Går dåligt på gymmet
Jag försöker vara ambitiös på gymmet. Allt går jätte bra under uppvärmningen och senare när jag tränar kondition. Men jag är helt värdelös när det kommer till styrka. Jag förstår inte dom olika maskinerna och vet inte hur man gör marklyft eller benpress. Vet inte hur man tränar med hantlar förutom när det kommer till den allra vanligaste varianten. Jag står och håller i dom olika träningsredskapen i 5 min och fattar ingenting. Jag skäms kanske lite för att alla andra håller igång och jag går mest ifrån den ena saken till den andra utan att träna.
En PT har hjälpt mig och visat hur vissa saker används men så fort hon gick därifrån så glömde jag bort hur jag skulle sitta och vart det skulle kännas, inte lätt att komma ihåg allting hon säger under en halvtimme. Jag är så rädd att göra fel och skada mig eftersom att jag har lite problem med knät och dålig rygg i släkten.
Har även gått på gruppträningar men det är samma där, jag vet inte hur jag ska spänna mig eller lyfta.
Mitt självförtroende är i botten just nu vad gäller träningen.
Hjälp mig! Hur lärde ni er?
I have no sympathy for people without empathy
Du har ingen kompis som styrketränar som kan hjälpa dig?
I början tränade jag ett fåtal pass med några duktiga kompisar. Har sedan spenderat otaliga timmar att läsa på forum, bloggar, kolla på youtubeklipp m.m. om allt som har med träning och kost att göra. Practice makes perfect, men det är rätt skönt att ha något att luta sig tillbaka på.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Jag har ingen som tränar på samma gym som mig :/ Jag läser dock mycket på internet och kollar youtube men det är fortfarande svårt att tå till det tycker jag.
Youtube och google. Finns massor med fitnessforum/sidor som förklarar olika övningar samt det finns videor till i princip varenda existerande övning på youtube som förklarar…
#2 Behöver ju inte vara på samma gym, kostnaden för att betala en engångsbiljett på en kompis gym är ju betydligt mindre än att exempelvis anlita en PT.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Antecknar du vad du gör på gymmet?
#4 Nej, det är klart. Jag kan ju ta en sån där engångsträning :) Har inte tänkte på det.
5# Jag gjorde det förut. Men det blev mest uppvärming 10 min, styrka 30 min, kondition 40 min osv. Jag skrev inget utförligt.
I början gjorde jag som så att jag såg ut vad jag ville göra för övningar under mina pass, tittade på YouTube etc. Skrev upp vad de olika övningarna hette och om jag glömde något eller var osäker på min teknik googlade jag under passets gång. Efter att ha gjort det några gånger och fått en vana på det går det ju av sig självt! :)
Börja med att skriva ner vilka övningar du ska göra på vilka maskiner, då glömmer du ju inte vad du ska göra. Om det hjälper kan du ju rita en liten bild vid sidan av som visar hur du utför övningen, fram tills du har lärt dig övningarna utantill.
Jag bestämmer först vilken/vilka muskelgrupper jag ska träna, sen bestämmer jag vilka övningar som ska göras och och sedan skriver jag ned dom och tar med till gymmet!
Som många andra skrev, google och youtube har använts mycket!! Googlar på olika övningar, söker efter dom på youtube och försöker lära mig tekniken. Sen ner till gymmet och öva öva öva. :)
Tack för tipsen! Jag har hämtat mig lite ifrån gårdagens misslyckanden och ska boka in en träff med gymmets pt och be henne gå igenom maskinerna med mig. Jag ska även skriva ett litet gymschema som ni föreslog där jag planerar min träning bättre med olika övningar osv :) Jag klarar det här! Alla är nybörjare någon gång.
Tack så jätte mycket för tipsen!