Kondition eller styrka?
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, men jag har styrketränat ett tag nu men det har väl tyvärr inte varit så jätteseriöst. Har inte riktigt orkat räkna proteinintag och sådär, även om jag såklart försökt äta extra mycket protein efter att jag tränat, och visst har jag gjort framsteg och blivit starkare (fast tyvärr inte så mycket funktionell styrka då jag mest kört med maskiner istället för fria vikter, tycker det känns läskigt med fria vikter).
Att jag började med styrketräning berodde på att jag var underviktig och hade dålig hållning som tonåring, så det kändes som det självklara valet. Men nu när jag gått upp i vikt (inte enbart muskler :P) så känner jag att kroppen inte är så stor motivation längre, utan jag tränar bara för hälsan (både fysiskt och psykiskt) nu för tiden.
Så jag undrar om det kanske vore bättre att börja med konditionsträning istället? Vilken träningsform är egentligen viktigast för hälsan? Tyvärr är jag en sån där som måste kämpa lite med motivationen ibland, även om jag vissa perioder är väldigt pepp på träningen. Så jag känner att det blir lite för mycket att hålla på med båda :/
(Kan tillägga att jag har jättedålig kondition och min vilopuls ligger på över 70 😛)
Man kan säga såhär, hjärtat är kroppens viktigaste muskel och därför är det också viktigast att träna denne. Men man skall komma ihåg att styrketräning har mycket positiva effekter för hälsan, bl.a. förbättrad insulinkänslighet och stärkt skelett.
Om du känner att du måste välja antingen styrketräning eller konditionsträning så föreslår jag konditionsträning. Vad gäller vilopulsen så kan jag säga att jag har en vilopuls på ~50bpm och konditionstränar i princip aldrig och har därmed en väldigt dålig kondition jag med.