Det här med håll
Alltså jag blir snart tokig. I princip varje dag gång jag springer får jag otroligt mycket håll, speciellt när jag ökar takten från jogging till löpning. Oavsett om jag inte ätit eller om jag har ätit innan får jag håll, vilket är hopplöst jobbigt eftersom det hindrar mig att faktiskt springa så pass mycket som jag vill och klarar av. På sista tiden har det varit extremt, får håll precis när jag ökar takten efter 2 km jogging, då brukar jag trotsa det och fortsätta springa (har läst att det är det lättaste sättet att bli av med det snabbt), men till sist tar det emot och gör så pass ont så jag måste sätta mig ner. Resten av rundan fortsätter det, så jag tvingas gå resterande sträcka - vilket motsvarar ca 6 km. Det är hopplöst tråkigt, jag vill kunna springa, inte jogga. Jag känner att kroppen klarar av det nu efter att ha sprungit aktivt sen i vintras, men mitt konstanta håll hindrar mig. Någon som vet vad man kan göra? Jag ger snart upp löpningen haha.
Jacob Gudiol har skrivit lite om "håll" vid träning. Kan nog vara intressant.
"Hur som helst finns det i alla fall två konkreta saker som man kan göra om man har problem med håll. Det första är att undvika att äta de närmsta timmarna inför träning eller tävling. I studierna jag har läst så har de flesta som man frågat uppgett att två timmars fasta innan träning har räckt för att de inte ska få håll. Personligen har jag kommit fram till att jag behöver äta minst fyra timmar innan en match om jag inte ska riskera håll. När man sedan tränar eller tävlar gäller det att ha koll så man inte dricker mer än man är van vid eller att man dricker en sportdryck som är hyperton.
Det andra man kan göra, om inte de enkla åtgärderna här ovanför hjälper, är att försöka arbeta på hållningen. Om du har en lite rundad rygg och/eller en tilltagen svank kanske det hjälper om du försöker förbättra detta."
Just därför går jag och joggar direkt efter att jag har vaknat på morgonen. Det kanske du kan försöka? Ät inget, bara drick lite vatten och sen ut med dig. Det har iallafall fungerat för mig.
#1 Hm intressant. Det där med hållningen kan eventuellt stämma in på mig, min hållning har aldrig varit den bästa hehe. Tack för svaret :)
#2 Ska definitivt testa det!