Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 1193 ggr
Zureel
0

Styrketräning funderingar

Jag har ju tränat styrka hemma lite smått 3 gånger i veckan i ungefär 2 månader nu. Jag har för tillfället ett set med nybörjar hantlar( 0,5 kg, 1 kg och 2kg) och ett variabelt hantelset på upp till 15 kg (rusta). I morgon tänkte jag utöka lite och köpa antingen 20 kg hantelset eller en skivstång med ett par lösa vikter om det finns att köpa men osäker på vilket som skulle ge mest tar gärna emot tips och funderingar.

Fundering nummer två just nu kör jag 3 helkroppspass om 12 övningar blir 35-45 min beroende på vilka övningar jag kör det passet funderar på att dela upp det så att tisdag underkropp, torsdag överkropp och lördag ett lite större helkroppspass låter det som det skulle kunna fungera?

RobinEH
0

Jag hade nog satsat på hantelsetet. Det finns en del billiga skivstänger, men de brukar vara rätt värdelösa och jag hade nog varit orolig att de skulle brytas. Planerar du dock att köra marklyft hemma så är ju skivstången kanske värt att satsa på.

3 helkroppspass per vecka är definitivt det bättre. Efter ett styrketräningspass så eleveras muskelproteinsyntesen över basnivåer, når max efter ca 24 timmar och är åter på basnivåer efter ca 36-48 timmar (<72 timmar hos nybörjare). Tränar du bara musklerna två gånger i veckan så blir det ju mer "dötid".

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Zureel
0

Hantelsetet var det jag tänkte på först men sen så kom jag att tänka på att skivstång kanske skulle vara bra, jag kör marklyft med hantlar just nu kan säkert fortsätta med det.

Funderar på att köra ett längre pass på lördagar dock så jag känner att det finns mer tid då.

patriknn1
0

Så länge passen hålls relativt korta, och fokus inte ligger på maximal slutkörning av varje muskelgrupp, a'la bodybuilding, så kan du fortsätta med helkroppspass. Fokusera på lite olika saker varje gång bara. Tex så kan du ha två tyngre pass med färre övningar och ett lättare pass med fler övningar. Så länge du fokuserar på komplexa övningar som inbegriper flera muskelgrupper samtidigt så behövs inte så många övningar. Ex: 1 liggande hantelpress, framlutad hantelrodd, utfall med hantlar, plankan. 2 stående hantelpress, pullups, hantelmarklyft, crunches. 3 armhävningar + hängande rodd, utfall + burpees, hantelswing + plankan. Hög intensitet med ca 3 set av varje övning. Explosivit utförande. Ej fail. Supersetta sista passet. OBS att detta är ett exempel.

Zureel
0

Jag arbetar på att gå ner i vikt just nu har gått ner 30 kg och vill ner 20 till så just nu styrketränar jag främst för att förlora så lite muskelmassa som möjligt och gärna bli starkare i de muskler jag har, när jag nått mitt mål kommer jag satsa på att bygga lite och att bli starkare.