Hjälp med träning
Förra året dansade jag 4.5 h i veckan men jag kände att det då blev för mycket med skolan och så. Jag vill hemskt gärna dansa igen men funderar på att skaffa gymkort i ett halvår och bygga upp min kondition och styrka för att sedan börja dansa lite smått igen på vårterminen. Hur låter det i era öron?
Vilka maskiner skulle passa mig? Crosstrainern tycker jag om, löpbandet är ok men jag springer hellre i skogen.
Några övriga tips ni har att komma med? Något som är jobbigt med mig är att min kondition aldrig är kontinuerlig eller vad man nu ska kalla det. Om jag har ett avbrott och inte joggar på ett tag går allt jag jobbat fram alltid iväg. Konditionen finns inte kvar om jag inte har liksom ett inrutat schema om när jag joggat eller så. Den försvinner helt vid minsta avbrott känns det som. :(
Ett tips om du tycker om att dansa är att skaffa Friskis och svettis kort, de erbjuder dans och alla möjliga pass samt ett gym och då kan du kombinera det precis så som du själv vill
#1 Jag funderade främst på eriksdalsbadet faktiskt. Där finns bassänger och lite annat som vore skönt under vintermånaderna. Friskis är ju också ett alternativ. Nästan alla gym erbjuder ju dans idag men det är oftast inte vad jag är ute efter. Kan tänka mig modern dans, jazz och balett men är inte så mycket för latinomix eller så. Tack för tipset dock! 😃
Jag skulle satsa på en kombination av styrketräning och cardio, helt klart :) Om du går på gym, be nån där lägga upp ett program för styrkan - det brukar ingå när man köper ett kort.
Tror du har allt att vinna på att styrketräna både för dansen och löpträning, en starkare kropp gör allt mkt lättare! Och klart man kan springa ute istället för på löpbandet. Eller då på crosstrainer istället - det är skonsammare mot knäna.
Och min kondition försvinner också snabbt om jag gör ett uppehåll i träningen. Vissa människor verkar ha mer inbyggd kondition än andra ;) Och nu vet jag inte vad du har för kroppstyp, men själv är jag ganska kraftigt byggd och har alltid vägt mkt även när jag är smal och jag tänker mig att det är lättare att springa om man är nätt byggd.
#3 Jag vet inte om jag vågar pröva mig på vikter och sådant. Däremot finns det ju styrkepass och det kanske kunde vara något för mig? :)
Ok, så jag är inte ensam om försvinnande kondition i alla fall! Skönt att inte vara ensam om det men jag tycker ändå att det är konstigt. Dessutom cyklar jag i snitt 30-40 minuter per dag så det känns ju som om den 'ska' finnas där ändå, men ack inte…
Det stämmer nog att det är lättare att springa om man är lätt bygd men mycket handlar nog om teknik med. Har sett en del med kass teknik som släpar efter med fötterna eller inte använder armarna och så.
Styrka är ju viktigt i dansen så jag förstår att det är något jag borde satsa på.