Pulsklocka!
Jag har precis skaffat pulsklocka och har sprungit mitt första pass på 30 min, varierade mellan att gå raskt och jogga. Gick efter min puls och såg till att ligga runt 70% av min maxpuls! Måste säga att jag är riktigt nöjd med mitt resultat! Det var ett jättebra redskap! Och ville därav tipsa om det här! Till dem som kanske ej tänkt på det. Jag är lite nybörjare på hur det funkar med att jobba efter puls men ska bli superkul att fortsätta mäta sig med den! Så fort man såg att pulsen sjönk så pressade man på mer! Finns det några här som använder sig av pulsklocka? Hur använder ni den? Några tips? Eller allmänna tips vad man bör tänka på?
Jag han pulsband till min gps-klocka, men jag kan inte springa med det, har så fasligt hög puls att jag blir nervös av att se den… och då får jag ju ännu högre puls ☺️
Ett gammalt inlägg, men.. Kan väl skaka liv i det lite igen..
Har en Garmin Forerunner 210 med pulsband. Underbar !!
Men..man ska inte alltid lita på klockornas inställningar för maxpuls (lite olika från klocka till klocka hur mycket info man lägger in).
Jag la in mina värden, ålder-vikt-längd- maxpuls etc, men mina pulszoner stämde inte alls med vad jag fått fram på ett riktigt testlabb (maxpuls och laktattest). Nu beror det väl lite på hur mycket man vill satsa; kan själv göra ett maxpulstest, finns många förslag att söka efter på nätet.
Att jag gjorde testet var att jag har en sådan hög puls plus att min syresättning går ned under belastning, så jag ville ha på papper hur läget var (haft en hel del lungembolier och dvt i båda ben). Fick fram att min laktattröskel var 184+-3 slag, och utefter det har jag satt pulsvarnare på 180. Märkt mycket skillnad sedan jag gjorde det, och inte smackar kroppen i väggen varje gång jag tränade.
Kunde braka på uppåt 185-190.. Maxpuls 194.. Så visst slet kroppen ont av min okunskap. Men det var ändå inte dödligt jobbigt..kanske just i stunden då.
Så för min del har klockan gjort mycket gott, men vissa gillar inte pulsklockor utan kör mer på känsla.. Man gör helt enkelt det man själv tycker funkar bäst.