Träning iFokus

Träning

Etikett: kost
Läst 2382 ggr
[Liinda]
1

Hur mycket ska man äta?

Det här med träningen och vilodagar, konditionsträning och så tycker jag att jag har fått in en bra rutin på och förståelse.

Men det här med kosten? Fy farao säger jag bara, jag läser och läser och blir bara mer förvirrad.

Jag tycker det är jättesvårt att förstå hur mycket man behöver äta för att lägga på sig muskelmassa sakta och så lite fett som möjligt (helst inget alls).

Försökte äta mer för att bygga muskler, men då gick jag upp 5 hela jäkla kilo på typ 2 månader, visst jag tyckte att det såg ut som musklerna var på g, men jag blev ju mjuk och pluffsig om magen. Och gick upp cm på magen också så det var inte direkt inbillning.

Så hur mycket äter ni och hur ofta? Vad äter ni och hur mycket tränar ni?

[Liinda]
0

Ena stunden blir jag svullen och det känns som jag överäter. Andra stunden när jag försöker dra ner lite så känns det som jag svälter istället.

[Majbot]
0

Hur tränar/äter du nu? Hur lång är du samt vad väger du?

[Liinda]
0

Jag är 178 cm och väger nu med min viktuppgång 70 kilo.

Jag tränar styrka 3-4 gånger i veckan och konditionspass 1 gång i veckan. Varje pass är ca 1 timme.

Förut åt jag var tredje timme och åt husmanskost. Men det gjorde ju att jag gick upp. Ska väl erkänna att det slank ner lite onyttigt ibland.

Sen blev jag skiträdd för min vikt uppgång (då jag varit överviktig förut och vägrar bli det igen)

Och åt 3 gånger om dagen, husmanskost väldigt små portioner.

Jag experimenterar ju hela tiden med kosten eftersom jag inte vet hur jag ska göra.

Nu gör jag nytt försök igen och äter ungefär var tredje timme. Har tagit bort mycket kolhydrater igen men äter innan träning. Protein shake på morgon och efter träning.

[Liinda]
0

Äter mycket kyckling och torsk. Potatis eller Råris till det innan träning. Men som sagt känns som jag svälter, för jag får inte i mig mer innan träningen men jag blir fort jättehungrig.

Juicy
0

Testa periodisk fasta? På leangains.com kan du läsa mer om det.

Ett annat tips är att föra matdagbok under låt säga en vecka. Då får du det svart på vitt. Räkna ut till BMR, multiplicera med din aktivitetsfaktor och lägg dig på några 100 kcal överskott.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

HannaM
2

Lagom=p Det låter ju som du ska ligga mellan nu och då i matmängd? Det ska ju inte kännas som du svälter och måste äta extra energi för att orka träna då blir ju livet rätt tråkigt. När man funderar över hur mycket man ska äta är det ju inte bara träningspassen som ska räknas in utan också hur ens vardag i övrigt ser ut. Det är ju rätt stor skillnad mellan en person som tar bilen till kontorsjobbet och sedan springer tre gånger i veckan jämfört med eett cykelbud som promenerar till jobbet och springer tre gånger i veckan. 

Att experimentera för mycket fram och tillbaka kan vara negativt eftersom den stackars kroppen inte får någon kontinuitet och kan vänja sig. Äter du för mycket ena veckan och för lite nästa och sedan återigen för mycket så blir det ju lite jojobantning över det hela och det blir sällan bra i längden,

[Majbot]
2

testa att börja ligga på 1900 kcal. 2 g protein/ kg kroppsvikt, 1g kolhydrat / kg kroppsvikt och resterande fett. Kör så i en månad och se vad som händer. 

Eftersom det tar flera år för speciellt tjejer att lägga på sig märkbar massa så ska du inte äta ett väldigt stor kcal+, då slutar det bara att man går upp massor i fett istället. Det ska i princip inte hända någonting på vågen. Då vet du att du äter ungefär lagom :)

patriknn1
1

Håller med ovanstående. Utan att ange en viss mängd som är lagom för dig så kan du börja med att hitta en nivå där du står still i vikt i flera veckor. Därifrån utgår du , och höjer intaget med ca 200-300 kcal/dag. Kör på det några veckor och se vad som händer. Sen är det bara att fortsätta därifrån. En viktuppgång på runt 1 kilo i månaden , i samband med hård träning, borde ge bra förutsättningar för att viktökningen består mest av muskler.

[Tassy]
1

#8 1 kg i månaden när tjejer har förutsättningarna att bygga 5 kg muskler per år om man är supernoga? 😮 när jag gjorde så blev det iallafall grisbulk…

patriknn1
1

#9. Så kan det vara. Naturligtvis måste viktökningen plana ut successivt, för att så småningom bli knappt märkbar. Ökar man intaget så pass att det ger en inledande viktökning på ca 1 kg/månad, så kommer viktökningen automatiskt att plana ut och bli mindre och mindre, för att sedan utebli helt efter några månader eller kanske ett halvår. Då är det dags att utvärdera, och antingen fortsätta på inslagen väg, eller sätta upp nya mål.

[Liinda]
0

Tack för alla svar! :D 

Protein får jag i mig ungefär 1 dl om dagen. Så då får jag kanske öka lite i det då :)

Exakta kalorier räknar jag ju inte, dock så gjorde jag det förut en lång period så jag har ganska bra hum ungefär vad det är i det jag stoppar i mig.

Nu börjar det kännas bättre i kroppen, har hittat ett mellanläge som känns okej. Börjat tappa lite sakta i vikt igen. Dock så är det ju inte meningen att jag ska gå ner i vikt, men dom där extra kilona som kom av fel ätandet får ju gärna försvinna igen haha.

RobinEH
1

"Protein får jag i mig ungefär 1 dl om dagen…" 

Nu blev väl änna något fel. Protein i dl?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Liinda]
0

Ja jag orkade inte tänka gram, häver ner en halv dl i shakern på morgonen och en halv efter träning :P

RobinEH
0

Jaha, du menade proteinpulver.

[Liinda]
0

Ja haha det menade jag ju, glömde nämna att det var pulver ja.

ManU77
0

För att minska risken för viktuppgång i fett kan du med fördel äta en ketogen högfettkost. Kombinera detta med träning, men först efter en anpassningsperiod på 4-6 veckor. Ät när du är hungrig och sluta när du inte är hungrig längre.

[Liinda]
0

Vad är en ketogen högfettkost?
Typ som LCHF eller?

Finns inte i min värld att skippa träningen i så många veckor, så det funkar tyvärr inte.

RobinEH
0

#17 En ketogen diet handlar om ett lågt intag av kolhydrater, normalt intag av protein och ett högt intag av fett. Så LCHF är ett exempel på en ketogen diet. Dessa dieter ger ofta en anorektisk effekt vilket betyder att du får svårt att överäta. En sådan diet leder till en hög fettinlagring och även hög fettoxidation. Kolhydrater minskar fettoxidationen men även fettinlagringen. Överäter du på kolhydrater så ökar oxidationen mer än vid överkonsumtion av fett. Detta betyder att du kan äta mer i form av kolhydrater (förutsatt att du har ett lågt fettintag) än fett med mindre fettinlagring. Jag föreslår inte en ketogen diet såvida du inte lider av epilepsi, diabetes eller kraftig övervikt som hindrar dig från att träna.

[Liinda]
0

Tack för det utförliga svaret! =)

Nej det låter verkligen inte som något för mig, så det skippar jag.
En fundering bara, på vilket sätt är den kosten bra om man har epilepsi ?

RobinEH
0

#19 Vad jag vet så är det fortfarande oklart hur den ketogena kosten påverkar, men man har sett i studier att krampanfallet minskar signifikant för de som äter en ketogen kost. Främst handlar detta om barn men om jag inte missminner mig så har det även setts hos vuxna. Fasta är ett annat sätt att motverka krampanfall hos de med epilepsi och möjligtvis så kan det svältliknande tillstånd som en ketogen diet försätter kroppen i resultera i samma effekt, men även här är då den direkta orsaken oklar.