Svullen mage
Jag har nyligen tagit mig ur greppet på en ätstörning och funnit glädje i maten igen. Jag äter LCHF (det var kosten som räddade mig, mindre ångest) men har nu blivit rädd att falla tillbaks i gamla vanor på grund av min mage som svällt upp väldigt. Hur ska jag bli av med den här svullnaden?
Hur nyligen är "nyligen"? Att magen svullnar något när man ökar födointaget efter långvarig restriktion är inte ovanligt. Du kan testa att äta mindre portioner, fast oftare.
LCHF innebär ofta även stora mängder mejerier. Du kanske har lite problem med laktasproduktionen eller är känslig mot mjölkproteinerna. Är du förstoppad?
Eftersom jag äter lchf blir jag inte så snabbt hungrig. Jag försöker äta med ungefär 4-5 timmars mellanrum. Sammanlagt äter jag 3 mål om dagen (nu när skolan börjat äter jag 4). Jag är inte känslig mot mjölkprotein och är inte förstoppad.
Jag skulle inte vilja säga att det gick så långt som till Anorexia. Dessutom tycker jag att magen borde ha anpassat sig någorlunda nu eftersom jag ätit mer regelbundet i lite mer än 2 veckor…
Frukost: en skål med turkisk yoghurt och egengjord müsli.
lunch (äter det jag kan i skolan. Tar dagens lunch som exempel): Broccoli, köttfärslimpa och svampsås.
Mellanmål: lchf-bröd med ost alternativt en skål med turkisk yoghurt och müsli.
Kvällsmat: äggmacka.
Dricker antingen vatten eller mjölk till maten och 2 koppar kaffe om dagen.
Du skulle kunna testa att utesluta mejeriprodukterna någon vecka och se om det förbättras.
Sedan undrar jag om den är svullen eller bara putar ut? Om det är så att den putar ut så kan du vara i behov av att stärka bukmuskulaturen, t.ex. genom att utföra plankan.
#6 Om jag får flika in i er diskussion…
Vad är müslin gjord av? Den kan absolut vara orsaken till uppsvälld mage.
LCHF-bröd låter misstänksamt. Vad är det för bröd?
Äter du ingen middag?
Jag tycker det verkar som att du äter för lite riktig mat och för mycket fika-liknande mat (yoghurt med müsli t ex). Som Robin säger kan det nog vara så att du stoppar i dig för mycket mejeriprodukter. Mjölk till maten är något man ska akta sig för på LCHF, eftersom kh-mängden så lätt stiger på tok för högt.
När du väl säger det så skulle jag nog faktiskt mer vilja säga att den putar ut. Hur mycket/ofta bör jag göra plankan?
Fungerar det med 3 set, 30 sek 1 gång om dagen?
Det beror helt på hur länge du orkar. Klarar du av att utföra plankan i 1,5 minuter så bör du lägga på lite vikt. Men 3 set dagligen låter bra. Dessutom finns det mycket annat som stärker bålmuskulaturen, sidoplankan, crunches rygglyft etc.
En annan övning som kan hjälpa en hel del är stomach vacuum. Du tar ett djupt andetag och när du andas ut all luft så suger du in magen mot ryggraden och spänner och därefter håller så länge du kan.