Träning iFokus

Träning

Etikett: tips-inspiration
Läst 2226 ggr
[Exotiiica]
0

Gå ner i vikt men samtidigt bli tonad?

Hejsan!

Jag är en tjej som är 16år på ca 159-161cm och väger ca 56kg. Men just nu försöker jag att gå ner i vikt med samtidigt skaffa mig lite muskler(alltså en tonad kropp). Jag har försökt att gå ner men gör helt fel. Det resulterade med att jag endast fick ett 4 pack men benen armarna och i stort sätt allt annat var fortfarande knubbigt. Jag är ganska frustrerad. 

Jag är heeeelt ute och cyklar jag vaknar och äter endast ett äpple till frukost och sedan äter jag lunch kommer hem äter en till portion och sedan kvällsmat. på något sätt så håller jag endån lite kontroll. jag är jätte rädd för att gå upp. jag vet att min ideal vikt är mellan 48-65kg men jag vill inte gå upp då jag kommer att bli knubbigare. så jag väger mig nästan varje dag innan jag äter så jag inte överstiger 56kg. Jag vågar inte gå till gymet då jag är väldigt blyg och hinner inte då jag går i gymnasiet. Men jag joggar så mycket som jag kan och tar alltid en proteinshake innan jag joggar(har löpband) och innan jag har idrott i skolan så tar jag en proteinshake där också. Jag har ingen ätsrörning även om det kanske låter som det.

Just nu undrar jag hur jag ska lägga upp min vardag? Alltså vad får jag och får inte äta? Vad ska jag äta? Hur mycket? och när? och framför allt hur ska jag träna? och när? Jag känner mig ganska dum eftersom jag borde veta detta. men det gör jag inte…

Jag är jätte tacksam om jag får svar på mina frågor.

NinjaKakan
0

Muskler väger mer än fett, så bättre att väga 65 kilo i muskler än 46 kilo fett eller hur? Jag är inte duktig på varken kost eller träning för jag äter som jag vill, tränar när jag har lust. Men du kan ju börja med att försöka äta mer än ett äpple till frukost för det är inte tillräckligt för någon att äta . Kvarg med funlightsaft kanske passar dig? :) mycket protein i om du nu vill bygga muskler.

[Exotiiica]
0

1# Tack jag försöker äta mer men vet som sagt inte vad jag ska äta(ska prova ditt försvar).

NinjaKakan
0

Sen kan du göra egen müsli :) såg att det stod något om det bland artiklarna på denna sidan :) baka eget bröd kanske med lite olika frön i osv? :) var också skitdålig på att äta frukost innan, det har kommit på "äldre" år . Är själv 22 och kanske ätit frukost den jag var 20-21 . Men det är viktigt :) testa kvarg och funlightsaft. Man kan också ha olika nötter i :)

[Exotiiica]
0

Låter faktiskt ganska gott! ska nog till affären snart med pappa och köpa in dessa grejer. Tack för tipset! :)

NinjaKakan
0

#4 varsågod ^^

RobinEH
3

"Jag har försökt att gå ner men gör helt fel. Det resulterade med att jag endast fick ett 4 pack men benen armarna och i stort sätt allt annat var fortfarande knubbigt."

Grattis! Du har likt många andra kvinnor gener som minskar risken för diverse sjukdomar. Att ha lite bukfett och mer fett kring bl.a. benen är fördelaktigt ur ett hälsoperspektiv. Det går inte att punktförbränna fett (förutom bukfett via konditionsträning) så för att förlora fettmassa kring ben och armar så måste du helt enkelt förlora ännu mer fettmassa. Vart fettet främst lagras beror på dina gener och det kan du inte (direkt) förändra.

"Jag vågar inte gå till gymet då jag är väldigt blyg och hinner inte då jag går i gymnasiet."

Du går inte till gymmet för andras skull och andra går inte till gymmet för din skull, finns ingen anledning att undvika gymmet för att man är blyg. Att du inte hinner ta dig till gymmet för att du går på gymnasiet låter osannolikt, såvida det inte är något väldigt speciellt gymnasium.

"Men jag joggar så mycket som jag kan och tar alltid en proteinshake innan jag joggar(har löpband) och innan jag har idrott i skolan så tar jag en proteinshake där också."

Varför? Om det är något du skall konsumera innan uthållighetsträning så är det kolhydrater. 

"Alltså vad får jag och får inte äta?"

Du får äta precis vad du vill såvida det inte är direkt farligt (bränd mat, flugsvamp, rent industriellt transfett etc.). 

"Vad ska jag äta? Hur mycket? och när?"

Du skall äta så mycket som du behöver. Jag skulle föreslå att du äter så pass mycket att du är viktstabil. Mängden du behöver konsumera kan du beräkna genom att hålla koll på ditt energiintag och viktförändring under 2-4 veckor, går du upp i vikt så äter du för mycket och går du ner i vikt så äter du för lite. 

Vad gäller vad du skall äta så rekommenderar jag att du äter grönsaker (broccoli, blomkål, paprika, morot etc.) och eventuellt frukt. Potatis är en väldigt mättande kolhydratskälla men om du vill ha mer kolhydrater så är ris alt. pasta ett bättre val. Proteinet i animaliska produkter är fullvärdiga (innehåller samtliga essentiella aminosyror) och specifikt vassleprotein har en fantastisk aminosyrasammansättning. Proteinkvalitén i nötter är bristfällig så proteinintaget bör inte baseras på dessa men de kan definitivt ingå i en god kosthållning tack vare deras näringsinnehåll och goda resultat vid studier av viktnedgång, jordnötter är bland de sämsta proteinmässigt. Fet fisk är väldigt bra att äta då det innehåller rikligt med Omega-3 (var dock försiktig med att få i dig för mycket med tanke på de miljögifter som kan finnas i många feta fiskar och undvik även ett allt för högt omega-3 intag). Omega-3 finns även i många vegetabilier men då i form av ALA som måste konverteras till en längre form i kroppen, en process som är väldigt bristfälligt. Enkelomättade fetter som finns i bland annat avokado är också väldigt bra. Var inte rädd för mättat fett som finns i t.ex. smör och ost, men du bör inte basera fettintaget på detta. Ägg är ett fantastiskt livsmedel!

"och framför allt hur ska jag träna? och när?"

Du tränar när du känner för det, morgon, middag eller kväll. Jag rekommenderar att du börjar med styrketräning. Framför allt så bör du satsa på basövningar så som marklyft, knäböj, chins och bänkpress. Om du vill så kan du därefter lägga till andra övningar för Biceps, triceps, bakre -, mitten- och främre delen av axeln, vader etc. Jag rekommenderar att du lägger till statiskt bålträning så som plankan. Hur ofta du skall träna är upp till dig. Jag rekommenderar att du tränar helkroppspass 3ggr/vecka alt. så delar du upp kroppen på två partier (övre/undre alt. muskler som drar/muskler som trycker) totalt 6ggr/vecka. Vill du konditionsträna så rekommenderar jag att du gör det på de dagar som du inte styrketränar. 

"Jag känner mig ganska dum eftersom jag borde veta detta. men det gör jag inte…"

Du är 16 år gammal. Det finns ingen anledning till att du borde veta svaren på dina frågor.

Och slutligen. Är du rädd för att bli ett muskelberg, använd inte illegala preparat.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Exotiiica]
0

6# WOW! Tack för ditt svar! Det var hjälpsamt! :)

NinjaKakan
0

#6 där snackar vi om någon som kan som sak :P

ramm5tein_
0

Håller med alla ovanstående, grymt svar #6! Jag vill förbränna fett och är också av typen som lägger på mig på magen och låren. Riktigt irriterande anser jag då jag hellre (om jag nu måste ha fett) lagt det på låren och rumpan istället exempelvis. Inte kul att ha en degig mage.

Men du anser inte att det är nödvändigt att utesluta större mängden kolhydrater om man då tränar 3-4 gånger i veckan (motion som förbränning då) för att bli av med fett? För det säger ju i princip alla, kosten måste ändras radikalt och framför allt kolhydraterna.

Man vill ju kunna äta normalt fast ändå gå ner i vikt, men få verkar kunna det… Kanske har det att göra med o-orken till att träna.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

RobinEH
0

Man behöver verkligen inte minska på kolhydraterna. Kolhydrater kräver mer energi än fett för att användas (se dietär termogenes, TEF). Fett lagras in som kroppsfett mycket lättare än kolhydrater. Kolhydrater konverteras till fettsyror genom de novo lipogenes (kräver energi) varvid de sedan kan lagras in som kroppsfett, hos normalmänniskan så producerar DNL kanske upp emot 5g fett per dag men mer efter ett långtida överätande av kolhydrater. Kolhydrater hämmar fettoxidationen, men ger även en låg fettinlagring. 

Högt intag av kolhydrater -> Låg fettinlagring -> Låg fettoxidation
Högt intag av fett -> Hög fettinlagring -> Hög fettoxidation

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa