Träning iFokus

Träning

Etikettstyrketräning
Läst 2091 ggr
Inaarah
2013-10-05 16:03
0

Ont i handlederna

Den senaste tiden har jag fått väldigt ont i handlederna i samband med vissa styrkeövningar, bl.a bicepscurl. Jag tror helt enkelt att jag vinklar händerna fel så att det blir en påfrestning för handlederna. 

Än så länge har jag inte några träningshandskar, då jag inte känt att jag haft behov av några. Men nu funderar jag på om det kanske skulle kunna vara lösningen på den smärta jag känner i handlederna? Jag tänker att handskarna hjälper till att stabilisera upp så jag inte vinklar/belastar fel. 

Vad tror eller tänker ni? Är det någon annan som också fått ont i just handleder? Än så länge är det inget som besvärar mig mer än under just övningen, men jag är rädd att det kan bli värre.

Sjöstjärna
2013-10-05 16:07
1

Träningshandskar är mer för att undvika att få blåsor i händerna eller att bli öm i handflatorna, jag har svårt att se hur de skulle kunna stötta handleden. Då är det i så fall bättre med ett regelrätt handledsstöd. Men det viktigaste av allt är att du lyfter rätt, att du inte vinklar handleden alls utan håller den helt i linje med underarmen. Prova att lägg handen och armen upp och ner på ett bord och knyt sedan handen. Samma läge ska du ha på handleden när du lyfter vikter, annars belastar du handleden med en påfrestning den inte klarar av.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Tassy]
2013-10-05 16:09
0

prova att köra med en z-stång i stället, där du får andra greppmöjligheter. Hjälpte mig enormt mycket.

Handskar kommer inte att hjälpa.

Inaarah
2013-10-05 16:15
2

#1: Jo, det är jag absolut med på. Jag tänker dock handskar med handledsstöd, som ett hjälp för att hålla handen och leden i en rak position. 

#2: Ska se om det finns på mitt gym - tack för tips!

freck
2013-10-05 16:21
0

All stöd bör undvikas i så lång uträckning det går. För annars går du miste om att träna upp stabilitet i handlederna. Ta lättare vikter som du klarar av att ha handlederna i neutralt läge.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare