Hur mycket?
Hej!
Jag tränar styrka ca 1 h två dagar i veckan. Kondition 3 dagar.
När jag räknar ut nu så äter jag ca mellan 70-100g protein per dag.
Försöker hålla mig under mellan 20-40 g kolhydrater. Kämpar med att få dem under 20g.
Äter runt ca 110-130g fett.
Åt först 1200 kalorier dag. Fast 2 dgr vecka 500 kalorier då jag försöker göra 5:2 fastan. Fast tycker det är svårt att klara de dagarna på 500 kalorier då jag måste hålla humöret uppe med två små barn hemma 😊Varav en kryper i full rulle och en 2 åring som trotsar, haha.
Nu äter jag 1500 kalorier dag då kroppen strejka på 1200 kalorier.
Väger 76 kg och är 172 cm lång. Har gått ner ca 35 kilo och vill gå ner till 70 kg.
Vill samtidigt bygga på mig muskler.
Kanske öka till stryka 3 dgr vecka. Då träna 6 dgr vecka. Om jag orkar 🥵
Det jag mest vill få svar på är om det går att räkna ut ca hur mycket protein och fett jag borde äta.
Försöker göra en kombo av LCHF och att hålla mig till 1500 kalorier.
Läste någonstans att man skulle äta 2g per kilo man väger. Men vet inte hur jag ska få i mig så mycket…
Äter kvarg, sojabönor efter träningen som oftast blir 21.00 på kvällen.
Med banan till men ska nog försöka börja med blåbär. Tror det är mindre kolhydrater?
Hoppas ni får ut något av allt mitt babbel :-)
Hälsningar från en mamma som försöker komma i form.
Vill du äta enligt LCHF så bör du konsumera åtminstone 115g fett (1030kcal/69E%), jag åt själv ca 80E% fett. Vill du äta 2g protein per kg kroppsvikt så måste du äta 152g (608kcal/40.5E%).
Att äta lite mer protein under en period av viktnedgång skulle jag personligen rekommendera för att minimera förlusten av muskelmassa. Dock bör du tänka på att protein omvandlas till glukos vid behov (bl.a. brist på kolhydrater) och därmed kommer ett högt proteinintag hindra kroppen från att "försättas i ketos", ett tillstånd som många inom LCHF strävar efter.
Rekommenderat är ju att äta minst 0.8g protein och 0,4-0.5g fett per kg kroppsvikt om dagen.
Att öka i muskelmassa samtidigt som man går ner i vikt är mycket svårt. Dock är det en bra ide att styrketräna för att bibehålla den muskelmassa man har under viktnedgångsperioden.
Att du ökade ditt energiintag från 1200kcal till 1500kcal var nog en bra ide. Ditt BMR bör ligga runt 1550kcal/dag och med din aktiva vardag så är nog din totala energiåtgång mellan 2000 och 2500 kcal, om inte mer. Du förlorar inte vikt för snabbt?
Tack för svar. Blev lite klokare!
Som jag förstår det behöver jag inte riktigt äta 2g protein per kilo? utan minst 0.8g och helst lite till?
Då ska jag nog styrketräna 2 dgr vecka ett tag till och öka på det när jag nått mitt mål i vikt. Vill mest öka för att få större muskler.
Har gått ner från 115 kg till 76 kilo på 8 månader. Dock har det nu stannat lite.
Tror att de kilon jag tappat på 8 månader är i normaltakt?
Funderar på om det kan ha stannat av då jag fått i mig lite för mycket frukt de senaste dagarna, vilket gör så jag fått i mig på tok för mycket kolhydrater.
#2 Att nå platåer i sin viktnedgång är helt naturligt, och behöver inte nödvändigtvis ha med frukten att göra, även om det såklart är möjligt. Kroppen blir, när den tappat så mycket vikt på så kort tid, lite på defensiven och slår av på metabolismen ett tag. Det brukar lossna efter någon vecka igen, om man bara ser till att ge kroppen tillräckligt med näring och har tålamod.