Träna börst för V-form!
Nu tänker ni att jag är ute och seglar på djupt vatten eller slagit huvudet i skivstången.
Alla kan ju hålla med om att det är väldigt snyggt med en V-formad överkropp?!!
Men så här är det, alla har säkert hört att man ska klämma ihop skulderbleden när man tränar bröst för annars kopplar man in framsida axel väldigt mycket i slut läget, vilket är till stor del en myt.
Struntar man i att klämma ihop skulderbladen och kanske t.o.m lägger en lång foam roller längs med ryggraden, så får man en mer rörelsefrihet i skuldrorna, så kan du pressa ut så långt/högt det bara går. Då kommer serratus anterior få sin del av träning.
Serratus anterior urspringer från skulderbladets inre midiala kant och fäster på 1-9 revbenen och ska stabilisera och fixera skulderbladet mot revbenen.
Den muskel som delvis täcker serratus anterior är lattissimus dorsi som också ger dig en v-formad rygg. Med hjälp av att fullfölja bröstövningarna, där av även armhävningar som är en väldigt bra träning för serratus anterior då du har full rörelsefrihet.
Så nästa gång nu kör bänk- hantelpress, lägg en hoprullad handuk eller en foam roller längs med ryggen och fullfölj pressövningen så ska ni få känna på träningsvärk i sidan.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Hur fungerar det om man tränar för styrka i bänk. Kan tänka mig att det känns ganska omysigt att bänka 70 kg med en foamroller längst ryggen :o
funkar jättebra. Man får även koppla in sina coremuskler till max för att stabilisera bålen vlket är ännu ett + för att använda foamrller när man kör bänk:D
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Har aldrig hört talas om detta. För en V-formad överkropp har fokusering för lats, marklyft, 'vanlig' bänk i kombination med andra övningar fungerat hur bra som helst hitintills.
'mediala
Fattade inte vad du menade med midiala först :p
Så du menar att du bänkar ditt max, med en foamroller längst ryggen?
#5Kör på 85% av max med en foamroller.
Och på vilket vis bygger marklyft vidd på ryggen?
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Om man inte vill köra med bananrygg och döda sin rygg så involveras latsen när man kör marklyft…? Latsen drar 'bak' dig så att säga så din rygg är rak under lyftet.
FEL!
Latissmus dorsi har i funktion att dra armarna inåt, bakåt, nedåt och rotera armarna inåt. Även viss sidotippning och rotation av bålen.
Det är Erector spinea som flekterar ryggen bakåt och det är dom inre magmusklerna som hjälper till att stabiliserar ryggen i normal kurvatur i marklyft.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Det var det jag syftade på. Att säga att man dras bak kanske inte var en tillräckligt bra förklaring. Om man står i startposition för marklyft och slappnar av latsen så rundas övre bakre ryggen, om man tightar till latsen så dras den upp och bak. Så ser det konkret ut i spegeln och det var det jag talade om.
Så du menar att latsen inte involveras alls i marklyft…? Den fokuserar inte på lats nej, men den är självklart involverad. Lite som att säga att knäböj inte tränar vader eller mage.
latsen involveras inte alls i marklyft!
Jag är mer utbildad än vad du är inom området!
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Och driver för den delen ett massage- och friskvårdsföretag
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
"latsen involveras inte alls i marklyft!"
Jaså? Latissimus dorsi fäster ju långt nere vid bäckenkanten och assisterar ju i sträckningen av ryggraden. Skall du lyckas att hålla stången nära kroppen så kommer ju muskeln att involveras, eller hur?
"Jag är mer utbildad än vad du är inom området!"
Grattis! Men vad har det med saken att göra?
Att du möjligen är mer utbildad gör ingen skillnad. Fattar inte hur du får det till att de inte involveras, om man känner efter noga under lyftet så känns det t.o.m att de jobbar…
Ni gör det bra då om ni lyckas involvera ytterligare en muskel i marklyft.
Grattis säger jag då bara…att slösa den energin på latsen än att lägga energin på att få stången från marken.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Vem säger att jag gör marklyft enbart för lats? Inte jag iallafall så jag vet inte vad du yrar om :p Marklyft är ju en helkroppsövning, i princip?