"Rädsla"..?
Har under en tid försökt hitta ett lyftargym (atletklubb) i närheten av där jag bor, utan framgång. Men så slog det mig att häromkring (Hässleholm-Skåne) finns bara 'vanliga' gym, dvs där fokus ligger på motion och allmän styrka. Uppenbarligen för att det finns en marknad för just sådana gym.
Men då är min fråga till er motionsgymmare vad det är som skrämmer med ett gym där fokus ligger på att bygga och lyfta tungt? Har hört vissa säga att de tycker det är jobbigt med muskulösa gymmare som stönar till när de kör med 40 + hantlar. Då tänker jag, är inte det inspirerande att se någon kämpa som ett djur för den kroppen han/hon har? (Då syftar jag inte på discogymmare eller douchegymmare som bara vill synas 'för att', som inte är på gymmet för att lyfta skroten och sedan dra hem när de är färdiga)
Varför ta åt sig och jämföra sig med någon annan än sig själv? Med tanke på att du kan bara se ut som den bästa versionen av dig själv och ingen annan…? Varför inte bara ta med hörlurar och spela sin favoritlista om någon låter för högt.. osv?
Finns här verkligen INGEN här som gymmar för ren motion/tappa fett och inte för att bygga? :o Några är här ju iaf :o Hade gärna velat höra ett annat tänk än mitt eget så att säga c:
#1 Jo, jag gör det, men jag kände mig inte så träffad av påståendet att jag skulle bli provocerad av de som stönar högt och lyfter tungt :) Jag tränar för att må bra, bli stark och kunna använda kroppen mer. Jag är inte "rädd" för att bygga muskler heller, men det är inte mitt främsta mål.

Jag gymmar för att min kropp (o knopp) mår bra av de. Visst kul att se musklerna bli större men också kroppen tappar fett och jag måste köpa mindre kläder :-)
Jag gymmar också för att jag skadade ryggen och armen förra sommaren och träningen har tagit bort smärtan i ryggen. Armen är starkare men ibland kan jag ändå känna av den.
Jo superkul om man ser någon som tar i som fan. Jag blev väldigt imponerad när jag såg en gammal man dra sig upp i chins och sen dra upp benen mot taket. flera ggr.
kan hålla med om att de som bara är där för att synas kan gå någon annanstans. och även de som inte kan plocka bort efter sig.
För jag förstår inte riktigt varför det ska köras så hårt på regler som att det ska vara tyst och lugnt och den enda accepterade musikstilen är techno och dubstep. Jag fattar inte haha… Varför kan det inte vara lika accepterat att vara 'biff' som att vara en gammal dam som bara vill bli av med gäddhängen? Varför ska det vara så begränsat?
Jag håller helt med dig Majbot. Tränade på "vanliga" gym för några år sen men tröttnade på alla maskiner som finns. Så det blev som så att jag slutade träna. Sen för ett år sen tröttnade min sambos bröder på att träna på gym där det är så "dåliga" stänger. (De tävlar i styrkelyft och tar ju då ganska tunga vikter, vilket kräver bra stänger.) Så de (och deras pappa) köpte helt enkelt in egna grejer och har nu ett väldigt bra gym med fokus på att träna marklyft, bänkpress och knäböj. Men de har även hantlar, löpband och roddmaskin. Så nu, sen ett år tillbaka, har jag kommit tillbaka till träningen, och inte tröttnat. För det är så kul att lyfta tungt och testa sina gränser.
#4 Jag går med hörlurar hela tiden på gymmet och är fokuserad på min grej, så jag lägger knappt märke till vare sig biffarna eller gäddhängen :) Men det är ju trist såklart om du känner dig begränsad! Du har nog rätt i att många ser ner på muskelbyggare, men inte på gymmen trodde jag… men så är det kanske?!

#4 för att de är så majoriteten vill ha de? eller ialf de som hörs och de som genererar mest pengar till gymmet?
på mitt gym är de mer blandad musik, rix fm, lugna låtar etc
På mitt gym så spelas det framförallt rockmusik.. Inte ofta jag hör någon techno där.. (Dock har jag alltid mp3, för jag vill ha mina favoritlåtar… Trotts att det med är rock) Där jag gymmar så grymtas det som grisar och svettet rinner…. Men bara från männen! Alla flickor där är smala och snärta och kan nog gissa vad de är där för. Kan inte säga sj att jag tränar för att bli biff riktigt.. Men jag vill bli STARK! Vill kunna göra alla dessa pull ups, chin ups, dips osv. utan hjälp. Och vill ha synliga muskler! Sen hur stora dem är spelar ingen större roll..
#6 Jo sådana som dig är ju kul att gymma sida vid sida med! Till skillnad från de som, som sagt, ser ner på de som lyfter mer, har mål att bygga/bli starka.
Både igår och idag till exempel. Drog 125 kg i marklyft, och försökte som alltid hålla emot så mycket som möjligt på vägen ner, men efter alla uppvärmningsset och singlar innan det så blir det jäkla tungt att försöka hålla emot de sista 10 cm. Ett par tanter stod då andra sidan rummet och viskade och glodde något förbannat. Detsamma idag när jag kom med 25 kg hantlarna förbi dem för att komma till speglarna.
jag får känslan att dem tycker att jag tar för mycket plats typ… Men jag antar att jag sticker ut en del eftersom jag är den enda tjejen på det gymmet som lyfter mer än bara de silvriga 1-10 kg hantlarna haha.
#5 Älskar att lyfta tungt, som du! Det är på kartan att köpa in powerrack, stänger och skivor men som fattig student har jag inte råd att kasta fram 15000 bara sådär :c Jag och killen snackade om att öppna ett lyftargym här i stan jag bor, men vår ekonomi är alldeles för liten för att det skulle funka (n)
Dina sambos bröders gym låter som rena drömmen, gimmee! :c
#7 Men varför kan det inte existera gym där både biffar kan köra cleans, marklyft och där äldre samt andra som bara vill motionera lite kan köra sitt? Varför ska motionsgymmare ta så mycket åt sig av att någon annan har ett mål som kräver disciplin och år av hård träning? Varför kan inte varje person sköta sitt och låta alla andra sköta sitt? Varför bry sig? Blir så sur när jag tänker på det haha, det behöver inte vara så tråkigt och jobbigt att gymma bredvid tyngdlyftare eller kroppsbyggare!
På mitt gym spelas det bara lasse stefans och skrillex. De få dagarna jag har glömt hörlurarna hemma känner jag för att banka huvudet i väggen. Musiken gör en jäkla skillnad när man ska försöka pressa igenom de sista seten…

#10 jadu, för få som vågar satsa på de. för liten marknad.
men skulle vara kul om man gjorde de.
jo musiken gör stor skillnad. lugna låtar kan jag ta när passet är över och jag stretchar eller bara ligger utslagen på golvet :p
#9 Gör folk verkligen så? Fan vad ohyfsat. Visst att vissa blir chockade när man marklyfter men att viska och hålla på är ju bara over the top. Kommer ihåg en kväll när jag var på gymmet och det var sjukt mycket folk. Skulle köra mark så jag gick fram till mannen som satt och vilade där mellan sina set och frågade om han hade mycket kvar. När han var klar och det var min tur frågade han om jag skulle köra böj. Man ba, nej? Tolkade det som att tjejer ofta lägger fokus på rumpa och skiter i rygg.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
#13 Mjo, blir ofta så. En kväll när jag och killen var där själva så spelade vi bland annat disturbed och asking alexandria. En dam kommer in och frågar om det var våran musik, varpå killen svarar "ja, vadådå?". "Gross" sa hon då. Blev förbannad men sa ingenting. Hon hade till och med hörlurar med sig så hon slapp lyssna på det…
Mjo, röv och armar. På mitt gym kör tjejerna löpband, cykel, crosstrainer och timmar med plankan och crunches. Sorgligt. :(
Måste berätta det med. För ett bra tag sedan, någon kväll vid 18:00 typ då gymmet var fullsmockat med alla som hade slutat jobbet. Så väntade jag på att det skulle bli plats vid de större speglarna. När jag tittade tillbaka och det var det så skyndade jag mig att dra dit med hantlarna och mattan eftersom där var inget runt omkring som tydde på att där var någon. Efter att ha kört med hantlarna och jag backade lite för att göra burpees så kommer en tant och ställer sig mitt framför mig (Notera att det var ca 1 meter mellan mig och spegeln). Då säger jag lugnt och sansat "men jag håller ju på och kör här..?". Då jäklar satte hon igång att fräsa om att jag ska minsann skulle akta mig för jag snodde tydligen platsen för henne och jag hade ingen rätt till det bla bla… Blev så chockad så jag sa inget mer utan backade ytterligare.
Inte för att dra alla över en kam, men jag har bara träffat 2 damer på gymmet som är trevliga och gärna pratar om min träning, då de är nyfikna. Hatar folk som står och 'rå'glor bara för att. Brukar stå och blänga tillbaka till de ger sig, brukar funka haha
Har aldrig upplevt några problem på gymmet. Har både tanter med gäddhäng, bantare (som jag som i slutändan satsar på att bygga) och de som verkligen bygger. Stör mig aldrig på ljuden och upplever snarare att alla hjälper varandra. Finns inget roligare än när största killen på gymmet ger tips och råd till tanterna.
Ett gym där det får slängas med vikterna och där talk är tillåtet?

#14 ingen har skällt på mig men har varit med om att en snubbe kom väldigt väldigt nära min bänk och började curla. jag låg på den och när jag sätter mig upp så sätter jag hantlarna framför bänken och då står han där. det var inte ens mycket folk i gymmet så han hade plats.
kör ofta på morgonen och nu innan sommaren var de ofta samma personer. jag och sambon kallar de "järngänget". alla vet var de ska vara och stör inte varandra. sånt gillas :p
#16 talk är det en del som använder så det är inget hinder. Kasta vikterna vet jag inte om man får men att droppa dem från 10 cm när man helt enkelt inte orkar hålla emot är det då ingen som jag sett reagera på. Det enda det kan tjabbas om är att en del inte bär tillbaks vikterna efter avslutat set. Och det tycker jag man ska göra.
#17 Ungefär sådan respektlöshet som tanterna kör med på mitt gym :c Riktigt onödigt!
Skulle tro att fenomenet är en blandning av den klassiska svenska avundsjukan och okunskap. Det är ju inte så att man bitchblickar alla som ligger på golvet och kör meningslösa övningar utan man låter de hållas. Alla tränar inte på samma sätt och det är helt okej, så länge man tror på det man själv gör och kör sitt eget race.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
#18 Well, på mitt gym får vi inte använda talk och självklart ska man plocka undan efter sig! :) Håller helt med.
#20 Det jag menar. Hade ju varit kul med en hybrid av gym där det både finns fokus för kondition men också för olympiska lyft. Om jag hade haft pengar så hade jag definitivt öppnat ett sådant gym…
#9 Ja det är riktigt bra. Min sambo har svetsat ihop powerracket själv och de har en massa skrot liggande så det kostade inte så mycket men visst är det dyrt. De har det i ett gammal hus men håller nu på att bygga nytt i deras fars maskinhall. Det låter riktigt tråkigt det du skriver att de tittar snett :(. Synd att du inte bor i Småland :).
Varför skulle man slänga vikterna? Gör man det så riskerar man ju att skada gymmets (och därmed alla medlemmars) utrustning. Att släppa vikter om man är oförmögen att sätta ner dem utan att skada sig handlar ju dock om ens egen säkerhet. Likaså ser jag inte hur det är fel att släppa/bortse från den excentriska fasen vid lyft som stöt, frivändning, marklyft etc. såvida det finns en plattform och gummivikter.
På mitt gym finns alla sorters utövare - hobbyister, byggare, löpare, och alla är välkomna. Man kan se vissa grupperingar, att byggarna gärna håller sig på ett ställe (rent logiskt eftersom de tyngre hantlarna är på ett ställe), hobbyister håller sig gärna vid "silverhantlarna" och löparna, tja… de håller sig vid löpbanden. Men det är inga blickar, inga viskningar eller pekningar. Man får gå runt som man vill, det är väldigt mingelvänligt (speciellt efter att de byggde om för ett par veckor sedan!). Enda gången jag sett någon gå fram till en annan motionär är för att säga "ursäkta, men du gör helt fel" och försöka hjälpa.
Angående att "släppa" vikterna har vi speciella, utmarkerade, platser för detta - för annars håller inte golvet.
#23 Jag syftar på om man gör overhead squat och släpper sedan stången efter sista repet, vilket inte är något konstigt. Det säger sig själv att man inte ska slänga med utrustning som inte är gjord för det.
Jag har inte råd att träna på gym just nu men den dag jag får det kommer kan jag nog nästan hellre träna på ett "lyftar"-gym än vanligt gym. Orsaken är att jag hellre stöttar de få lyftargym som finns :) Kan också bero på att jag har två bekanta som jag lätt skulle,kunna be om hjälp att utforma program med, lätt kunna be om hjälp med kost etc om jag behöver.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Ett sådant gym hade jag bytt direkt till!