"trimma" vaderna
Efter sju års basketspelande och intensivt bentränande på gym har jag sett att mina vader börjar bli väldigt stora gentemot resten av benen. Frågan är nu hur jag "får ner dom" eller vad man nu ska säga, det känns som de bara "växer" så skulle i alla fall få de att sluta växa. Springer två gånger i veckan mer eller mindre, backintervaller, kör på gym t.ex crosstrainer, benböj med skivstång, utfallsteg med skivstång. har slutat med dessa maskiner som belastar vaderna, det var när jag körde dom som dom verkligen tog fart. Har hört att lågintensiv träning ska vara bra för just ben men hur tränar jag då?
Har samma problem, har inget att tillägga men vill se svaren :)
Aut viam inveniam aut faciam
Lägg upp dina pass så de fokuserar mer på lår och rumpa? Utfall, back squat, front squat, marklyft, raka marklyft, step ups, goblet squat… Själv vill jag inte ha större vader och därför fokuserar jag inte på dem, de får ändå sin motion när jag gör alla andra lyft.
Men sedan kan det vara så att vissa helt enkelt har stora vader, att deras kropp är gjord så. Du har inte vätskesamlingar vid vaderna då?
Har du mätt runt vaderna och jämfört innan du tränat och från det att du upplever att de växer?
Kan hända att du har dåliga gener (som andra skulle se som bra gener).
Vill du så rekommenderar jag att du läser detta.
"Dessutom har vaderna en överkapacitet, vid varje löpsteg får vaderna ta upp belastningar på 3-8 ggr kroppsvikten och på en kilometer springer man ca 600-100 steg. Om vi räknar på en person som väger 70 kg och tar 3500 steg under en löprunda på fem km hamnar vi på ca 123 tons belastning på vaderna. Det är alltså svårt att slå den belastningsmängden på gymmet."
Muskelhypotrofi handlar om att att inte utsätta musklerna för progressiv överbelastning. Att gå lär definitivt minska ansträngningen hos vaderna jämfört med löpning.