Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 2089 ggr
[Tilde]
0

Styrketräna trots detta?

Jag har problem med mitt högra nyckelben som är svullet och gör ont ibland (vet inte varför det är så, men de hittade inga konstigheter på ultraljudet, vilket betyder att svullnaden inte sitter i en mjukdel…). Sen har jag nu också fått en svullen ryggkota. Jag tror det kom efter att jag satt på en extremt obekväm stol som liksom "skar in" i ryggen. Men nu är jag i alla fall svullen på ett ganska stort område där och det gör ont vid beröring.

Kan jag styrketräna ändå? Jag vill i alla fall träna armarna och benen. Finns det någon magträning som inte involverar ryggen så mycket? Kom gärna med tips på vad man kan träna :)

Känner mig som en 80-årig tant med alla dessa skador… ._.

ivanhoe81
0

jag tränar ju inte så jag vet inte så mycket men jag har hört att när man har ont och är svullen så ska man ta det lugnt då det är ett sätt för kroppen att säga att man ska ta det lugnt pga att något är skadat

[Tilde]
0

#1 Problemet är ju att det är något sm inte går över, i alla fall nyckelbenet :/ Har haft så i flera månader nu… Det ryggonda dök upp i onsdags. Det gör inte lika ont nu, men det är svullet på ett ganska stort område.. :(

ivanhoe81
0

vänta tills det i ryggen är bra men rör dig samtidigt så du inte blir helt stel

jag har problem med mitt ena knä men det fick jag isamband med att jag halkade och gled ca 500meter nerför en backa med benet under mig och det var 2004 och jag har fortfarande ont i det men jag har börjat röra mig mer nu men inte börjat träna än igen

[Tilde]
0

#3 Ajdå :/ Nej jag rör mig ju i form av promenader och liknande, men jag vill gärna bygga muskler och styrketräna. Jag tror att så länge jag inte håller på för mycket med högra axeln (och nyckelbenet) så kan jag träna armarna. Ryggen vet jag inte riktigt..

ivanhoe81
0

#4 ja det är inte det mysigaste med knät men jag överlever, jag arbetar ju med att klippa gräsmattor etc så jag rör mig ju med men vissa dagar har jag så ont att jag får hoppa på vänster ben (sedan sjunker höger knä ihop med ochpulserar men läkarna hittar ingenting i knät heller vare sig på rönken eller något)

ta det lugnt med ryggen som sagt

RobinEH
0

Tala med din läkare alt. ring sjukvårdsupplysningen (om ni nu har sådant i Danmark).

Då magen agerar tvärtemot ryggen så blir det svårt att finna magövningar som inte påverkar ryggen. De raka magmusklerna drar ju överkroppen framåt och neråt medan ryggmusklerna motverkar detta genom att dra överkroppen bakåt och neråt. Skall du dock utföra något magträning så är nog statisk träning det bästa, plankan etc.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Tilde]
0

#6 Ja det var det jag tänkte…. Kanske kör plankan då. :P Tror inte läkarna har något att säga om det då de inte vet varför jag är svullen/har ont. Det sitter ju inte i muskeln..

RobinEH
0

Då får du helt enkelt testa och känna vad som inte fungerar.

För Biceps så fungerar ju vanliga bicepscurl. Antingen så gör du det stående med stång alt. hantlar eller så gör du det sittande med hantlar. Att stå med extra vikter sätter ju lite extra vikt på ryggraden medan du får tryck från ryggstödet om du sitter ner.

För triceps så är det nog enklast att träna med kabel. Då gör du helt enkelt vanliga tricepspress. Att utföra bänkpress med smalt grepp sätter tryck på ryggen från stödet samt involverar rörelse kring nyckelbenet. Tricepspress bakom nacken sätter vikt på ryggen samt involverar rörelse av nyckelbenet.

För ben så är det nog maskiner som gäller, bl.a. benpress. Dock får du känna hur det känns i ryggen då du pressas mot ryggstödet. Marklyft alt. knäböj bör du nog undvika, mycket tryck på ryggraden.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa