Proteinpulver -lchf
Hallå!
Jag kör LCHF och har gjort det ett tag men på morgonen dricker jag alltid en proteinshake (jag kan helt enkelt inte äta såpass tidigt på veckodagarna, så kommentarer att jag borde steka mig ett ägg istället undanbedes).
Jag har kört Whey-80 cookies&cream, hallon och choklad men problemet är att de är ALLDELES för söta för mig nu när jag inte äter socker längre.
Någon som har några tips om proteinpulver som inte är så söta (cookies&cream står kvar här hemma i skåpet och skäms, det var tamigfan det äckligaste jag smakat).
Har aldrig testat naturellt pulver, någon erfarenhet där?
Jag har för jag har fått för mig att man måste blanda ut det med t.ex. bär o dylikt för att kunna få i sig det (frukostshaken måste gå snabbt att fixa iordning utan en massa meckande annars är risken stor att jag skippar den… snoozningen står högt i kurs vissa dagar).
Stevia-sötat har jag inte heller testat, någon erfarenhet?
Naturellt proteinpulver smakar som utspädd knäck med eftersmak av mjölk. Du kan ju göra så att du blandar hälften naturellt och hälften med smak.
Stevia-sötad är inte så stor skillnad. Söt som söt, dock har viss stevia-tillsatta livsmedel en tendens att ge en bismak av lakrits. Dessutom har ju stevia betydligt mindre forskning bakom sig än aspartam.
Äter du LCHF för att du är rädd för insulin så skall du vara medveten om att vassle är mycket insulinogent.
Är inte rädd för insulin, eller hur man ska säga… Äter det inte i viktuppgång-/nedgångssynpunkt heller
(egentligen undviker jag sötningsmedel i övrigt, men min proteinshake "unnar" jag mig)
Jasså, kanske skulle testa det då? Jag har mest läst skräckhistorier att det är fullkomligt vidrigt… Men som du säger, kanske ska köpa en backup också, så kanske 50/50
Precis som RobinEH säger kan vassleprotein (och andra sorter) effektivt hindra dig från att hamna i ketos. Ketos är, om man äter lågkolhydratkost, ett synnerligen önskvärt tillstånd, eftersom det förser hjärnan och musklerna med energi när glukos endast finns i begränsad mängd.