Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 2147 ggr
Nitro
0

Behöver tips - löpning och kost

Tjena tjena.

Har för en månad sen börjat jogga 2-3 gånger i veckan. Jag är hästtjej och har väl därför inte alltför lusig kondition.
Nu behöver jag råd på hur man ska lägga upp träningen för att få bäst resultat. Samt gärna kostråd, då jag äter skitdåligt misstänker jag.

Som läget ser ut nu springer jag 7 km på 40 min, milen "lätt" under en timme men klarar tex inte 3 km under 15 min.
Är väldigt bekväm i strax under 6min/km löpning och det känns som man kan fortsätta i evigheter, men måste jag ner i 5min/km blir jag väldigt trött.

Springer alltså rundor på asfalt/grusväg, inte på löpband eller så.
Borde jag kombinera det med nån form av styrketräning? Hur vad när vadå i såna fall?
Intervaller? Hur fort, mängd längd osv?

Vill ner ca 5 kg, många påpekar att jag är smal men vågen säger nåt annat. Ingen tror lixom på mig när jag säger vad jag väger.
Så vad borde man äta?
Jag äter en skitdålig kost nu antar jag, massvis med grönsaker, kött, såser, keso och godis - typ. Samt celsius dricks flitigt. Är ganska kräsen av mig tyvärr så pasta, ris och sånt äter jag endast när jag måste - typ när jag är borta och blir bjuden osv.
Dessutom är frukost det värsta jag vet, äter kring 11-12 typ en morot eller två och sen äter jag middag på kvällen. Godis äts jädrigt ofta oxå tyvärr. Ungefär så…

Ös in med tips för jag ska springa tjejmilen i september och vill icke komma sist ;) Dessutom vill jag gärna få väck de 5 kilona fortast möjligt då de passar min sport bättre.

RobinEH
0

"Jag äter en skitdålig kost nu antar jag, massvis med grönsaker, kött, såser, keso och godis - typ."

Skitdålig, knappast. 

"…pasta, ris och sånt äter jag endast när jag måste…"

Dessa är relativt näringsfattiga så det är ju inget problem att du inte konsumerar dessa så ofta.

"Dessutom är frukost det värsta jag vet"

Då struntar du i frukosten.

Dock ser det ut som att du äter väldigt lite överlag. Äter du bara middag (förutom en morot dessförinnan)?

"Vill ner ca 5 kg, många påpekar att jag är smal men vågen säger nåt annat."

Såvida du inte är överviktig så finns det ingen anledning till att gå efter vad vågen visar. Har du inte en överdriven fettmassa på kroppen så finns det ju ingen anledning till att söka viktförlust. Muskler väger mer än fett per volym.

Får man fråga hur lång du är och hur mycket du väger?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Nitro
0

Men jag äter så sällan, börjar ej äta förrän efter lunch i stort sett och middagen blir sen och ofta väldigt mycket då, för då är jag hungrig.
Ibland äter jag en morot, en tomat eller liknande på fm, sen till lunch en tallrik grönsaker med keso.
Ibland bara en celsius till lunch, ibland godis.
Sen middag på kvällen. Godis säkert 4 ggr i veckan däremellan.
Är jag iväg nånstans så jag ej kan äta grönsaker tex till frukost, så äter jag godis. Toppen lixom?

Jag håller på med en sport där vikten tyvärr blir viktig.
Jag är 175cm och väger 66 kg på morgon utan kläder.
Behöver väga 62.

Har nyss bytt ut power king/ red bull osv till celsius. Är koffeinberoende fanemej och dricker ej kaffe.

Du får gärna komma med tips 🙂

RobinEH
0

Viktnedgång är ganska simpelt. Det enda som krävs är en negativ energibalans. Hur du väljer att uppnå denna negativa energibalans är upp till dig och det råder delade meningar om vad det "bästa" sättet är. 

Jag föreslår att du använder en kaloriräknare (ex. matkalkyl.se) för att beräkna hur mycket kcal du konsumerar per dag. Om det är så att du är viktstabil vid detta intaget så tar du helt enkelt och sänker energiintaget något (100-500kcal). 

Gör du nu så att du använder matkalkyl.se så kan du dessutom se hur ditt intag av bl.a. vitaminer & mineral ser ut och jämföra med RDI. Är det nu så att du får i dig för lite av något vitamin eller mineral så kan du enkelt kolla upp vilka livsmedel som innehåller goda mängder av dessa ämnen och inkludera detta i din kost.

Ett billigt sätt att få bort en del av ditt energiintag är ju att sluta med godiset. Celsius innehåller väl inte mer än 10kcal per burk så det är ju inte så jättemycket, men vill du få bort denna energimängd så kan du köpa dig en burk med koffeintabletter istället.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Nitro
0

Jo jag vet att det är så enkelt. kanske helt enkelt ska börja skriva in i shape up och se vad jag ligger på. Har inte gått ner ett gram sen jag började springa i alla fall.

Därför undrar jag hur man optimerar träningen så det händer något? Blir galen ju.

Skogshumblan
0

Jag är löptokig, läser en del löpartidningar. De rekommenderar att man varvar löpträning med styrketräning men jag har faktiskt aldrig gjort det. Känner mig inte lockad alls av gym. Har du möjlighet så varva din löpning med intervallträning. Ex ett längre distanspass, en intervallträning och så ett gympass i veckan och se vad du tror funkar för dig. På de flesta löparappar finns det i betalversionen bra intervallpass inlagda. Kosten tycker jag Robin gett dig bra råd kring. Lycka till!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Nitro
0

Ska pröva med intervallpasset i alla fall, jag gillar inte heller gym men måste offra mig om det inte händer något.
Tycker det är svårt när jag aldrig sprungit intervaller, hur man ska lägga upp det men får kolla runt lite. Nån kanske har tips?

Har ju slutat med power king/red bull som bara innehåller skit och bytt mot celsius samt ska försöka dra ner till minimum på godiset. Jag äter så lite/sällan så maten kan jag knappast dra ner på i alla fall :O

Nitro
0

Nu har jag skrivit in allt jag stoppat i mig idag, och idag har verkligen varit en typisk dag. Precis över 1000 kcal samt 70gr kolhydrat, 62 gram protein, 52 gram fett. Är det bra/dåligt/sådär?

Zureel
1

Det låter alldeles för lite speciellt för någon som tränar prestationen borde försämras om man äter så lite efter ett tag.

Nitro
0

Vissa dagar när jag vräker godis/ är iväg är jag säkerligen uppe i över det dubbla. Går inte ner ett gram i alla fall.. Men kondisen förbättras, så så fel kan det väl inte vara?

[Majbot]
0

I början kan du klara dig på så lite och utvecklas, men att ta din träning till en ny nivå, så krävs det att du äter mer. Du äter garanterat mindre än din basalomsättning (I regel ligger tjejers bos på 1200.)

Nitro
0

J som jag skrev högre, jag äter nog inte alltför bra… Har ätit såhär lääänge men inte fasen ser jag ut som ett skelett för det. Långt därifrån. Men borde hamna ok kalori mässigt om jag får i mig en lunch oxå så det ska jag försöka med. Känns dock konstigt att äta mer när vågen är blickstill..

Zureel
2

#11 det kan låta konstigt men vågen kan stå stilla ifall man äter för lite kroppen kämpar emot eller så är det så enkelt att du underskattar kalorierna i godiset när du äter det en vanlig marabou 200 gr chokladkaka är över 1000 kcal.