Vad tar ni?
Ni som bygger/lyfter, vad tar ni för vikter i t.ex. marklyft, knäböj, bänkpress, hantelrodd, bicepscurl med mera?
Vore skoj att få en inblick i andras träning och inte bara mina egna siffror 👍 Skriv gärna vad ni började med också (om ni minns) och hur länge ni har gymmat. 😃
(Vad tar du i vilka övningar då? :D)
Vad jag började med skriver jag i parantes vid sidan om
Rygg
Marklyft - 125 kg (50 kg)
Stångrodd, undergrepp - 60 kg (20 kg)
Hantelrodd - 32.5 kg (10 kg)
Pulldown(vajer) - 70 kg Kör inte i pulldownmaskin eftersom jag gillar inte begränsningen med rom i maskiner, men tog 100 kg i den sist jag testa.. så det var lite skillnad iaf. (30 kg vajer, 45 maskin)
Ben
Backsquat(vanlig knäböj) - 100 kg (20 kg)
Frontsquat - 60 kg (50 kg, började med denna variationen av knäböj för någon vecka sedan eftersom jag vill utveckla min marklyft, så här har jag inte hunnit öka så mycket haha ;p)
Benpress - 230 kg (100 kg)
Utfall - 27.5 kg hantlar (Utan hantlar, bara kroppsvikt)
Vadpress i smith - 120 kg (50 kg)
Bröst
Bänkpress - 70 kg (7 kg hantlar, dvs 14 kg)
Flies (hantel) - 17.5 kg (7 kg hantlar)
Armar
Bicepcurl - 12.5 kg hantlar (5 kg hantlar)
Tricep pushdown (med vajer) - 60 kg (30 kg)
Overhead tricep extension - 25 kg (en hantel) (10 kg hantel)
Axlar
Axelpress (hantlar) - 22.5 kg (6 kg hantlar)
Lateral raise - 9 kg hantlar (4 kg)
Front raise - 20 kg skiva (5 kg skiva)
Shrugs - 32.5 kg hantlar (15 kg hantlar)
'mesgymmade' innan jag träffade min kille (samma sak varje pass och fick resultat ytterst sällan), jag körde bara maskiner och var rädd för vikter(mestadels kondition), eftersom jag inte ville bli 'bulkig'. Min pojkvän fick mig att inse hur awesome det är med fria vikter så jag har lyft seriöst sedan 1 år tillbaka på ett ungefär:)
Jag håller ju som bäst på att övar in utförandet av de olika övningarna, så ännu är det väl inga vikter att tala om 🤪
jag använder t.ex. en 8kg kettlebell till marklyften 😉 och tränar för att kunna ens använda stången (20kg) till knäböj.
Bänkpress har jag inte testat ens ännu.
Bicepscurl använder jag som tyngst 7kg men ska strax öka.
hantelrodd är 10kg som tyngst.
Benpress (sittande i maskin) är 110kg 3x10 som är den enda egentliga siffran jag har att komma med 😃
i övrigt är det mest utan vikter ännu.
Du får uppdatera i takt som du ökar :D
Det kan du ge dig på att jag tänker :D
Jag kopierar Majbolt eftersom det var en såpass bra översyn på de flesta basövningarna.
Rygg
Marklyft - 225 kg (50 kg)
Stångrodd, undergrepp - 100 kg
Hantelrodd - Tränar med 45 kg. Finns ej större hantlar på mitt gym
Latsdrag - Tränar med 120kg som är max på maskinen
Sittande rodd - Tränar med 120kg. Som är maxvikt på maskinen
Ben
Backsquat(vanlig knäböj) - 80 kg
Benpress - 200 kg, Som är maxvikt på maskinen
Utfall skivstång- Tränar med 80kg
Vadpress i smith - 200 kg Som är maxvikt på maskinen
Bröst
Bänkpress - 155kg
Hantelpress - 45kg x 2. finns inte större vikter
Flies (hantel) - Aldrig maxat men tränar med 25kg x 2
Armar
Där har jag aldrig maxat eftersom det är mycket stor risk att man fuskar och inte utför en riktig övning. Så jag skriver istället vad för vikter jag tränar med och då kör jag 4 set och 4-6reps per övning.
Bicepcurl - 30kg x 2
Tricep pushdown (med vajer) - 60 kg och detta är max på maskinen.
Overhead tricep extension med z-ztång - 60 kg
Axlar
Axelpress (hantlar) -Tränar med 40 kg x 2
Militärpress skivstång - Tränar med 90kg
Shrugs i smith maskin - Tränar med 160kg
Jag började träna lite lätt när jag var 14 år gammal med 1-2 pass i veckan. Jag började träna lite mer i gymnasiet (16år) med ca 4 pass i veckan.
Jag började träna som mer seriöst när jag var 19år och anställd soldat.
Idag tränar jag som mest och då blir det oftast 10-14 pass per vecka och mycket tränar jag i jobbet som brandman.
Jag har många kompisar som är personliga tränare som jag tränar med.
Sjäv tycker jag det är oviktigt hur tungt någon kör. Hellre träna rätt och lättare vikter än att träna med tunga vikter och förstöra sin kropp. Visst är det väldigt kul att maxa vad man tar.
Tack för att ni delar med er! 👍
#5 "Sjäv tycker jag det är oviktigt hur tungt någon kör. Hellre träna rätt och lättare vikter än att träna med tunga vikter och förstöra sin kropp."
- Absolut! Jag startade tråden av ren nyfikenhet, för jag har inte den blekaste aning helt enkelt om vad folk lyfter. För egen del har jag en lite speciell historia med en ovanligt skör kropp, så jag är mycket noga med ergonomi/att lyfta rätt, ta det lugnt och inte hetsa. 🙂
Absolut, man ska vara nyfiken för det är då man kommer någon vart.
Jag har förmodligen en kompis som har samma som du. Så det är jättekul att du kämpar för din kropp.