Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 3050 ggr
Malin653
0

Ond fot, Hjälp!!

Hej
Har en fråga om någon har några bra tips?

När jag är ute och springer på asfalt så får jag jätteont i min höger fot, i hålfoten, en brännande värk som inte släpper även om jag springer på grus efter asfalt.
Men börjar jag springa på grus, skogsstigar så känner jag ingenting men så fort jag kommer ut på asfalten så kommer den här brännande värken och ibland får jag blåsor i hålfoten. 
Vet att asfalten är hårdare för ens fötter men kan jag bara bli av med det onda så är det guldvärt.
Ska vara med i blodomloppet på tisdag och då är det bara asfalt.. 
Nåt bra tips på vad jag kan göra? 
Har testat med inlägg vid hålfötterna på båda fötterna men då börjar den andra foten också göra ont, tänkte först att det är något nytt för fötterna och det kommer släppa men till slut gjorde det så ont att jag hade såna blåsor och kunde inte gå på fötterna.
Funderar på att ha compeed plåster, så jag slipper blåsorna i allafall. 

Tacksam för alla svar!! :)
/ Malin

[Majbot]
0

Har du testat att stretcha foten/hålfoten ordentligt efter att du har sprungit?

[TheMiko]
0

Min första tanke är "fel" skor?

Lazzie_
0

Håller med #2, om det blir blåsor i hålfoten så verkar det som skorna trycker för mycket där. Kanske skulle du testa att ha skor som är mindre uppbyggda i hålfoten, eftersom du fick ondare av iläggen tänker jag?

[_hsleiufhbtv]
1

Låter precis identiskt med mina fotproblem jag blev av med för bara nån månad sedan. Jag har tränat löpning sedan i januari ungefär, och så fort jag sprungit typ 2 km fick jag så pass ont i fötterna att jag bara fick kasta mig ner på gräset för att slita av mig skorna. Fötterna liksom brände av smärta, kunde knappt hålla tårarna borta ens. Det hände varje löppass som var längre än 2 km.

Först nu i juli tog jag mig i kragen för att kolla upp mina fötter och löpstil, när jag skulle köpa nya skor. Då filmades mina ben/fötter när jag sprang på löpbandet, och det visade sig att jag sprang snett med fötterna. Alltså det är svårt att förklara, men jag använde endast den högra sidan av fötterna när jag sprang. Insidan vid hålfoten använde jag inte alls. Detta skapade obalans i min löpning, och när jag överansträngde högersidan på fötterna fick jag den där hemska brännande smärtan. Sen dess har jag tänkt på hur jag springer, kommer ibland på mig själv med att jag bara lägger vikten på utsidan av fötterna och ändrar mig genast. Mina nya skor hjälper också till en hel del. Numera kan jag springa mer än en mil utan att få ont och det är helt underbart!

Det kanske är samma problem du har? Fast tvärtom så att säga, du springer mer med insidan på foten än utsidan. Har du kollat upp hur du springer?

Malin653
0

Sträcker bara ut fötterna och lägger fötterna på snedden (hur man nu ska förklara :P )
men brukar göra mer innan jag springer. 
Men värt att testa ditt förslag ännu mer stretching 

"2 och 3
För mindre än ett årsen fick jag ett par riktiga springskor och inlägg som jag fick prova ut genom att stå på en grej som kollade hur mycket och var jag belastar fötterna mest. 
Och fick då köpa ett par inlägg som passade just mina fötter och den här brännande värken har kommit mer och mer men just som sagt bara på asfalt..
Trivts väldigt bra med både skor och inlägg men kanske är fel i allafall eftersom jag då får ont i höger fot.

Var kunde du göra ett sånt test? 
Låter likadant som mitt problem, fast tvärtom som du sa, det känns som jag springer mest på min insida av foten än utsidan.
Nej har inte gjort det bara kollat var jag belastar foten mest på och har för mig att det var mycket på hälarna och sen insidan. 
Vad skönt för dig att det har löst sig  :D Är inget kul att ha ont när man springer när man vet att man egentligen orkar mycket mer och vill springa. 
Ska ta och kolla upp mina fötter. 

Tack för alla svar :)
/ Malin

[Majbot]
1

Testa att frysa en stor flaska med vatten i och rulla foten flera gånger om dagen.

Testa denna stretch/massage rutin också:

http://nightsplint.info/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/plantar_fasciitis_heel_stretch.jpg

[_hsleiufhbtv]
0

#5 På Intersport när jag skulle köpa nya skor :)

Malin653
0

#6 Tack, det ska jag testa :)

#7 Aha okej får ta och kolla upp fötterna när man har råd..

[_hsleiufhbtv]
0

#8 Det är gratis att kolla upp det på Intersport 😉

Malin653
0

#9 Jaså är det, det 🙂