Hur äter ni?
Som rubriken lyder; Hur äter ni? Vad? Ni som tränar och motionerar aktivt. Hur gör ni för att se till att kroppen återhämtar sig som den ska?
Jag tränar hårt 2-3 gånger i veckan men känner alltid att kroppen inte återhämtar sig som den ska. Jag är noga med proteintillskott och att äta stora måltider. Äter mig mätt frukost, middag och kvällsmat. Vad mer kan jag göra? Och självklart sover jag alla timmar jag kan på natten.
Hur äter ni? Äter ni något speciellt? Har ni fått ändra på något? Äter ni är supermätta varje gång? Vad funkar INTE för er?
Berätta gärna hur ni ser till att kroppen funkar bra tillsammans med träning!
Nu tränar jag inte så hårt längre men när jag gjorde det var de vanlig vegetarisk kost
Min man (som tränar och jobbar hårt) äter oftast vegetarisk också då han håller sig friskare av det enligt han, det enda negativa för han är väl att det är så gott så i perioder då arbetet är mindre hårt kan han gå upp i vikt.
vi äter däremot båda 6 gånger/dag, mätt men inte proppmätt (och jag gjorde det förr då jag tränade hårdare) men ingen av oss tar (eller för jag tog) proteintillskott eller liknande.
generellt är vår mat ganska fettsnål och kolhydratsrik men vi är inte rädda för fett utan äter det då och då, protein oroar vi inte oss i överhuvudtaget för då vi äter bönor el dyl istället för kött så vi har inte uteslutit proteinet utan bara bytt det.
l'm back
Tränar styrketräning oftast 6 dagar i veckan, ibland 7. ibland en dag med kondition istället för styrka. lite vad jag känner för.
Vad som fungerar bäst för mig är att variera mellan kolhydratsnålt vissa dagar, och sedan 'carbloada' i några dagar. På så sätt får jag nice pump i gymmet och blir inte helt knäpp mentalt över att ha vissa begränsningar i kosten.
I princip alltid 2 ägg + 2 dl äggvita på morgonen, 1 dl fiber gyllenhammar gröt samt ca 0.5 liter vatten.
Dricker ca 4 stora glas med vatten fram till lunch då jag jag ofta äter något proteinrikt, tex kycklingfilé, torsk, lax(de dagar jag äter mer fett), nötfärs tillsammans med mycket grönsaker. Ofta en halv broccoliblomma med några morötter. Ibland kesopannkakor(100 gr keso, 2 ägg, 1 msk havregryn).
På eftermiddagen tränar jag så då dricker jag creatine, Aminosyror samt protein. Tar all in one vitamintablett från body science också.
På kvällen brukar det bli antingen mer ägg, något kött med grönsaker, 9/10 gånger broccoli, eller bara mixad keso med frysta hallon och whey. Blir typ som glass.
Om jag fortfarande inte har kommit upp i 180 gr protein vid kvällen så dricker jag protein innan jag går och lägger mig.
Styrketränar 5-6 dagar i veckan. Nu under bulk räknar jag inte kalorier utan äter tills jag blir mätt, uppdelat på ca 5 måltider per dag. Ligger högt i proteinintag men har inga restriktioner eller riktlinjer kring kolhydrater och fett.
Jag är väldigt mycket för bra råvaror och äter således mycket viltkött/färs, lax och kyckling samt grönsaker som paprika, avocado, sallad, zucchini, purjolök och selleri. Är inte överförtjust i typiska kolhydratskällor som potatis men pasta, cous cous, ris och matvete/mathavre brukar det bli ibland. Creme fraiche och grädde använder jag dessutom flitigt i min matlagning och standardmaträtten är olika kombinationer av creme fraiche + kyckling + grönsaker + grädde + pasta. Sallader, marinerad kyckling och avocado är andra exempel på maträtter jag ofta lagar. Till frukost äter jag oftast gröt eller omelett.
Tar wheyprotein samt BCAA som kosttillskott.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Jag äter i princip alltid havregrynsgröt till frukost, alternativt kvarg/yoghurt med bär.
Till lunch äter jag sallader/grönsaker och t.ex. tonfisk & keso eller annan lättare proteinkälla, t.ex. kassler, ägg eller vad det nu må vara. Är jag väldigt hungrig blir det ofta kesoomelett med grönsaker, svamp och t.ex. kalkon.
Till middag äter jag grönsaker, sås och en proteinkälla t.ex. kyckling, fisk, nöt/fläskkött.
Vid behov äter jag mellanmål, då ofta kvarg med bär.
Vid enstaka tillfällen kör jag kolhydratladdning/unnar mig något gott, men har ingen ätardag.
Egentligen äter jag alldeles för lite, men något är knas med kroppen (under utredning) så äter jag normalt så skenar vågen. Det går dock i vågor, ibland kan jag käka på och få må helt okej. Så jag har precis som TS svårt att återhämta mig emellanåt, och får energidippar vid hårdträning. Ska dock troligen få börja med levaxin snart om allt går vägen.
Jag har tyvärr inte tränat på ett tag, och kommer troligtvis inte att göra det på ett tag framöver. Jag har tidigare varit rätt noga med att anteckna allt jag konsumerar men slutat med det. Hur som helst så gjorde jag en beräkning nu i efterhand på dagens intag med ungefärliga mängder. Äter självklart bara sådant jag anser hälsosamt.
Ägg, kokt 110g
Kaviar 30g
Naturell yoghurt 0.5% 200g
Lingonsylt lågkalori (sockerfri) 40g
Kreatin 5g
Vitamin D 50mcg
Chokladglass, Alvesta 230g
Blandfärs (50% nöt 50% gris) 250g
Potatis 250g
Bearnaisesås 40g
Alfa-liponsyra 300mg
Morot 140g
Sötmandel torkad 20g
Brieost 15g
Prästost 35% 40g
Majonnäs fett 80% 15g
Havre 130g
Mellanmjölk laktosfri 130g
Grädde 50g
Mineralsalt 6g
Joderat salt 2g
Protein: 119g
Kolhydrater: 157g
- Varav sockerarter 35,5g
- Fiber 24g
Fett: 200g
- Varav mättat 54g
Kcal: ~2905
100%RDI på samtliga vitaminer och mineral förutom Vitamin C (då jag inte orkade koka broccoli).
Natrium: 4,4g (~11g koksalt)
Jag brukar dricka 20-30g vassleprotein men har slutat med det för tillfället då jag börjat utveckla acne.
Jag brukar även ta Omega-3 i triglyceridform men glömde detta idag. Detta tar jag dock inte de dagar jag äter makrill i tomatsås, vilket brukar bli 3-4ggr/vecka.
När jag tränar så brukar det ske på morgonen, och då försvinner frukosten, efter en kopp kaffe och möjligtvis en cocktail av lite energigivande icke-stimulanter. Efter träningspasset brukar jag hälla i mig vassleprotein, såvida jag inte skall hem och äta direkt för i så fall blir det en helt vanligt middag.
Något som absolut inte fungerar för mig är att äta en kolhydratrik frukost, möjligtvis kan det ha att göra med den förhöjda insulinkänsligheten i detta skede.
Styrketränar jag efter att jag har ätit så brukar det ofta kännas tungt, varvid jag föredrar att träna fastande.
Jag äter sex mål om dagen, tre större och tre mindre mellanmål. Ligger på 1700 kalorier/dag, vilket är ett underskott på 300 eftersom jag går ner i vikt. Nån dag i veckan fuskar jag. För matdagbok.
Varje dag äter jag ca 120g protein, så protein till varje måltid. Efter träning blir det protein + snabba kolhydrater. Tränar 6 dagar i veckan. Äter lika delar av fett, protein och kolhydrater varje dag. Undviker vita saker typ pasta, couscous och vitt bröd. Äter mycket grönt.
Typisk dag är väl gröt + två ägg till frukost, brukar ha torkade aprikoser i gröten. Sen tränar jag, och efter träning blir det banan och kvarg (gärna fryst banan som jag mixar med kvargen) eller banan och proteindrink. Lunch ofta ägg/fisk/kyckling med sötpotatis, morötter också grönt på det. Mellanmål keso med frukt/ägg på bröd lr nåt. Middag typ samma samma ingredienser som lunch men brukar äta lite mindre kolhydrater och så lite nötter, en matsked jordnötssmör eller nån sås till. Kvällsmellis ofta kvarg med frysta blåbär, hasselnötter och lite honung på.
Tack så hemskt mycket för era svar! Det är otroligt intressant att se andras upplägg, samtidigt som jag tycker det är helt otroligt att ni kan vara så duktiga och nyttiga med ordentligt med mat varje dag.
Gymmar ni allihop? Många av er tränar nästan varje dag och det är något min kropp absolut inte fixar i dagsläget. Det min kropp orkar med är i princip max 3 dagar i veckan, då jag får en eller två vilodagar emellan. Första och andra dagen efter en träningsession är min kropp helt slut. Ofta har jag inte träningsvärk, utan det är en känsla av utmattning i musklerna. Jag tränar "markkamp" (brasiliansk jiu-jitsu) så det är ju inte uppbyggning av muskler jag håller på med, snarare styrka och uthållighet (understryker att jag vet att gym även innebär detta, så att ingen missförstår x). Jag tycker att jag trycker i mig mat hela tiden, just för att ge kroppen chans till återhämtning, men ändå missar jag någonting. Och min kost är varierande. En vanlig dag (arbetsdag med träning på kvällen) är upplagd ungefär såhär:
Tidig frukost med en eller två bananer och en proteinshake (innehållande holistiska örter för immunförsvaret).
Sen frukost (ca 2 timmar efter den tidiga) är ofta två ägg och en halvstor macka. Gör mig lagom mätt.
Lunch blir vad arbetet erbjuder, vilket ofta är en måltid som följer tallriksmodellen, där jag fokuserar på att äta mig ordentligt mätt.
2 timmar efter kan jag äta en banan och mot kvällen blir det ofta a-fil med proteinpulver, en müsli med energirika nötter/bär. Äter mig lagom mätt.
Efter ett 2-timmars träningspass brukar jag komma hem och trycka i mig proteinshake, 1-2 ägg och någon macka med mycket ost. Och mjölk till.
De dagar jag inte tränar blir det självklart istället en tillagad måltid innan 18-19, och det är det.
Nu är det ju svårt för er att avgöra, men tror ni att jag ska försöka trycka i mig mer? Något speciellt? Något ni tycker jag gör fel?
Jag vet med mig att jag hade kunnat äta mer frukt och grönt kanske..
Tacksam för hjälp! <3
Yes styrketräning, stronglifts men också för att bygga. Dvs jag kör med vikter ja.
Saknar grönsaker i din kost? Istället för mackor ät gröt och kokt ägg vid sidan, mycket bättre…
Som jag skrev hade jag kunnat äta mer grönsaker än vad jag gör i dagsläget, men jag äter grönsaker både till lunch och kvällsmat (när det inte är träning). Jag har upptäckt att jag håller mig så sjukt bra på min a-fil och müsli innan träningspass, och det är därför jag håller mig till det varje gång.
Ja, jag är egentligen inte en mack-person men det finns på jobb och jag äter så lite av det. 1-2 mackor max per dag känner jag är okej. :P Men gröt är ju också en idé, som säkert är mycket bättre.
#7 när jag tränade bra tränade jag gym och min man tränar gym, han tränar även kampsport, löpning etc (det gjorde jag med i mitt prime, nu kör jag på mesfart) och jobbar mycket här på gården (lyfter stockar, hugger ved med yxa, bär sten, skyfflar jord, slår med lie etc) så min man har väldigt högt energibehov så det blir mkt pären etc.
l'm back
#10 Förlåt, men vad betyder "pären" etc? :D
#11 dialekt för potatis
l'm back
Ett tips är att bli medlem på Matkalkyl.se. Om du registrerar allt du äter under en dag så har du möjlighet att kolla vilken mängd av olika näringsämnen du får i dig samt se hur nära deras RDI för dig som du hamnar.
Du behöver ju inte göra det varje dag, men bara så att du får en överblick och ser om det är något du behöver förändra.