Ont i framsidan av smalbenet efter löpning?
Jag har nyligen, ca en månad sedan, börjat löpträna. Det går sakta men säkert framåt med konditionen och sträckorna blir lite längre. Däremot har jag börjat få ont på framsidan av smalbenen under/efter löprundan. Vad är det och vad kan jag göra för att lindra? För jag vill gärna fortsätta med träningen nu när jag äntligen kommit igång. Kan det vara för att jag springer för ofta (varannan dag)? Jag springer inte så långt ännu, är ute en halvtimme och varvar löpning, stretchning och promenadtakt.
Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se
Med vänlig hälsning,
Anna
Lina har skrivit lite om det här.
Benhinneinflammation är ju vanligast att nybörjarlöpare drabbas av. Alternativt kan det bero på överansträngning av specifik muskel. Svullnar det så kan det bero på kompartmentsyndrom. Slutligen kan även stressfaktur ligga till grund.
Jag hade också problem i början men det gick över efter att jag hittade en bra form av stretchning. Så för mig berodde det på att jag inte strectchade på rätt sätt eller särskilt länge.
Jag behöver nu bara stretcha 10min efter att jag har sprungit färdigt.
Det här är vad som har hjälpt mig:
Tack för svaren hittills 🙂 Hoppas nu inte att det är benhinneinflammation. Kan det vara svårt att bli av med? Jag ska testa era råd, att ta några dagars paus samt att stretcha mer.
// Anna
Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se
Med vänlig hälsning,
Anna
Jag har iallafall insett att det krävs att man stretchar ordentligt. Jag gjorde tydligen inte det i början och därför hade jag en massa olika problem som gjorde att jag ibland inte kunde springa på flera veckor.
Numera har jag inga problem alls. :)