Träning iFokus

Träning

Etikettutomhusträning
Läst 3104 ggr
[Älskamig]
0

Behöver hjälp med powerwalk

Hej!

Jag behöver lite pepp kring powerwalk… Förbränner man lika mycket när man powerwalkar, som när man joggar? Jag gillar att jogga, för jag ser mer resultat på det.. Kanske är det en inbillning 🤔… Men i alla fall… Jag har inte så jätte bra kondition, för nu i sommar har det blivit mindre träning & mer sötsaker, tyvärr… Men det vill jag ändra på nu, när det bara är knappt 2 veckor kvar innan skolan börjar. Jag vet att jag mår mycket bättre när jag rör på mig, men jag har ingen motivation… Så jag ber er här lite nu om pepp, info och sådant kring powerwalk, för jag tror ändå det kan vara en trevlig aktivitet (eller vad man nu ska kalla det) … 

Men som sagt, jag vet inget om powerwalk, men det tror jag att någon annan vet här inne!  Vore jätte glad om det var någon som har tips och idéer på hur man kan göra, för att se ett resultat (jag äter socker, men inte i jätte stooora mängder.. dricker t.ex ett glas med juice ibland till lunch, men inte så mycket mer än så. brukar välja vatten/mjölk istället)🙂… Hur gör ni? 

Kram!
Psst… Tänkte även göra situps efter powerwalken då ju… Så att jag tränar magen… Men är det något mer man kan göra? Kan inte göra armhävningar pga en skada i armen sedan några år tillbaka, och har inga tyngder just nu.

RobinEH
0

Vad som förbrukar mest energi beror på hastigheten. Joggar du snabbare än du powerwalkar så förbrukar du sannolikt mer energi genom att jogga.

Jag skulle hellre satsa på crunches istället för situps, du kan lätta se skillnaden på youtube eller liknande. Plankan är en väldigt bra övning för att stärka bålmuskulaturen.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Skogshumblan
0

Det beror på hur långt du springer och lite hur mycket du väger. Men generellt bränner man mer kalorier på att gå raskt än att springa och man får väldigt bra grundflås man kan bygga vidare på med jogging. Om du vill springa och gillar det så varför inte träna några pass löpning i veckan och några raska promenader någon gång i veckan? Har du dålig kondis och inte orkar springa långa stunder så varva ex 3 min jogging och en minuts gående i rask takt ca 3 km Finns som du kanske vet bra appar som hjälper dig hålla koll på tider och utvecklar din löpning. c25k är en som hjälper dig klara att springa 5 km när du följt programmet klart.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Inaarah
1

Jag kan inte svara på så mycket om dina frågor kring powerwalken i sig, men kanske på det andra. 

Precis som du sa kan du ju göra situps för att träna magen, men jag föredrar crunches. En annan bra övning är plankan och sidoplankan (googla om du inte vet hur man gör dem). Annars kan du även göra squats för lår och rumpa. Ett tips för att göra powerwalken mer "utmanande" är att göra utfallssteg i backar! Ett annat tips är att ladda ner appen NTC (Nike Training Club) som har många bra program med olika övningar för olika ändamål. :)

[Älskamig]
0

#3: Smart där med utfallssteg i backar! :D 

Alltså egentligen vet jag inte om powerwalk känns så lockande det heller, men eftersom att jag inte kan springa mer än 1 minut innan jag håller på att dö, så vill jag gärna lägga upp en grundkondition på något vis. 
Har inte råd att gå på gym, springa på löpband osv, så därför ber jag nu er om råd, för ni kanske vet vad jag kan göra… 

Sist jag vägde mig, för omkring 3 - 4 veckor sedan, så vägde jag 48.8 kg och så är jag 154 cm lång.

MolnBlomman
1

Löpning förbrukar ca 30% mer energi än att gå motsvarande sträcka. Plus att muskelmassan och konditionen ökar. (Källa: Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2128-34. Energy expenditure of walking and running: comparison with prediction equations)

Kan du bara springa i en minut idag så börja där. Spring och gå om vart annat så kommer du snart kunna springa i 30 min.

Finns lite olika appar som är toppen om man vill börja springa. MiCoach från adidas tycker jag är toppen. Där kan man på deras webbsida lägga in sina mål och lägga upp ett träningsschema. När man sedan är ute och joggar så får man en coach som hjälper en i hörlurarna. :-)

Vill du träna styrka oxå så finns det massor med hemmaövningar man kan göra. Här är några tips på sidor med olika övningar:

[jennie860]
0

http://majasonnerbo.com/2013/07/27/sa-botas-en-lophatare/

lite inspiration till löpning (kan säkert tillämpas på powerwalking också). Om du kan springa max1 minut nu, tänk på att inte gå ut för hårt, kroppen måste ju få vänja sig och att öka gradvis (eller köra intervaller med jogging/gång som många föreslagit) är säkert bättre för motivationen :)

Ett litet tips kan vara att sätta på en spellista varje gång du ger dig ut. då märker du hur långt du hinner på samma tid (förutsatt att du gr samma sträcka och lyssnar på samma spellista ;))

lycka till!