Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 995 ggr
Shalin
0

Hur ska jag göra?

Hej allihopa!

Det är så att jag har problem med min rygg. Det är en särskild muskel mellan skulderbladen som överansträngts för många månader sedan. Det är fortfarande inte riktigt bra och jag funderar på hur jag ska förbättra ryggen med träning?

Jag har gått till personlig tränare och fått träna en dag på gym med fokus på rygg och så. Gick väl bra och hade inte ont vad jag minns. Har inte börjat på gym ännu eftersom jag har semester. Men för ett par dagar sedan fiskade jag. Kastfiske var det då och jag kände redan efter en stund att det gjorde väldigt ont i ryggen. 

Så jag är mycket orolig över att träning på gym plus mitt jobb verkligen kan överanstränga mig. Känns inte kul att börja på gym med 2 månaders uppsägning om jag märker på direkten att det inte funkar? Jag skulle ju säkert kunna mejla ptn och fråga. Men vill även ha tips och råd från er.

Jag vet inte om jag bara ska börja springa igen som jag tyckte var väldigt roligt. Har även Zumba fitness på wii som jag bara testat 1 gång såklart -.- Det kan ju verkligen vara ett bra sätt för mig att börja röra mig då jag sitter oerhört mycket vid datorn. Tyvärr vill jag inte riktigt ändra på detta eftersom jag tycker om det så mycket. Men ofta känner jag med att jag måste upp en stund och hitta på något och röra på mig.

Har även en träningsvideo jag kanske ska testa med? Det är otroligt jobbigt och man orkar knappt med. Men jag kan då testa näst intill kostnadsfritt om det går bra för mig att träna. Har ni några andra tips på vad jag kan göra? Det blir ju inte bättre för min rygg om jag bara springer givetvis, men kanske finns några bra ryggövningar man kan göra hemma?

Eller vad tror ni? Ursäkta att det blev så långt.

[Majbot]
0

Om det är överansträngning så kan du ju helt enkelt vila, sedan köpa hem ett par 5-6 kg hantlar och börja göra lätta ryggövningar med dem? (Rodd, ryggflies.. finns massor)

Shalin
0

Det är det som är svårt. Jag kan tex göra en storstädning hemma så har jag ont i flera dagar sedan. Så vila helt och hållet går inte. Måste ju jobba också, men där försöker jag verkligen att ta det lugnt. 

Ja men det kan jag ju göra! Behöver ändå bygga upp min armstyrka med då jag verkligen tycker den är dålig. Så hantlar blir ju perfekt verkligen!

Tack så mycket för tipsen :)

Om fler har tips kan ni gärna komma med dom :)

[Majbot]
0

Du har inte kollat upp med läkare?

Shalin
0

#3 Jo men dom bryr sig ju inte ett dugg. Har varit hos en som tittade på mig någon minut och sedan sade att jag skulle till sjukgymnast bara och fixade läkarintyg till mig då jag skulle vara hemma från jobbet när det var som värst. Sjukgymnasten gjorde inte mycket heller. Drog och knakade i mina leder och gav mig ett par övningar som var värdelösa… 

Så dom vill då inte göra mycket för en. Men det är väl svårt med ryggar helt enkelt. Det sade varenda en av dem att det är. Gick också till kiropraktor men det blev alldeles för dyrt för mig i slutändan.

[Majbot]
0

idrottsläkare då?

Shalin
0

Hmm ja det kan kanske funka bättre. Sökte nu på google och hittade en som verkar bra. Där står det att dom gör en grundlig undersökning och så lägger man upp en rehabiliterings och behandlingsplan. Man får då återställa funktionen och undvika att det blir kroniskt eller att man drabbas av återfall vilket jag ju gör lite grann. Det blir inte så illa som det var innan men det kan såklart bli. 

Så det ska jag verkligen fundera på. Jag har bara vetat om att det finns kiropraktor och sjukgymnast innan.

Hoppas bara det inte kostar för mycket.

Så tack så väldigt mycket :)

LoAEmma
0

Kastfisket i sig ger ju en ovanlig rörelse och en häftig sådan så att du fick ont efter det är inte alls konstigt.
Sen att du sitter mycket vid datorn ÄR inte bra för ryggen, även om du inte vill ändra på det säger du så är det bra att du vet om att det inte är det bästa för din rygg. 
Man sitter oftast i en "dålig" ställning och ryggen blir överbelastad på vissa håll och för svag på vissa håll. 
Testa dessa saker som du räknat upp, tex löpning, wii-spelet osv.
Övningarna du fick av sjukgymnast kan säkert vara bra men du kan behöva göra dem varje dag i någon månad innan du kan säga om det var bra eller dåligt.

Rodd skulle jag också rekommendera (inte i en båt alltså…) då det stärker upp partiet mellan skulderbladen väldigt bra.
Googla och kolla på Youtube tex, finns massor med bra tips där :)

PS. Även en massageterapeut kan hjälpa dig med din rygg!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus