Lägga upp träningen ?
Hej, jag skulle vilja börja springa men jag kanske inte är så bra. Idag hade vi gymnastik och sprang på 11.25 sek 60 meter. Och jag skulle vilja få ner det till 10 sek. Men saken är den att jag inte kan träna alltför länge då tävlingarna är om cirka 3 veckor. Skulle även vilja springa 600 meter men är lite osäker. Orkar bra jogga 400 meter men sen tror jag att min placering inte skulle sluta så bra. Om ni undrar var det är för tävlingar är det skoltävlingar, där skolor i närheten tävlar. Jag springer i gruppen 6 & 5 flickor.
Men nu för att få det lite kortare.
Hur ska jag lägga upp mitt schema så att jag kan få ner min tid till alla fall under 11 sek. Kan också påpeka att jag har en sorts knäskada, men det blir bättre,dock kommer det aldrig gå bort.
Och så nu själva frågan.
Hur ska jag öka upp min kondition,snabbhet på 3 veckor ? Konditionen behövs till 600 och såklart även snabbhet, men 60 meter behöver ju mer fart om man säger så.
Kan även säga att jag är snabbare i start än i slutet, är ofta först i början och sen kommer de flesta förbi. 😐
(Visste inte grupp)
Testa att köra(förslag):
Måndag: Distansträning, gå, jogga, gå jogga i intervaller i x antal kilometer. Exempelvis 2 km till att börja med, öka sedan det talet. Försök sedan till slut att jogga hela biten, och även om det känns som om du verkligen inte orkar mer, så försök jogga 10-20 meter till. Verkligen kämpa stenhårt på att jogga längre än gången innan :)
Tisdag: Sprints, Börja med exempelvis 25 m, öka sedan med 5-10 m när du känner att du vill utmana dig själv. Spring så snabbt du kan i princip och ta tid. Repetera 5 gånger till och avsluta med 2 längre längder, tex 50-100 m.
Onsdag: Vila
Torsdag: Sprints
Fredag: Distansträning
Lördag: Träna din explosivitet. Kör i intervaller, exempelvis 50 sec arbete, 10 sec vila i 10-15 min. Kör boxjumps, jumplunges, burpees, squatjumps(sök på youtube så finns där många exempel). Detta kommer hjälpa dig med din explosivitet under sprintloppen.
Söndag: Vila
En bristande kost kan helt klart påverka dina resultat. Äter du tex pizza, godis, glass, pasta istället för sötpotatis, broccoli, massvis med grönsaker överhuvudtaget, kött/kyckling/fisk utan panering och ägg så kommer du inte få i dig alls den näring och macros som du behöver för att ha de bästa förutsättningarna för att förbättra din explosivitet och kondition.
Tack, ska använda denna 😃
Godis tycker jag inte så mycket om,pizza inte heller (Bara hemlagad),glass ibland,pasta har vi också ibland här hemma. Grönsaker brukar jag äta dock inte broccoli. Kött,fisk,kyckling äter vi ofta och ägg ibland.
Låter bra :)