Vikt!
Detta är något jag aldrig trodde jag skulle vilja ha råd/hjälp om men nu behöver jag det…jag är en tjej på 30 som har en bokstavs diagnos fick mitt svar för fyra år sedan ADD/As och detta är att jag har svårt att fokusera på vissa saker som tex träning. Nu har jag aldrig varit kraftig men istället för att röra på mig har jag suttit och glott på tv eller suttit och rökt. Efter att ha fått min diagnos så har jag haft lite små jobb och i november månad så fick jag en prov anställning på en restaurang. Här jobbar jag mellan 11-19 och äter riktig middag vid ca 2 och jag absolut rasar i vikt. På jobbet är det att gå ut med mat och och även springa och sälja glass och tillbaka. Jag vet att motion och att röra sig som man gör här gör att man går ner i vikt men nu räcker det. När familjen reagerar på vikten fast nu är dom ju vana att se mig lite halv kraftig då känner jag att jag skulle vilja gå upp lite. Genom jobbet blir det struktur över maten men från att ha legat på M/L i kläder till att ligga på S gör att att jag börjar bli lite rädd och under kläderna sitter inte lika snyggt längre :) Ni som kan detta med träning vad kan jag göra för hemma träning för att gå upp lite?? Någon nämde 40 situp och armhävningar med vad säger ni??och hur gör jag med kosten vad äter jag?? Snälla hjälp mig
Det finns ingen träning som ger dig viktuppgång såvida du inte har en positiv energibalans. Vill du gå upp i vikt så måste du få i dig mer energi än vad du förbrukar. Du får alltså äta mer mat vid dina måltider eller äta oftare.
För att inte bara lägga på dig fett så bör du styrketräna. Det finns massvis med övningar på nätet som lätt kan hittas, bl.a. armhävningar, sit-ups, benlyft, rygglyft, knäböj m.fl. Muskelökning sker när musklerna utsätts för överbelastning, vilket tvingar dem att anpassa sig de nya kraven och öka i massa. Se därav till att du kontinuerligt ökar träningsvolymen, vikt, repetitioner, set, övning etc.
Ja, ät mer!
Sen är styrketräning jättebra för att stärka kroppen och omforma.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus