Hur träna knäna?
Jag håller på med löpning väldigt mycket, springer gärna två rundor om dagen (alltid bestående av en kort joggingtur på morgonen och en längre och intensiv runda löpning/intervaller på kvällen) och har sedan tidigare lite knäproblem. Dessa problem har förvärrats sedan jag började löpträna, jag fullkomligt hatar att vila från träningen, men det har jag väldigt ofta på senaste tiden fått tvinga mig till att göra när knäna gett upp. Nån som har tips på hur man kan träna upp knäna för att undvika smärtan? Minska på träningen vill jag absolut inte, utan bara typ förstärka knäna eller nåt sånt. Tips mottages tacksamt :)
Har du testat något sånt här? http://fitnessguru.se/shop/one-celadrin
HAHAHAHAHAHA…..
Ett möte med en sjukgymnast skulle nog gynna dig. Knäproblem kan ju bero på väldigt mycket och däribland dålig löpteknik.
Knäsmärta kan också bero på foten- och specifikt fotvalvets utformning. Det kan därför hjälpa att besöka butiker som har utrustning för att mäta fotvalvet och därav även kunna tillverka specialanpassad sula. Löplabbet är en butik som kan utföra detta, dock kan det bli rätt kostsamt med specialanpassad sula medan en sula med liknande utformning är mycket billigare.
Det är fullt möjligt att stabilisera upp knäna genom att träna specifika muskler som påverkar knäna. Vid främre delen av knät fäster den främre lårmuskeln (quadriceps) som utför sträckningen av benet. Vid baksidan så fäster bakre lårmuskeln (hamstrings) som utför böjningen av knät. Dessa två muskler kan tillsammans stabilisera knäet. Att knäsmärta orsakas av en svag främre lårmuskel är nog mycket ovanligt. Vanligare är att bakre lårmuskeln inte tränas lika mycket som den främre och därmed blir något svagare. Om bakre lårmusklerna är svaga så kan detta vara en orsak till knäsmärta. Det går dock att stärka muskeln genom t.ex. marklyft och hamstring curl.
Sedan finns det knäproblem som beror på annat. Hopparknä, löparknä, meniskerskada etc.
För att underlätta för ditt knä så köp rätt skor för underlaget du springer på. Åk även till en person som kollar och röntgar dina fötter och få skosulor som är anpassade efter dina fötter.
Sportskadekliniken i Vänersborg är väldigt duktiga.
Kontakta även en personlig tränare som har med inriktning löpning, om du inte hittar en sådan PT så får du vara lite frågvis mot den PT du hittar vad han/hon egentligen kan om löpning. Kontakta gärna två PT från olika gym och kön.
Tack för svaren :) Ska köpa nya skor till att börja med iaf. Är på semester just nu och mina vanliga löparskor var inte nedpackade, så jag sprang i mammas powerwalkskor idag. Jag klarade en kilometer tills jag bokstavligt talat fick slita av mig skorna pga smärtan i fötterna och knäna, och gå barfota tillbaks. Mina skor där hemma är inte mycket att hurra för dom heller, så tror nog att det beror på skorna.
När jag har ont i knäna tar jag den här och den hjälper… För mig :) http://www.foreverliving.se/shop/kroppsvard/aloe-heat-lotion
HAHAHAHAHAHA…..