Behöver pepp och hjälp!
För ca 2 år sedan började jag träna rejält tack vara min idrottslärare i gymnasiet. Jag sprang mycket och styrketränade en himla massa. Både på gymn och hemma. Gick ner många kilo och kände hur bra jag mådde när min kropp fick ordentliga muskler och blev av med överflödigt fett.
Nu sitter jag här.. 15kg överviktig (om man räknar efter den vikt jag låg på då jag tränade). Som många andra har jag slösat bort pengar och tid på shakes, bantningsmetoder, piller osv.
Jag mår otroligt dåligt över hur jag ser ut. Och nu behöver jag hjälp på riktigt. Hur ska jag göra för att få mitt medventande att detta är viktigt och nu ska jag fan inte ge upp.
Jag funderade ett tag på att gå till en läkare och be om hjälp. Hjälpa mig förstå hur jag ska göra för att jag ska gå ner och hålla vikten. Men blev sedan osäker på om läkare gör sånt…
Ge mig tips. UTAN dieter. Jag vill bara lära mig att ha en sund livsstil och genom det gå ner i vikt.
Hur börjar man? Och hur håller ni motivationen uppe den första månaden? Och hur gör ni på vintern om ni inte har tillgång till gym?
Planera! Planera din träning, att måndag klockan 12 så ska jag ut och springa, onsdag klockan 17 ska jag träna styrkam, osv..
Ett sätt kan vara att berätta det för folk också, då minskar chansen för att man ska strunta i träningen.
Du kommer märka hur mycket bättre du mår när du tränar regelbundet.
Dieter är skit, ät häslosamt och träna så kommer kilona försvinna iaf!
Brukar ni skriva upp ett schema typ? Att hänga på väggen eller så för att bli påmind?
Och hur gör ni när ni kommer hem trötta efter jobb/skola? Kör ni och biter ihop eller har ni självdistans nog att hoppa över en träningsgång och sedan fortsätta dagen efter som ingenting har hänt med träningen?
Ja det här med dieter är skit. Önskar att den "trenden" kunde gå över snart…
Ett schema är perfekt, lägg upp ett nytt varje vecka när du vet hur veckan ser ut. Att man är trött är ingen ursäkt, du kommer bli pigg under passet, och må så mycket bättre efteråt! Det är bara bita i hop och säga nu jävlar! :)
Man får sluta lyssna på dieter helt enkelt. Folk kommer att vilja välja "den lätta vägen" till att gå ned i vikt, men det funkar inte så. Kroppen behöver alla viktiga näringsämnen, tom kolhydrater. Det är därifrån vi får vår energi. Däremot ska man undvika halvfabrikat som mest innehåller konstiga tillsatser.
Har du något tips på vad som är rimligt ibörjan på ett schema? Jag vill inte tro att jag kan mer än jag orkar för jag är inte i någon form alls igentligen.. Jag bor ju ute på landet.. brukar cyklar och gå med stavar.. Är det något sånt som jag kanske ska börja med? Har lite problem med knäna så även fast jag har bra joggingskor så är springa lite tungt för mig i början.. Gör lätt ont då!
Ja snabb viktnedgång fungerar liksom inte.. Jag känner att jag gått på det där med GI/LCHF osv. Samtidigt har jag genetiskt högt kolestrol (därav måste jag också komma igång med träningen för att rädda min kropp från diverse läskiga sjukdomar) så sådana dieter är rent av farliga för mig.. Så är det nog för flera i vårt samhälle!
Börja i ett lagom tempo, gör du det för hårt är det lätt att man tappar motivationen och slutar. Därför är det bättre med rimliga mål, som du vet att du klarar av. Skulle du då göra mer någon dag blir det istället "över förväntan" :)
Om du får ont i knäna ska du kanske undvika att springa. Cykla är ju bra, du får ju både bra flås och det är sparsamt för knäna. Kör varierad cykling, kanske längre en dag, kortare fast högre tempo en annan dag, så att träningen inte blir för enformig.
Det beror ju lite på vad du vill träna? En blandning av kondition och styrka tycker jag passar bäst, men det är ju upp till var och en. Det finns flera lättare övningar man kan göra hemma utan vikter.
Okej det ska jag göra :)
I mina omotiverade försök har jag snott min sambos lättare vikter och gjort lite situps med vikter och armträning. Men fyfarao vad tråkigt det är att träna inne. Älskar ju att vara ute men när snön kommer och det börjar bli kallt så är det väl inget alternativ..
Däremot. Vill jag gärna göra styrketräning för jobbar man som jag inom lantbruk och är kvinna.. Vill man gärna kunna ta i ibland och visa att man är stark för att tjäna lite extra respekt ;) Eller imponera i jaktlaget när man ska vända älgar och släpa upp grisar haha!
Sen hatar jag att träna styrka i armar och armhävningar är något jag heller aldrig har kunnat göra. Men starka armar måste jag ha för allt jag gör i min vardag :/ Det är så tråkigt att inte "orka saker". Har lättaste bössan på marknaden men klarar inte ens av att sikta utan stöd en längre stund.
Kom på det nu också att gå ut och gå i skogen med bössan blir jag ju tamejfan slut av. Kanske ska göra det oftare och gå längre sträckor. Det är ju iallafall 3kg att bära runt på. Och det gör jag ju på vintern med :) Tänk vad man kommer på bara man får lite hjälp in i tankesättet!
Det är väldigt snällt att du lägger ner tid på att svara!
Jag har varit i lite liknande sits. För mig blev raska promenader och gummibandsträning hemma starten. Några år senare tog jag upp löpningen igen. Bara bestäm dig för ett datum då du börjar med ex promenad och boka sedan in tre pass i veckan så du får det gjort. Välj att gör det som du gillar och ha tålamod. Små steg är ändå steg framåt. I takt med att det blir en vana kommer di själv kanske hitta din lust och motovation igen. Stort lycka till!
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
#7 Skönt att höra att jag inte är ensam! Tusen tack för dina tips Skogshumblan!