Träning iFokus

Träning

Etikett: övrigt
Läst 1971 ggr
Cajolyne
1

Söker proteinpulver vegetarian

Hej, jag har varit vegetarian i 2,5 år. Jag tänker börjar träna på gym… Vad ska man ha för proteinpulver? behöver man ens proteinpulver?  Vill inte går ner i vikt men skulle gärna vill ha en platt mage.

RobinEH
0

Nej, du behöver inget proteinpulver förutsatt att du får i dig tillräckligt med protein ifrån din diet. Proteinpulver är inget annat än specifikt protein koncentrerat och i pulverform. Likt annan mat så innehåller proteinpulver energi och andra näringsämnen. 

Vill du ha en "platt" mage så föreslår jag mag- och bålträning för att stabilisera upp hållningen. Du kan även testa att utföra så kallade "stomach vaccum".

Är det så att din mage inte är "platt" på grund av att fett är lokaliserat där så är det en negativ energibalans som krävs, vilket har viktnedgång som följd då kroppen tvingas att katabolisera lagrad energi, och då bl.a. från fettväven. 

Hos de som inte konsumerar animalier och mejeriprodukter så är hampaproteinpulver rätt vanligt och även sojaproteinpulver.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

ManU77
1

#1 Jag är nog petig, men negativ energibalans har inte viktminskning som följd. Negativ energibalans och viktminskning är samma sak. De går hand i hand, så att säga… bredvid varandra. Den ena går inte före den andra. Jag vet inte om jag kanske slår in öppna dörrar när jag märker ord på det sättet… jag, och säkerligen alla andra, förstår ju vad du menar.

RobinEH
0

Negativ energibalans innebär inte viktnedgång. Det finns fler faktorer som påverkar vikten, däribland vattenmängd.

ManU77
0

#3 Ok, men då förstår jag verkligen inte varför du gång på gång, i inlägg efter inlägg, säger att det enda som hjälper för att gå ner i vikt är negativ energibalans. Tydligen finns det flera faktorer som spelar in. Kanske kan jag springa en mil eller två och svettas ut de kilon jag vill gå ner i vikt.

Om jag då kompenserar negativ energibalans med att inta mer vatten och således inte går ner i vikt på vågen, finns det någon gräns då jag inte kan ta in mer vatten? Vad händer då om jag fortfarande har negativ energibalans? Kommer jag ändå stå still på vågen av andra orsaker? Vad händer om jag sedan pissar riktigt mycket, har jag plötsligt gått ner i vikt då, men inte före jag pissade? Om man ska ta vattenmängden med i beaktande i varje diskussion på detta eller andra forum kommer diskussionerna bli ohållbart krångliga.

"Är det så att din mage inte är "platt" på grund av att fett är lokaliserat där så är det en negativ energibalans som krävs, vilket har viktnedgång som följd då kroppen tvingas att katabolisera lagrad energi, och då bl.a. från fettväven."

Jag antog att det du pratade om i detta stycke handlade om att gå ner i fettvikt, inte vattenvikt eller andra faktorer (det är så ofta fettvikten man syftar på att jag antar det per default), men om jag hade fel så ber jag om ursäkt.

Skogshumblan
0

Cajolyn det är väldigt sällan man behöver tillskott i sin kost när man tränar. De som bygger och tränar hårt behöver det men som "vardagsmotionär" räcker det med vanlig kost. Jag har samma problem som dig med fett som sitter runt mage. Mitt råd är att se över vad du äter, när på dygnet du äter och hur mycket. Oftast räcker en omläggning av mängd och tider samt att man tränar för att gå ner. Äter du p-piller eller andra hormonpreparat kan det vara så att du blir svullen av dem. Jag fick byta preparat för mitt förra gjorde att jag la på mig för lätt. Jag började träna löpning förra året och har sedan dess tränat minst ett par-tre pass i veckan. Springer 5-12 km, har inte lagt om min kost alls men gått ner ca 7 kg. Så visst kan man gå ner i vikt enbart genom att röra på sig men det går långsamt.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

ManU77
0

#5 "Äter du p-piller eller andra hormonpreparat kan det vara så att du blir svullen av dem. Jag fick byta preparat för mitt förra gjorde att jag la på mig för lätt."

Intressant. Vad var det då som hände? Var det extra kalorier i det förra preparatet? Eller åt du för mycket alt. motionerade för lite med det preparatet, men efter att ha bytt så äter du mindre alt. motionerar mer?

😉

Cajolyne
0

Tack för alla svaren. Tror inte jag får i mig all protein som jag behöver när jag äter vegetarisk mat men ta proteinpulver som mellanmål? 

#5 okej, ja jag har ju p-spruta och sen äter jag mediciner där man ökar aptiten. Kan ju vara dom. Men tänkte börja träna lite på gym eftersom jag känner att jag vill träna hela kroppen. Brukar gå 1,5 mil om dagen. Det är inte tänkt jag ska banta utan bara bli lite fastare!

RobinEH
0

Du kan absolut använda proteinpulver till mellanmål.

Skogshumblan
0

ManU77, enligt den information jag fick och läste mig till själv kring p-stav så liknar de hormonerna kroppens hormoner som finns då man är gravid, alltså kan man av vissa preparat ha en benägenhet till att kroppen samlar på sig. Jag bytte därför preparat i våras. Det är lite svårt att avgöra vad som gjort vad, för jag har inte lagt om kosten men jag tränade mer då jag föeberedde mig inför Göteborgsvarvet. Klart att man får resultat när man tränar 2-3 mil/ vecka under ett par-tre månader. Det jag märkt är att jag inte är konstant uppsvälld nu utan följer en viss cykel ;)

/ Skogshumblan

ManU77
2

#9 Jag tycker bara det är lustigt med det där att man ska räkna kalorier för att gå ner i vikt (enligt vissa), men sedan visar det sig att hormoner har en roll i det hela i alla fall. Detta är något jag gång på gång försöker argumentera mot just kaloriräkningsförespråkare.

Skogshumblan
0

ManU77 jag har märkt det och jag håller helt med dig. :) De flesta behöver röra mer på sig och kanske se över när de äter, inte äta middag på kvällen och mackor till lunch ETC om du frågar mig;)

/ Skogshumblan

[westerlind]
0

Till TS: vill du använda proteinpulver som komplement i din kost så absolut! Är du lakto-ovo-vegetarian fungerar de flesta "vanliga" proteinpulver (typ Whey-80/100), annars finns det sojaprotein, hampaprotein, risprotein och ärtprotein (vegan-vänliga). 

Själv smyger jag ner hampaprotein i frukostgröten och i smoothies, enkelt sätt att få i sig lite extra protein!