undvika kolhydratintag eller upprätthålla den negativa proteinbalansen för att tillåta den lilla mängd tillväxthormoner att utsöndras.
Har också hört att man inte ska äta direkt efter träning. Det är därför jag frågar.
Eftersom jag löptränar så är det i första hand förbättrad kondition och uthållighet jag vill åt, men även en viss viktminskning.
#4 Du behöver inte alls äta så snart efter träningen som möjligt. Tillväxthormon har en otroligt stor hälsofrämjande effekt, och gör också att effekten från träningen blir bättre. Som barn och tonåringar har vi vanligen inga bekymmer att utsöndra tillväxthormon. Ju äldre vi blir däremot, blir det svårare för kroppen att utsöndra tillväxthormon. Då kan det vara bra att hjälpa kroppen. Det görs enklast genom att träna på fastande mage och inte äta förrän en till två timmar efter träningen (och då gärna ett mål med lite kolhydrater och mycket protein), se till att få tillräckligt med sömn, äta kolhydratfattigt (höjt blodsocker, med följden att insulinnivåerna stiger, är en faktor som försvårar utsöndrandet av tillväxthormon).
Vad är tillväxthormon och vad gör det för mig som vuxen?
Såvitt jag förstår SKA man äta efter träning. Vad beror ju givetvis på hur mycket man tränat/ vad och när man åt senast osv. Men om du kan äta innan du springer och det funkar utan att allt kommer ut fortare än kvickt ( Runners tummy) så kanske en frukt och glas mjölk efter räcker.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
#9 Fast jag skrev ju att jag inte kan äta innan. Men att jag inte klarar heeelt tom mage och därför äter en halv till en hel skiva torrt knäckebröd, möjligtvis en kopp kaffe.
Så nej, jag kan definitivt inte äta innan jag springer. Och tyvärr inte direkt efter heller. Det brukar dröja ett litet tag innan jag får aptit nog att få i mig något.
Hmm ja så var det ju. Skulle en energybar funka? Finns ju ett gäng olika smaker att prova. Eller ett litet glas smoothie?
/ Skogshumblan
#11 Vad menar du? Före eller efter?
Nej energibar fungerar inte pga allergi, dessutom anser jag att sånt är rätt dålig mat i längden. Smoothie, menar du då före eller efter? Jag kan inte äta före eftersom jag går upp och springer direkt, då spyr jag. Men jag kan heller inte springa med helt tom magen, därför äter jag ett knäckebröd. Vilken typ av smoothie? Ska det vara en proteinsmothie eller mer baserad på kolhydrater (typ frukt) eller vad har smoothien för funktion?
Men efter är problemet att jag inte får aptit, jag har alltid haft svårt att äta på morgonen. Men är det så att det är direkt dåligt att avvakta lite med frukosten så visst, då kan jag väl trycka i mig frukost direkt. Men jag undrar liksom mer om det anses bättre att äta direkt, eller bättre att avvakta lite. Och sedan undrar jag också lite vilken typ av mat (kolhydrater, proteiner osv) som är bäst att inta efter mitt träningspass.
Nu springer inte jag på morgnarna, utan powerwalkar, men om jag känner att jag behöver något innan brukar jag ta lite BCAA. Det ger i alla fall mig mer ork och kraft i min PW. Äta innan kan jag inte.
Jag har fått lära mig att man ska äta inom en halvtimme efter passets slut för att kroppen ska få ut så mkt som möjligt av det. Protein och kolhydrater.
När jag tränar på morgonen brukar jag ta en proteindrink innan och sen äta frukost snart efter, men om du inte är hungrig kanske du kan ta ett litet mål? Typ kvarg och lite frukt, och sen äta frukost lite senare.
Ja förlåt jag menade energybar innan. smoothie tänkte jag du kunde ta lite lite bara så du får något i magen. Kanske någon 1-1.5 dl liten "slatt". Jag gör smoothies så sällan och aldrig innan löpning, Runners tummy :/ Däremot funkar det för mig att äta en banan innan jag springer på morgonen. Äter helst lite mer på kvällen för att ladda inför morgonlöprundor.
/ Skogshumblan
#15 Varför är det bättre med smoothie än en skiva knäckebröd? Är det något fel med att äta knäckebröd innan löpning? Jag tycker det fungerar bra. Och att stå och laga smoothie kl 6 på morgonen låter gräsligt jobbigt.
Det har jag aldrig sagt att det skulle vara.:) Fel med knäckebröd alltså. Smoothies står sig ett tag i kyl så varför göra den på morgonen?!
/ Skogshumblan
Tycker att du ska lyssna på din kropp TS, funkar det med en halv knäckemacka och en skvätt kaffe så fortsätt med det. Jag dricker bara kaffe om jag ska springa på morgonen allt annat kommer upp igen… Jag brukar äta så snart jag kan efter att ha varit ute och sprungit, stretchar-duschar sen äter jag. Ibland slinker det ner en banan eller så innan duschen men jag har svårt för att sätta mig och äta svettig och ofräsch. 🤪
#17 Men varför ska jag då börja krångla med smoothie? Vad är vitsen med det?
#18 Ja äta svettig kan jag inte tänka mig, då har jag ju dessutom 'andan i halsen' också på ett annat sätt (även om jag promenerar minst 5 min efter löprundan). Det är bara det att jag fastnar gärna i annat, så för mig kan det dröja innan aptiten kommer.
Så därför undrar jag om det är onyttigt att vänta med att äta, eller om det kanske rent av är nyttigt att vänta med att äta. Vad är smartast ur viktnedgång-synpunkt? (kondition lär jag väl få oavsett när jag äter?)
#19 Då jag är bantare med kaloriräkning som metod så anser jag inte det spelar någon roll när du äter :) bara inte för sent på kvällen. Kalorier in < kalorier ut = viktnedgång. Sen tror jag det främjar muskeltillväxt att inte vänta allt för länge, men upp till två timmar kan jag mycket väl låta det gå, ibland ännu längre.
Jag tror vi missförstår varandra ts. Jag tolkade din tråds fråga som att du frågade om frukost och svarade därefter. Jag ber om ursäkt att jag missförstått dig helt. Vill du gå ner i vikt är träning följt av frukost det bästa. Vad du äter till frukost är en smaksak, men se till att du äter frukost så snart efter träningen du kan.
/ Skogshumblan
#20 och #21, ni får gärna motivera era förslag, eftersom ni helt motsäger varandra.
#21 Ja, hade du sagt något i stil med 'du behöver äta mycket protein efter löpningen, jag rekommenderar dig därför att göra en smoothie på ditten och datten', det var sånt jag frågade efter. Men bara säga smoothie (som ju kan innehålla vad som helst) hjälper mig inte alls, jag äter ju mat och är nöjd med det. Tänkte mest om det var något särskilt som är extra bra, eller något som är direkt dåligt.
Och jag kan också säga att jag inte är någon som köper en tanke rakt av, jag vill veta varför jag ska göra si eller så.
:) Låter sunt.:)
/ Skogshumblan
Om jag förstått det jag läst i div löpartidningar senaste året så sätter träning på morgonen fart på ämnesomsättningen. Men som jag förstått det hela ( viktväktare, dietist och div löpargidningar) behöver kroppen äta regelbundet för att må bra. Som themiko skriver är det inte bra att äta för sent, magen behöver vila lite. Orsaken till att jag äter när jag tränat är att träning innebär att du gör av med resurser kroppen behöver för att må bra och vara i balans. Om du tränar på morgonen utan att ha ätit behöver du äta frukost för att återhämta dig. Jag är inte så haj på kost men har förstått det som att ett glas mjölk, lite yoghurt med ex banan och honung i är bra "återhämtningsmat". Sök på nätet ( ex aktiv träning, Marathon.se eller funbeat) och läs om kost och träning. Var och en måste hitta sin egen väg, för endel är kaloriräkning vägen, andra kör 5:2 osv, så jag hoppas du hittar din väg.
/ Skogshumblan
Fast återhämta mig… Jag vill ju egentligen att förbränningen ska pågå en stund.
Ja men att du äter gör snarare nytta. Frågan är bara vad och hur mycket du äter. Försök hitta en frukost som funkar för dig. En vardagsmotion är som vi nog få kalla oss behöver inte tänka så petnoga på maten utan mest på mängden. Jag kör macka med pålägg eller naturell eller turkyoughurt med låg fetthalt med frukt i eller gröt i normala mängder. Dra inte ner för mycket om du kör på kalorier.
/ Skogshumblan
Jag kör på metoden "lagom är bäst". Dvs jag äter i princip det jag vill, men lagom och inte så mycket som man brukar göra, eller som jag annars väldigt lätt gör. Jag äter godis enbart på lördagar och även då i lagom mängd och inte en hel godis- eller chipspåse per gång utan snarare kanske en näve godis. Mat likaså, istället för att vräka på och käka dom här big-size-måltiderna som serveras ute så äter jag lite mer lagom mängd, men fortfarande av det jag vill ha.
Men som sagt, på morgonen är jag inte hungrig, så det är svårt att trycka i sig något då. Jag tror jag ska fortsätta lyssna på min kropp, och äta när aptiten kommer och då lagom mängd.
Japp, låter klokt. Kan du få i dig ett glas mjölk och en banan efter löpturen får,kroppen en liten dos ågerhämtningsenergi. Behövs om du tränar hårt.
/ Skogshumblan
#28 Jag tränar inte särskilt hårt. Så nej, jag kommer nog fortsätta som innan.
#7 Jag har fått lära mig, genom det jag läst, att vuxna människor (speciellt äldre) har svårt att få någon större utsöndring av tillväxthormon. Den finns där, men man kommer inte riktigt åt den i många fall. Att träna på fastande mage är ett sätt att försöka komma åt hormonet. Kolhydratrik mat minskar dessutom utsöndringen av tillväxthormon. De positiva effekter tillväxthormonet ger är bland annat:
Increases calcium retention, and strengthens and increases the mineralization of bone.
Increases muscle mass through sarcomere hypertrophy.
Promotes lipolysis.
Increases protein synthesis.
Stimulates the growth of all internal organs excluding the brain.
Plays a role in homeostasis.
Reduces liver uptake of glucose.
Promotes gluconeogenesis in the liver.
Contributes to the maintenance and function of pancreatic islets.
Stimulates the immune system.
Detta är taget från Wikipedia, så man ska som vanligt vara försiktig med att dra för stora växlar av det, men i boken Protein Power av läkarparet Michael och Mary-Dan Eades bekräftas detta. Jag har inte boken omedelbart tillgänglig, annars hade jag använt den istället för Wikipedia som referens.