Trött efter första träningspassen
Hej!
Är det vanligt att man blir helt utmattad efter första träningspasset på flera år? Jag blev supertrött efter andra träningspasset (kondition) förra helgen och sov mellan 10-12 timmar den natten, och jag är fortfarande lite trött på dagarna.
Skulle det hjälpa att träna igen? Jag vågar liksom inte träna igen i rädsla för att bli sådär trött igen, för jag har inte alls tid för att gå runt och vara jättetrött på dagarna nu denna vecka.
Och jag fick inte alls någon träningsvärk efter träningen, trots att jag höll ett ganska högt tempo emellanåt.
Det bästa är ju att börja lugnt och öka successivt för att låta kroppen anpassa sig till den ökade påfrestningen. Att du blivit trött efter träningen kan ha berott på att du gick ut för hårt alt. så kan ditt centrala nervsystem inte hängde med riktigt.
Att du fortfarande är trött en vecka efter träning låter ju om att du inte har kunnat återhämta dig ordentligt. En vanlig orsak, speciellt bland kvinnor, till trötthet är järnbrist.
Hur ser din diet ut? Får du i dig tillräckligt med näring?
Hur länge konditionstränade du?
Ja, det låter ju rimligt! Att det är så.
Jag har ingen koll alls på min kost. Jag är hundra på att jag har någon vitaminbrist. Jag äter frukost varje dag (två smörgåsar, två ägg, ett glas färskpressad apelsinjuice). Lunchen hoppar jag nästan alltid över, i alla fall om jag är hemma. Jag tenderar att äta frukost ganska sent när jag har sovmorgon, så då blir jag inte så hungrig vid lunchtid, och då kan jag först äta igen vid 17- eller 18-tiden då jag äter middag, som inte är så variationsrik. Och äter inte några grönsaker alls, tyvärr. Brukar mest göra västerbottenpaj, pannkakor, fisk med potatis, och vegetarisk schnitzel med potatis. Jag orkar aldrig laga någon ny maträtt, för det tar så himla lång tid för mig att laga en maträtt som jag aldrig lagat förut. Och jag orkar aldrig sitta och leta efter nya recept. Jag är så kräsen. Så jag behöver verkligen ändra min kost.
Jag tar dock vissa dagar kosttillskott, med bland annat järn och B12. Men glömmer ofta att ta dem.
Jag konditionstränade kanske en halvtimme i ganska lågt tempo i förra fredagen, och ca 60 minuter på lördagen. Jag blev ju inte trött efter fredagens pass, bara efter lördagens pass, så det låter ju absolut rimligt att orsaken till varför jag blev trött var för att jag överansträngde mig.
Idag känner jag mig dock piggare! :)
Ja det är helt normalt att man känner sig trött om man inte är van att träna och tränar för hårt. Men som Robin skrev ska man ju inte gå ut för hårt utan anpassa tempo/intensitet/styrka etc efter vad din kropp är van vid och pallar i dagsläget.
Hoppas du kommer över den där första trötthetspuckeln och istället får uppleva hur du blir piggare och får mer energi.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
#4: ok! ja, jag tränade nog för hårt. Jag tänkte inte på att inte träna för hårt, för jag blev aldrig riktigt trött och utmattad när jag väl tränade, utan kände att jag nästan kunde ha tränat i en timme till.
Jag ska ta det lugnare i fortsättningen!
Tack för svaren, Robin och Skogshumblan!