Träning iFokus

Träning

Etikett: styrketräning
Läst 1270 ggr
[Liinda]
0

Det här med träningsvärk?

Hur fungerar det här med träningsvärk egentligen?

Är det ett kvitto på ett bra pass eller inte?

Förut fick jag alltid sån träningsvärk att jag hade problem att använda armarna flera dagar efteråt.

Nu däremot så får jag inte träningsvärk alls? Det började i armarna och nu senaste veckan kan jag inte lyckas med att få träningsvärk i benen hur hårt jag än tar ut mig.

Jag går som en skev pingvin uppför trappan efter ett pass, men samma kväll är det helt borta?

Är kluven, tar jag inte ut mig så mycket som jag tror? Eller behöver man inte få träningsvärk?

[Majbot]
0

Kortfattat, nej det är inget mått på hur bra du har tränat eller hur hårt du har kört.

slarvigt
0

Som jag har förstått det såhandlar träningsvärk mer om att man inte är van vid att använda de musklerna. Det är inte ett mått på ett bra träningspass :)

Blanksteg
0

Ursäkta att jag lånar tråden lite… men har samma "problem".

jag tränade i fredags och i lördags, för första gången på flera år. I fredags, inte så jätteansträngande och inte så länge. Men hade ett ganska högt tempo emellanåt i lördags och tränade i ca 60 min, och kunde känna hur benmusklerna spände sig, eller vad man nu säger. Kände ingen av gångerna någon utmattning, jag kunde gott ha tränat ett bra tag till. Och jag har inte alls fått någon träningsvärk. Jag blir dock andfådd och känner av min dåliga kondition när jag går hem från skolan (2 km) - då är det iofs lite uppförsbacke, men bara ett par meter.

Det enda jag fått ut av träningen är en oerhörd trötthet. Sov i nästan 12 timmar efter lördagens träning, och har fortfarande varit ganska trött sedan dess.

Antar att tröttheten har med kosten och vätskeintaget att göra, men att jag inte fått någon träningsvärk tycker jag är konstigt, i och med att jag tydligt känner av en dålig kondition när jag går hem på de där korta 2 km. Tränade kondition, och hade som sagt ett ganska högt tempo i lördags, med varierande träning med crosstrainer, cykel och löpband.

Tränade jag kanske fel?

[Liinda]
0

Tack för svar!! :)

Det är så typiskt, bara för att jag skrev det här igår så har jag träningsvärk i ryggen idag haha. Säkerligen då för att jag bytte ut nästan alla övningar.

RobinEH
1

DOMS (träningsvärk) tyder snarare på att man tränar för sällan eller har utfört någon typ av moment som kroppen inte är van vid. 

DOMS har blivit lite som när folk vill känna hur det bränner i musklerna när de tränar. Slår man sig själv tillräckligt så behöver man inte träna alls.😎

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa