Hjälp mig med rumpan, snälla!
Jag tränar, tränar och tränar men får inte till det med rumpan. Tränar hemma och har bara en hantel som redskap. Har försökt med allt jag funnit på google och YouTube. Snälla har ni några bra tips till mig?
Det är nog lättare för andra här att komma med tips ifall du berättar vad du är ute efter större, mindre eller fastare.
Jag behöver varken en större eller mindre rumpa, utan en lite fastare en :)
Är det ökad volym du önskar? För då är det ju viktigt att du äter så pass att du har en positiv energibalans, mer energi än du förbrukar. Därefter handlar det ju om att stimulera området och uppnå progressiv överbelastning, vilket handlar om att ständigt öka träningsvolymen (vikt, reps, set etc.)
Övningar som tränar rumpan är knäböj och utfall. Här finns en del.
Större behöver min rumpa inte bli, bara lite fastare. Men blir den lite större i och med det gör det mig inget. Mindre får den absolut inte bli. Knäböj och utfall gör jag redan, men det har bara gjort att jag fått fastare och snyggare lår. Rumpmusklerna når jag på något sätt inte. Jag vet inte vad jag gör för fel. Är ju glad för lårens skull, men saknar träningsvärk i rumpan. Ska läsa dina länkar, kanske har jag missat nåt… Tack för dem.
Vill du ha en fastare så är det fettförlust som gäller, alltså en negativ energibalans. Då blir rumpan dessutom mindre.
Alternativt så kan du styrketräna med en positiv energibalans under en viss tid och bygga upp muskelmassa (och även viss mängd fett). Därefter kan du äta med en negativ energibalans och på så sätt förlora en del av det fett som du har på rumpan. Detta sätt gör att din rumpa blir aningen större än om du skulle satsa på fettförlust direkt, då du på detta sätt byggt upp mer muskelmassa.
Problemet är bara att jag inte når rumpan i min träning :) Äter bra och rätt gör jag redan, tränar gör jag också redan sen länge: Nästan allt annat är perfekt förutom min rumpa :/
Men ett par övingar fanns där med som jag inte testat på än (i länken i inlägg 3) som jag ska försöka mig på vid nästa träningspass. Tycker bara att det såg ut att gå lite våldsamt till så som snubben gjorde dem. Finns det ingen risk att man förspänner sin rygg eller nacke om man slänger sig i sina övningar som den där snubben gjorde? För mig är stabilisation i mage och rygg väldigt viktigt.
#7 Går ner i 90 grader ungefär. För mycket, för lite?
Det handlar om explosiv träning, något jag personligen föredrar. Men visst föreligger viss skaderisk, speciellt om man nyligen börjat med övningen.
Det är viktigt att du inte stannar mitt i övningen då detta belastar fästena i knäna. Du skall gå ner under parallellt. Vi har gått igenom det lite här.
Ok. Verkar som att jag inte går tillräckligt långt ner med rumpan när jag gör knäböj :)
http://www.youtube.com/watch?v=faQ9lkjiRaM&feature=player_embedded#!
Det här har hjälpt mig att få en mycket fastare rumpa. Min rumpa är tack vare de här övningarna i ett perfekt skick. :)
#13 Ska tänka på det, tack :)
#14 Och tack till dig med. En perfekt rumpa är ju precis det som jag vill ha. Dessa övningar ska jag verkligen testa ut :)
#15 Gör man dem på rätt sätt så känner man verkligen av det på rumpan. :) Lycka till!