Löpning
Jag vill gärna börja löpträna och har hittat ett bra program för någon som börjar från scratch. Dock förstår jag inte vad dom menar vissa gånger att man ska göra. Det står tex:
Dag 3
30 min återhämtning. 15-30 min alternativ träning. Öka pulsen.
30 min totalt.
Vad menar egentligen med återhämtning? Och om jag ska "återhämta mig" i 30 min + träna någonting annat i 15-30 minuter blir det väl mer än 30 minuter totalt?
Länk till programmet:
http://aktivtraning.se/traningslogg/lop-5-km-i-strack-om-12-veckor
Om man ser till ovanstående träningsdagar så står det vilken typ av övning som skall utföras och efter kommatecknet så kommer en förklaring.
Alltså "30 min. återhämtning, 15-30 min. alternativ träning." betyder att du skall spendera 15-30 minuter med utförandet av annan övning i återhämtningssyfte. Anledningen till att de endast skriver "30min." både från start och som totaltid är för att det är den maximala tiden som krävs.
Vad nu återhämtningsträning är framgår ju inte. Men det skall troligtvis vara något typ av relativt enkel träning, då lördag under tidigare vecka varit en "fridag".
De skriver dock här om återhämtningsträning:
"Lätt spinning, rodd eller simning är bra återhämtningsträning."
Åh tack för svaret! Jag måste ha läst lite slarvigt.
Intressant träningsprogram men såg lite rörigt och omständigt ut.
Gillar skarp att finalen är en tävling så det är ju bara att anmäla sig till ett 5km stadslopp och ge järnet 😃
Men i träningsväg hade jag nog bara mätt upp en fin 5km slinga och se hur långt jag kommit på den och gått resten. Sen springa lite längre varje gång tills man orkar 5km. Till slut börja pressa tider på 5km.
Jag tycker att runtastic och runkeeper i telefonen är perfekt verktyg för att hålla koll på utvecklingen samt när man tränat.
Lycka till med träningen och återkom gärna med hur det går för dig.
Du har redan fått bra svar men jag vill,tipsa,dig om appar som c25k och liknande som hjälper dig gå från soffpotatis till att klara 5 km Jag har löptränat tidigare men la av och började igen för ett år sedan. Hade behövt något sådan då. Men det är en pepp att gå in på endomondo som jag har och se hur bra jag utvecklats.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.