Det här med svett...
Vi måste prata om en sak, hahaha. Jag har läst någonstans att när man tränar regelbundet så börjar man svettas väldigt mycket redan i början av passet. Kroppen har lärt sig att när det börjar kännas sådär jobbigt så kommer det fortsätta så ett tag, typ. Och det hände mig när jag började träna. I början svettades jag typ ingenting och nu rinner det verkligen om mig utan att jag knappt gjort något alls. Det känns ganska gött på något vis ju, det känns att man jobbar liksom :D
Men i dag när jag tittade mig omkring så såg jag att alla där inne såg helt torra ut?! Hahaha, det var nästan som en chock. Och de såg ändå ut att vara vana tränare osv. Det får mig att undra: svettas ni? :) Och då menar jag inte fuktfläckar under armarna, utan droppar som rinner överallt?
Jag är dålig på att svettas under styrketräning,
jag svettas mer på tex kondition men för att det ska rinna floder krävs tex ett hårt karatepass.
men då vet jag inte om jag skulle kalla mig själv vältränad däremot 😉
men det beror ju också på hur man tränar, kör man max 5 reps, 5 set med 2 min vila mellan på varje övning hinner det inte bli så jättemkt svett på mig i alla fall.
l'm back
#1 Men alltså, jag börjar i princip svettas innan jag börjar anstränga mig… :) Jag brukar köra tio minuters lätt uppvärmning på crosstrainern och när jag sedan står med hantlarna i hand så har svetten börjat bryta fram och fortsätter sedan så.
Nu gav du mig en tankeställare! Hur svettas jag? Hm.. Det jag kommer fram till nu är att jag svettas som mest när jag kör riktigt tungt och då främst i övningar som marklyft och knäböj där hela kroppen spänns. Innan jag började med tyngre vikter svettades jag inte så mycket men nu rinner det från mig varje gång och det är en så skön känsla :).
#2 vad jag förstår så är det vääldigt idividuellt hur mycket man svettas, det har inte bara med hur vältränad man är
l'm back
#3 Visst är det ändå det på något vis :)
#4 Naturligtvis. Jag kallar mig inte vältränad. Vad jag skrev var att jag läst att när man börjar träna regelbundet så börjar man svettas mer, och att jag har märkt detta på mig själv.
Det rinner om mig. Jag svettas mycket och lätt. :)
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Killen brukar svettas en del när vi lyfter, jag gör bara det under knäböj och marklyft. Men vid kondition dryper det svett om mig :p Beror en hel del på temperaturen i gymmet också.
Jag som bara antog att detta var något alla gjorde… :)
Jag behöver typ bara titta på grejorna så lackar svetten haha, helt sjukt! Kondition är i särklass värst, men knäböj och militärpress kan också få fram rejäla svettattacker!
Jag har problem med vätske- och saltbalansen i kroppen, jag funderar på vätskeersättning då det inte räcker med att salta sönder maten 🤪
Det brukar rinna av mig när jag kör cardio. Styrketräning blir jag inte så svettig av, kan rinna lite från pannan/nacken men inte mer än så. Jag kör ändå det tyngsta jag orkar och ganska kort vila mellan seten. Knäböj blir jag snarare "kall" av. Det känns som det då huden är väldigt kall.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Jag blir mest svettig på ryggen när jag kör cardio. Numera räcker det att jag joggat typ 1 km sen börjar jag svettas som en tok (bara för att jag alltid ökar tempot efter 1 km och kroppen är inställd på det antar jag) 😃 Svettas inte så mycket i ansiktet faktiskt.
Nu har kroppen två olika typer av svettkörtlar, ekkrina och apokrina. De ekkrina svettkörtlarna står för huvudmängden av allt svett och styr därmed kroppens temperaturreglering mest. Svettet från dessa körtlar är mycket vattnigt och till största del luktlöst. De apokrina svettkörtlarna å andra sidan producerar ett mer oljigt svett, dessa körtlar finns primärt i armhålor, ljumskar och kring underlivet. Svetten från dessa körtlar bidrar till illaluktande dofter då de organiska ämnena i svetten bryts ned av våra hudbakterier. Om du svettas så mycket från de apokrina körtlarna att svettet droppar så bör du nog se en läkare (och ta en dusch😉).
Nu får man komma ihåg att svett är en mycket viktig kroppsfunktion då det hjälper kroppen att bibehålla en god kroppstemperatur. När vi rör på oss eller äter så ökar energiförbrukningen i kroppen. Detta leder till att värmeenergi skapas och kroppstemperaturen ökar. När blodet når de ytliga blodkärlen så värms svetten upp beroende på blodets temperatur. Är blodet varmt nog så avdunstar svetten i hopp om att kyla ner kroppen till behaglig temperatur.
Att kroppen skulle lära sig att utsöndra svett precis innan ett specifikt event har jag inte sett något stöd för, så det tror jag inte sker. Dock skulle ju det kunna vara så att energioxidationen ökar precis innan och således höjer kroppstemperaturen.
Att man svettas mer beroende på hur vältränad man är är något som diskuteras. Den viktigaste faktorn är dock den genetiska. En mer vältränad kropp kan ha mer muskelmassa, vilket ökar energiförbrukningen vid rörelse. Är man mer vältränad så har man mest troligt möjlighet att prestera mer och därigenom öka värmepåverkan.
Personligen svettas jag brutalt mycket när jag styrketränar, eller till vardags. Jag utför aldrig konditionsträning, så där vet jag inte hur jag svettas.
En anledning till att folk tycker att man svettas mer på konditionsträning kan ju vara förutom att man oftast håller på under en längre tid (med samma muskelgrupp) så använder man oftast större muskelgrupper (förutom vissa övningar tex benböj) då man oftast tränar rumpa, lår, core och div småmuskler då man tränar kondis (tex löpning) men styrketränar man koncentrerar man sig oftast på en muskelgrupp (tex Biceps, rygg eller mage).
för jag verkar inte vara den enda som svettas mer vid kondis än styrka
l'm back
#12 Då tolkar jag det som att jag svettas mycket från de ekkrina svettkörtlarna, vilket även förklarar den relativa luktlösheten :)
Jag svettas också nästan jämt helt doftlöst och det är väldigt vattnigt. Nån enstaka gång har jag blivit väldigt oljig och stinkig, det var dock mest i början när jag knappt hade kondis alls. 😐
är man otränad eller sjuk luktar svetten mer illa, i alla fall för jag och min man (vi vet i förväg nån/några dagar innan nån sjuka bryter ut hos oss)
l'm back
Jag svettas ganska mycket och har alltid gjort det, framför allt under konditionspass. Men även under styrketräning så svettas jag, även om det inte är lika mycket. Efter ett bra konditionspass så verkligen droppar det om mig.
När jag var yngre skämdes jag över det här, men idag är det ett bra tecken på att jag har arbetat bra. Dessutom känns det faktiskt sköt i själen att man svettas ut allting.