Platt mage och smalare lår !!
Hej !
Jag är en tjej på 15 år, fyller 16 i December. Är cirka 156 cm lång och väger 47-48 kg.
Jag är väldigt missnöjd med min mage och mina lår och vill göra en förändring.
Jag är liksom inte tjock men jag har ingen platt mage och mina lår går ihop lite, men inte ''hela låren''
Jag har tagit bort godis och sånt skit och har en dag i veckan som jag äter sånt eftersom jag har sånt sötsug och är verkligen beroende. Jag brukar kliva upp runt 10 och ta mig en powerwalk 2-3 km innan jag äter frukost 4-5 dagar i veckan. Och sedan kanske 3 gånger i veckan göra jag massa magövningar osv. Jag försöker att äta regelbundet, frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsfika, och jag äter inte 4 timmar innan jag ska sova.
Jag vet att man inte kan punktförbränna fett. Men kommer det här funka, kommer jag få en platt mage och smalare ben om jag fortsätter som jag gör nu ett tag framöver ?
Och har ni några mer tips som gör att det kan gå lite snabbare att nå det jag strävar efter ?
Jag tycker det låter som du har en normal vikt för din längd. Skaffa dig inte en ätstörning i så ung ålder, det är ett helsicke att bli av med och du får kronisk värk i leder. Det är bra att motionera och träna men gör det med vettig måtta. Du är i puberteten och mycket kommer förändras under de kommande åren. Saker kommer hamna på plats till sist. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Vart kroppen väljer att lagra fettet beror på specifik individs genetik. Kvinnor lagrar generellt sett större delen av fettet kring lår och rumpa, medan män oftast lagrar större delen av fettet kring buken. Som kvinna skall du vara glad över detta då det är hälsosammare med inlagring av fettet kring lår och rumpa än kring buken.
Om det nu är så att du inte är "tjock" (vilket det inte låter som att du är) så kan det mycket väl vara så att du har dålig hållning, varvid då buken putar ut. För att åtgärda detta så kan du utföra träning som aktiverar bålmuskulaturen. Du kan bl.a. utföra plankan och liknande övningar. Alt. kan du även kolla upp "stomach vaccum" då dessa kan hjälpa dig att hålla magen "platt" utan att du behöver tänka på det. Låren lär du dock inte kunna göra så mycket åt, återigen så handlar det om genetik.
"jag äter inte 4 timmar innan jag ska sova."
Brukar du få svårt att sova annars eller?
Glömde förresten, om du svälter dig går kroppen in i svältmode och sparar alla reserver den kan. Ät regelbundet. :)
Har läst att man inte ska äta 3-4 timmar innan man ska sova, men det kanske bara är något dom bara hittat på ?
När kickar svältläget in då? Kroppen sparar ju ständigt på alla reserver den kan, men blir tvungen att slösa då den exogena energin inte är tillräcklig. Vad jag har sett så dröjer det minst 72 timmar innan någon signifikant sänkning av ämnesomsättningen sker, alt. en långtida underkonsumtion. Så om du med regelbundet menar åtminstone var tredje dag, så visst.
Låter som något gammalt hittepå. Stod det någon anledning till rekommendationen?
Beror på vad för förbränning man har. Jag mår apdåligt på morgonen om jag inte äter innan jag sover för magen blir för tom. Har hög förbränning så det förslår. Tappar lätt 3kg från fredag till söndag om jag är sjuk så måste alltid tänka på att äta.
#5 Om det jag läste för många år sedan stämmer (och om jag minns rätt) så slår svältläget på då man under en längre period äter mindre energi än man förbränner, dvs man går tomgång större delen av dagen. Det skulle vara därför det är så viktigt att lite men ofta för att alltid ge energi till kroppen så man inte slår in på tomgång. Eller nåt sånt. 🤔
Att det är dåligt eftersom att kroppen går på lågvarv och bränner fett då man sover, och äter man innan man ska sova så förbränns det inte utan sätts i kroppens fettreserver så man bränner inte bort det.
Men alla säger olika så det är väl nå påhitt.
#8 testa dig fram och se hur din kropp fungerar, är väl bästa sättet att ta reda på det. :) Se om du mår bättre eller sämre av det helt enkelt. :)
#9 Jag får ta och göra det :)
Ja, det är alltså något som sker under en längre period. Många som går ner mycket i vikt upptäcker att de har en mycket lägre basalmetabolism en tidigare. Kroppen har ju dessutom förmåga att anpassa sig till lägre konsumtion genom bl.a. minskning av NEAT.
Detta är ju dock inget som sker på en dag.
Varje gång du äter något innehållande fett så sker det en fettinlagring, även i mindre mängder vid innehåll av kolhydrater. Fettoxidationen och fettinlagringen pågår ständigt men ökar alt. minskar vid behov. Att det skulle vara någon skillnad för att man äter X antal timmar innan man lägger sig är struntprat. Enda anledningen till att inte äta X antal timmar innan man lägger sig är om det orsakar sömnproblem. Att äta under nattetid verkar bör dock undvikas i så stor utsträckning som möjligt.
Anledningen till att kvinnor lägger på sig vid höfter är för vi behöver det när vi ska föda barn. Jag har aldrig haft speciellt mycket höfter, fram tills nyligen (i vintras kanske) och jag fyllde sjutton i våras.
Det låter iallafall som att det är cardio du ska köra på, men det beror ju mycket på hur man äter också…
// Molly
molllyr.blogg.se
Kör en kombination av styrketräning och kondition av hela kroppen. Du tappar vikten med tiden över hela kroppen och precis som du säger, inte på bara en punkt.
Ät också regelbundet, lär dig att äta frukost även om du inte vill och i värsta fall drick en smoothie på tex kvarg, banan och bär om du känner att det är svårt att äta 'fast föda' på morgonen.