Angående löpning
Hej, jag har en fråga som jag har funderat på angående löpning.
Jag har tidigare satsat väldigt hårt på tennis men för två år sedan lade jag av på grund av VCD. (länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Vocal_cord_dysfunction ). Detta tärde hårt på mig och jag tränar fortfarande flera gånger i veckan, dels på grund av att jag har blivit helt beroende av mina endorfiner efter flera års satsande på tennis, och dels för att jag mår så mycket bättre när jag får röra på mig.
Men i och med VCD så har min träning begränsat och jag kan inte göra allt det som jag en gång klarade av. Jag la ner löpning nästan helt på grund av andningen. Men nu när det är sommar så är jag sugen på att gå ut och springa igen och besegra VCD, visa att den inte kan segra över mig.
Så sagt och gjort. Jag har nu försökt komma ut och springa 2 gånger i veckan (låg start för att inte tappa motivationen redan i början). Jag springer på asfalt då jag inte klarar av backarna som finns i spåret. Är det en bra dag så springer jag hela min sträcka som nästan bara består av platt mark och är ungefär 4 km långt (tror jag, får ta och mäta nästa gång jag är ute tror jag). Känner jag redan i början att detta inte är någon bra dag så tar jag bara halva.
Men det jag undrar är, kommer dessa "små" sträckor ens ge mig någonting som träning? Eller borde jag iallafall försöka hitta en annan träningsform som jag klarar av bättre tillsammans med VCD? Jag tränar även annan träning så som Bodypump, Step osv. Men då dessa träningspass är anpassade efter vissa dagar och tider så hinner jag inte alltig på grund av jobb och annat. Så det vore bra om jag kunde göra någonting hemma också.
Tips mottages.
(Förövrigt får ni fråga om det är något som är oklart.)
Om din läkare säger att det är okej att anstränga dig hårt som ett löparpass innebär så kör. 4km är ju ingen dålig strecka och om du har möjlighet att kanske öka till 3ggr/veckan och framöver 5km så kommer det ge massor på konditionen. Det är regelbundenheten som ger resultat.
Har du ork och tid så ta några rediga promenader mellan dina löparpass.
Så har jag lagt upp min träning. Började i våras med 2-3 5km rundor i veckan och en hel del promenader övriga dagar. Nu har jag ökat till 10km rundor och har nog aldrig haft så bra kondis som jag har nu efter bara två månader.
Jag gillar mobilapparna runkeeper och runtastic som kan logga ens turer för att se hur lång den var samt hur snabb man är.
Återkom gärna hur det går för dig framöver.
Go girl, detta fixar du 👍
Tack för svaret. Min läkare har inte sagt att jag inte får träna och jag kämpade mot VCD över ett år på tennisbanan innan jag gav upp. Det gick inte längre.
Risken är ju att man går ut för hårt, och det skulle innebära att motivationen brister när jag inte orkar inte lika mycket som jag en gång gjorde. Därav har jag sagt att nu kör vi den här sträckan, kortare om jag känner av mina problem mer och så får vi se vad som händer.
Tack för tipset med promenader, det ska jag försöka göra. Hur långt/länge brukar du gå då och handlar det om powerwalk?
Jag hoppas att jag tillslut kommer se en liten förbättring med träningen. Jag ÄR ju vältränad, det är bara andningen som gör att det inte ser ut som det. Kroppen orkar mycket mer, men när musklerna inte får tillräckligt med syre är det förståeligt att de blir trötta.
Jag ska återkomma hur det går och hoppas på fler tips och idéer. 🙂
Ytterst sällan jag promenerar längre än en timme i streck.
Jag har 40 min totalt till och från jobbet att gå och så försöker jag få till 45 min promenad extra någon gång ibland. Jag håller alltid högt tempo när jag gå och klär mig efter väder.
Okej, då ska jag försöka komma igång med lite promenader också. Det kommer inte heller påverka andningen på samma sätt som när jag springer. 👍
Endomondo är min favvospp, men prova dig fram så du hittar den som funkar för dig. Gå eller springa är motion, så länge du tycker det funkar och ingen avråder dig helt så,fortsätt. Lyssna på din kropp och ha kul när du tränar, oavsett vad du tränar är mitt råd.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Vill du öka längden på 4 km kan du ju springa fram och tillbaka nån gång extra (ev bara en del fram och tillbaka) liknande har jag gjort ibland.
och vilken träning som helst är bättre än ingen träning.
l'm back
#6 Mitt mål är ju att öka sträckan, men kommer ta det långsamt. Tillslut kanske jag klarar två varv av min sträcka, eller 1,5 varv.
Vi får helt enkelt se hur detta utvecklar sig.