Träning iFokus

Träning

Etikettkost
Läst 2043 ggr
lakrits93
2013-09-16 18:14
0

Protein

Hejsan!

Finns det någon som har detta protein, whey standard gold?

I såfall är den bra?

Skriv vad ni tycker om den helt enkelt. Jag ska börja träna ordentligt snart och behöver protein, då jag gjort en gastric bypass.

// Peter

RobinEH
2013-09-16 19:16
0

Inom Sveriges gränser så är de flesta vassleproteinpulver desamma oavsett märke. 

Just Gold Standard är ju ett väletablerat märke varvid de även vågar ta ganska mycket för deras produkter. Personligen använder jag Micro 100% Whey Active från Self men även Gymvaruhusets Whey FX är att rekommendera. Jag vet även att en del skulle rekommendera Gymgrossistens Star Nutririon Whey-80/-100, men eftersom jag inte är så mycket för gymgrossisten så kan jag inte säga något om det.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Majbot]
2013-09-17 13:12
0

Whey 100% från Body Science kan jag rekommendera. Man får bra mängdrabat också, brukar köpa 8 kg åt gången med killen vilket blir 500 kr vardera, ännu billigare om man köper 16 kg. Man kan dessutom ta tex 8 olika smaker, du behöver alltså inte köpa 8 kg av samma smak vilket man inte kan göra på tex gymgrossisten(deras smakar skit med tycker jag). 

http://www.mmsports.se/Kosttillskott/Protein/Vassleprotein-Whey/Body-Science-Whey-100-1kg.html

Double Rich Chocolate är min favorit!

lakrits93
2013-09-17 18:46
0

#1 & 2

Okej, tack för svar. Då har jag en ytterligare en fråga. Går man lätt upp vikt av det proteinet ni har rekommenderat? Jag vill ju samtidigt gå ner mina sista 5kg och samtidigt bygga muskler.

// Peter

[Majbot]
2013-09-17 19:00
0

#3 Nja, protein är ju inte gainer, gainer är ju till för att lägga på dig vikt, protein för att öka muskelmassa i princip. (Gainer är mer till för att öka i allt, snabbt, så jag skulle rekommendera gainers till folk som har problem med att äta tillräckligt mkt kcal/dag för att nå sitt mål). 

Så nej, sålänge du in te dricker flera tusen värt kcal av protein så kan du vara lugn. Tex en shake efter träning + en till som mellanmål kan väl va lagom.

lakrits93
2013-09-17 21:02
0

#4 okej tack! :) ser man skillnad fort med proteinet som ni kör ? Alltså det tar inte över 1 år att se skillnad på muskler? Mvh Peter

RobinEH
2013-09-17 21:04
0

Det är inga anabola steroider vi talar om. Detta är protein i koncentrerad och pulvriserad form. Får du i dig tillräckligt med protein i från kosten så kommer tillskott av vassleproteinpulver inte göra någon direkt skillnad.

lakrits93
2013-09-17 21:37
0

#6 Jag har inte sagt nått om anabola steroider.. Men du förstår nog inte vad jag menar..

Juicy
2013-09-17 21:49
0

#7 Det är inte proteinpulvrets vara eller icke vara som gör att du bygger muskler. Precis som RobinEH nämner, får du i dig tillräckligt med protein i kosten är det lugnt. Pulver är bara ett enkelt och lättillgängligt sätt att säkerställa ett högt proteinintag.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

RobinEH
2013-09-17 21:51
0

Jag vet att du inte har skrivit något om anabola steroider. Saken är den att du verkar tro att proteinpulver har en sådan effekt.

Mjölk består till ca 20% av vassle. Vid tillverkning av vassleproteinpulver så separeras kasein och vassle varvid vasslen därefter går igenom en rad olika processer där den sedan torkas och pulvriseras. 

Vassleproteinpulver är alltså inget annat än ett av två mjölkprotein som har separerats och koncentrerats. Därav finns det inte heller någon speciellt med vassleproteinpulver som ger någon särskild kroppslig skillnad. Det handlar om hur din kost ser ut i övrigt, underkonsumerar du så kommer nedbrytningen att överstiga uppbyggnaden.

Om det är något som är viktigt för att effektivt bygga muskler så är det regelbunden träning (varje muskelgrupp helst varannan till var tredje dag) och energibalans/energiöverskott.

Eftersom du gjort en gbp så antar jag att det är en negativ energibalans som gäller för dig. För att bevara så mycket muskler som möjligt (och möjligtvis i ditt fall även öka i muskelmassa) så rekommenderas ett relativt högt proteinintag. 2-3g/kg kroppsvikt är nog bra, beroende på vilka kostrekommendationer du fått i samband med operationen. Samt styrketräning av samtliga muskelgrupper 3gg/vecka.

lakrits93
2013-09-17 21:59
0

#9 Nej nej det tror jag inte ^^. Men jag formulerade det fel..

Precis som du säger att jag är gbp opererad, så behöver jag behöver extra protein, för jag får varken i mig tillräckligt mycket näring eller protein. Och mina muskler blir "nedsatta". Så det är därför jag försöker hitta ett bra protein så jag får i mig tillräckligt med protein som jag behöver.

lakrits93
2013-09-17 22:01
0

Och jag ska börja träna med mitt schema igen på gymmet. Då är det 3 x styrka och 1 vilo dag sen har jag mina kondtions dagar där emellan. Det är så jag och min gymtränare har lagt upp det.

RobinEH
2013-09-17 22:50
0

Nu kanske det har gått ett tag sedan din operation men för att undvika att drabbas av "dumpning" så behövs det inte så mycket vätska att blanda ut pulvret med, 1dl per hg brukar vara tillräckligt. 

Ett problem (men även en fördel) med vassle är dess rätt goda aminosyrasammansättning sett till dess anabola egenskaper. Dessa Aminosyror (leucin, isoleucin, lysin m.fl.) är mycket insulinogena vilket kan bidra till bl.a. akne. Ett förslag skulle vara att även supplementera med kaseinproteinpulver som inte har samma insulinrespons, men problemet är att detta tar lång tid att absorbera varvid magproblem kan tillkomma hos vissa och i ditt fall möjligtvis även "dumpning".

Låter bra! Är det någon speciell uppdelning på vilka muskelgrupper du skall träna varje pass eller är det helkroppspass som gäller på styrkedagarna?

lakrits93
2013-09-17 23:50
0

Ja det är ett år precis idag jag gjorde min operation. Gått ner 62kg. Jag har bara haft dumping 2 gånger under min tid som opererad, har kräkit annars.

Okej, jag är ute efter ett protein som man inte går upp i vikt av så mycket.  Men du är nöjd med det proteinet du tipsa om? Har du kört det länge?

Jag tränar helkroppspass varje gång jag kör styrka. Men just nu måste jag ta det lite lugnt med styrkan, då jag har en minimal punktion i lungsäcken. För så fort jag känner av den så måste jag sluta med mitt gympass för den dagen alltså. Men kan ju återgå till gymmet dagen efter om jag mår bättre.

[Majbot]
2013-09-18 12:08
0

Har kört på mitt protein i ett år. PMa mig så kan du få före och efter bild. Dock är det fortfarande inte bara proteinet som gör det, bra kost i kombination med hård träning är vad som bygger muskler, inte bara proteinet i sig.

RobinEH
2013-09-18 13:54
0

Alltså inget protein i sig får dig att gå upp i vikt. Det hela handlar om att ditt totala energiintag måste understiga din totala energiförbrukning. 

Med det sagt så har protein högst termogen effekt följt av kolhydrater. Protein ökar alltså ämnesomsättningen mer än vad kolhydrater gör (och mycket mer än fett) och dessutom är proteins aptitdämpande effekt bättre än övriga energigivande näringsämnen. Att äta sig fet på just protein är därav inte så troligt. 

Vad gäller Selfs proteinpulver som jag föreslog så har jag använt mig av det i drygt 3 år. Har dock slutat med vassleproteinpulver helt då jag börjat få lite problem med akne. Men jag är absolut nöjd med produkten. Har testat banan, päron & vanilj, choklad, vanilj och naturell. den sista tiden så var det choklad och framförallt vanilj som jag tyckte bäst om. Banan och päron & vanilj var väldigt goda men efter drygt 2kg vardera så började jag tröttna. Så bäst är att ha lite smaker att kunna variera sig med.

lakrits93
2013-09-18 17:02
0

#14 Okej jag p:mar dig :)

#15 Okej då vet jag! :) Men det är ju aspartam i vissa proteiner, och det har jag hört av många att det är farligt..

RobinEH
2013-09-18 17:09
0

Aspartam är det mest utforskade sötningsmedlet. De som säger att aspartam är farligt sprider nonsens baserat på pseudovetenskap och konspiration.