Hjälp, Börjar bli frustrerad!
Hej!
Jag är en tjej som ska snart fylla 16 år och är ca 160cm och väger 55kg. Jag är ganska missnöjd med vikten. Jag har en smal mage/midja och har ett svagt 4-pack då jag gör många övningar som har med magen och göra. Men mitt problem är mina ben. Dem är ganska…"Chubbiga" om man säger så. Jag joggar, jag går och cyklar så mycket jag gör men det blir aldrig smala? jag börjar bli frustrerad.Jag äter nyttigt.Jag vill helst inte gå till något gym då jag är väldigt blyg. Någon som här som kan ge mig tips?
Här är övningar för rumpa och ben. Haha på tyska men man ser vad man gör xD
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Då får inte synliga magmuskler av styrketräning, du får synliga magmuskler av lite underhudsfett.
Varför är dina ben "chubbiga" medan magen din är relativt smal? På grund av dina gener. Generellt sett så har kvinnor den otroliga fördelen att lagra större delen av kroppsfettet kring lår och rumpa medan män tenderar att lagra det kring magen och de vitala organen. Rent hälsomässigt så är det en fördel med normal fettinlagring kring magen och inte mer.
Det spelar alltså ingen roll om du tränar underkroppen stenhårt i flera år. Ökar muskelmassan på underkroppen samtidigt som fettmassan förblir oförändrad så kommer underkroppen bara att bli större och fortsätta vara "chubbig". Dock kan benen definitivt bli något "fastare" som följd.
Vill du att dina ben skall bli mindre "chubbiga" så behöver du alltså förlora fettmassa genom att konsumera mindre energi än vad din kropp förbrukar. Det spelar ingen roll hur "nyttigt" du äter, det är mängden som avgör.
Nu är du ju 16 år gammal och har ett BMI på 21.48. Så viktnedgång är inte direkt något du behöver. Om något så bör du styrketräna.
1# Tack!
2# Jag är GRYMT tacksam för ditt svar! Du gav mig svar på allt! Tack!
Det kan också ha att göra med att du är så ung och kanske kommer att "växa" ur det.
När man är där just under 20 så förändras kroppen endel (jag gick tex från att kunna äta "hur mycket som helst" till mer normalt, dvs går upp ifall jag äter för mycket)
Däremot hoppas jag att du inte vill ha för "slimmade" ben då det kan bli rent fult (extremfall pratar jag om nu) kvinnor passar med lite underhudsfett, i alla fall om man har muskler under (det är sällan jag hör att killar som inte är idioter säger att en tjej med normalt BMI ska gå ner).
l'm back
4# Tack för svar! Neej jag vill inte ha skinny legs utan tonade :)