Crosstrainer
Jag ska komma igång med träningen nu på måndag igen, och känner att jag vill få grepp om någonting jag aldrig riktigt förstått mig på: Crosstrainer
Ser folk som kör crosstrainer i upp emot en timme, medans jag själv är utpumpad efter ett par minuter. Hur länge brukar ni köra? Med vilket motstånd?
Hur lång tid och vilket motstånd är bäst för Fettförbränning? Har läst att man, för maximalt Fettförbränning, ska köra lågt motstånd men längre tid istället. Stämmer detta? Vad räknas som lågt motstånd och lång tid?
Ja ni ser ju… Vilse i pannkakan. :-D
Generellt är det så att ju längre tid du ex, kör crosstrainer, springer, simmar, åker inlines etc ju mer bränner du. Exakt hur mycket är ju individuellt. Jag tycker man ska köra i ett såpass högt tempo att man ändå kan prata men inte så hårt att man är väldigt anfådd och blir trött fort, hellre köra långsamt och kunna öka tempot mot slutet eller höja snittempit efter ett par pass om man märker att det är för långsamt.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
När jag började hade jag nivå 3 av 20 och klarade 10 minuter. Idag klarar jag 40 minuter på nivå 10, och har inte tränat regelbundet eller hårt, men det tog mig i stället nästan ett halvår.
Tempo är ju individuellt, du ska jobba upp puls och flås, och svettas ordentligt.
När jag började med crosstrainern tog det ett tag innan jag förstod tekniken och kom in i det. Då var jag helt utpumpad efter en liten stund, haha. Numera börjar jag varje styrkepass med minst 30 minuters cross. Då kör jag på så snabbt och intensivt jag orkar, och då lackar verkligen svetten mot slutet. Det är jätteskönt! De dagar jag ska köra enbart kondition drar jag däremot ner motståndet lite och håller på längre, någon timma eller lite mer.
Jag tänker lite.. Kör på så länge du orkar, och lägg på mer och mer motstånd så att det hela tiden är utmanande men inte allt för jobbigt. Är det bara ren pest tappar man ju motivationen lätt. Jag har märkt väldigt stora förbättringar konditionsmässigt sedan jag började med crossen, så den är ju väldigt effektiv!
#3 Det är att föredra att köra kondition efter ett styrkepass om du nu ska kombinera dem samma dag.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
jag kör också gärna ca 30 min crosstrainer som uppvärmning, tycker jag får grymt bra pump av det, blir ordentligt varm och får igång cirkulationen.
Jag tror man måste upp på en ganska avancerad nivå (vad jag har läst mig till) innan det har negativ effekt för muskeltillväxten. 👍
#4: Jaha, jag har hört det motsatta! Att det inte är bra med kondition direkt efter avslutat styrkepass.
Jag tycker om att värma upp med crosstrainern just för att - precis som #5 skrev - man blir varm och får igång en helt annan cirkulation. Kör inte crossen egentligen för att träna konditionen, har avsedda dagar för konditionsträning.
jag läste även nånstans att för att det ska vara negativ cardio ska det vara typ intensiv löpning i minst en timme. Men det är ju bara sånt jag snappat upp när jag klickat runt på olika träningsforum, men jag tycker det lät vettigt så jag valde att snappa upp det. 😃
"Jaha, jag har hört det motsatta! Att det inte är bra med kondition direkt efter avslutat styrkepass."
Det är att föredra att styrketräna och konditionsträna på separata dagar. Att konditionsträna innan ett styrkepass resulterar i du tröttar musklerna innan styrketräningen och därmed riskerar att prestera sämre. Konditionsträning stimulerar dessutom AMPk som agerar som en inhibator av mTOR genom Akt. Akt och därigenom mTOR stimuleras av styrketräning och är viktiga anabola hormoner för elevering av proteinsyntesen.
Konditionsträning motverkar alltså styrketräningens anabola effekt.
TS,
Jag har skrivit om Fettförbränning här. Det spelar ingen roll vad som ger "maximal" fettoxidation vid ett specifikt tillfälle då kroppen är otroligt bra på att kontrollera och balansera upp detta i efterhand.
#6 "Numera börjar jag varje styrkepass med minst 30 minuters cross. Då kör jag på så snabbt och intensivt jag orkar.."
Är du ute efter uppvärmning skulle jag köra betydligt kortare och inte så "snabbt och intensivt" man orkar. Kika också på det RobinEH skriver :)
ronjanyman.se
#8 Tack för ett väl utvecklat svar.
Jag brukar styrketräna fem dagar i veckan och konditionsträna två dagar. Crosstrainern kör jag mest som en uppvärmning - men tycker samtidigt det är kul att utmana mig själv att orka mer. Det enda jag oroar mig för nu är om det på något sätt är skadligt? I mitt eget fall är jag inte ute efter att bygga, utan för att få en starkare och smidigare kropp och eventuellt förlora ett par kilon. Är det då felaktigt att börja passen med en uppvärmning likt den jag beskrivit (crosstrainern)?
TS, du får ursäkta OT!
Jag ska försöka hitta min källa, för den förklarade så bra och på ett sätt som jag tror ni också "köper". :) Jag kör dock inte för fullt, utan jag jobbar med ett ok tempo för att få bra kontakt och puls. Jag pustar kanske lite men inte flåsar som om jag skulle ha sprungit. Ingen mjölksyra eller trötta muskler.
#10 Du kan läsa mer om det här: http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/ Citat därifrån:
"Att inleda passet med ett konditionspass för att sedan styrketräna kommer med allra största sannolikhet göra att styrketräningen blir prestationsmässigt sämre än om du låtit bli."
I praktiken innebär detta att det är svårare att bibehålla korrekt teknik i styrkeövningar om man är trött. Kör man komplexa övningar som marklyft t.ex. ökar ju naturligtvis skaderisken om man inte kan hålla fokus och utföra den korrekt.
ronjanyman.se
Tja, blev ju inte så mycket klokare av det här. :-D Men nästa gång på gymmet tänker jag nog försöka köra i kanske 30 minuter, men på lågt motstånd. Jag får prova mig fram och se vad som passar mig helst enkelt. :-)
#12: Det låter absolut vettigt.. Ska bara se om jag lyckas bryta min rutin. ;) Nog för att jag är trött efter crossen men jag känner mig sällan helt utmattad eller som om det påverkar min styrketräning negativt. Jag ska prova och jämföra! #13: Ja, du får ursäkta OT! My bad, antar jag. :P Gör du så. Testa crosstrainern och se vad du orkar. Fettförbränningsmässigt är nog svårt att svara på.. Så länge det är utmanande ger det ju effekt.
#12 sant nog, det kan jag bara hålla med om :)
Kör alltid hiit efter passen de dagar jag kör kondition. Så inte styrkelyften påverkas av utmattning pga konditionen :P