Träna med smärta?
hej
Jag har en kronisk sjukdom som gör att jag alltid har ont det bara varierar var och hur mycket men jag får och bör träna.
Men jag gör det inte, ni kanske kan gissa varför, men jag vill träna. Både för att jag gjorde det förr och älskade det, för att jag gått upp i vikt pga tröstätande (ca 5 kilo) och för att efter ett tag så blir värken bättre av träningen (musklerna stadgar upp kroppen bättre)
Nån som har tips på hur jag ska få insperationen att träna trots smärta?
Simmning går inte, eller andra saker som behövs göra i en stad, inte heller sånt som måste göras ute då det är kallt.
Men jag har ett eget gym där jag kan göra i princip allt i styrkeväg som har med frivikter att göra. en 70 kilos säck och lite småplock. Vi funderar också på att skaffa löpband så jag kan springa inne, men det behövs lite sparande innan dess.
så inspirera mig 🙂
l'm back
Vad är det för sjukdom? Det gäller olika råd för olika problem. 🙂 Viktigt att du inte blir sämre utav din träning.
Jag har ledvärk pga Reynauds och läkaren sa att det bara är bra om jag tränar när jag frågade om jag ens fick det. det enda jag skulle undvika egentligen var kyla hon kunde inte ens komma på nån specifik träning som skulle vara dålig (förutsatt man använder huvudet såklart, jag ska tex inte börja springa Marathon när jag inte ens sprungit en mil förut)
l'm back
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad jag läst så rekommenderar läkarna motion till de med Reynauds fenomen av samma anledning som för resterande del av allmänheten. Enda skillnaden är att kyla skall undvikas.
Den enda som kan motivera dig till att träna är du själv. Vill du träna så tränar du. Vad vi kan bli mer eller mindre motiverade av är personligt. Vissa lyssnar på hårdrock andra på inspirerande tal medan vissa kollar på specifika bilder.
Jag har själv knäproblem. Då läkarna sagt att knäna inte tar skada trots smärtan så biter jag oftast bara ihop när det väl gör ont, dock inte under konditionsträning då jag tycker att det är otroligt tråkig träning.
Denna föredrar jag dock att lyssna på. Rätt motiverande enligt mig.
l
l
V
Bra video, det är därför vi flyttade dit vi flyttade, vi kommer aldrig bli rik men vi kommer faktiskt leva, inte försöka tjäna pengar till när vi ska leva.
När det gäller träningen så är det svårt för mig att träna när jag har ont och jag vet att det kommer göra mer ont, även om jag vet att det inte är farligt. Och tyvärr finns det ingen träning jag kan göra som inte gör ont för jag har alltid ont, och att bara ta sig genom en vanlig dag gör att jag måste bita ihop och härda mig igenom det, därför orkar jag inte det med ännu en grej tyvärr
l'm back
Jag vet inte om du kan finna motivation ur detta, men såhär ser min egen resa ut:
Tack så mycket, det inspirerade!
l'm back
Jag var jättesporrad att träna igår men det blev inte 😊
Mitt största intresse är te och just då jag skulle byta om för att träna ropade min man från tvrummet för att det var en dokumentär om te på tv så det blev TV-tittande istället.
Men jag känner mig inte lat eller så för det då det är första gången jag ser nått så specifikt om te på TV så jag tränar idag istället
l'm back
för mig tog det 3 år av intalning/övertalning/uppladdning av motivation innan jag kom igång med min resa. En liten dokumentär känns som en droppe i havet 🙂 man måste ju hinna med att ställa om sig på riktigt också, annars blir det lätt att man ger allt till tusen i några veckor, och så ger man upp.
igår var min man jätte oinspererande och bestämde sig för att ha en vilodag, jag var så trött att det skulle nog vara smått farligt att gymma (pollen i luften kanske de senaste dagarna har jag varit superdupertrött) så jag som ville göra nått litet i alla fall var "kastdocka" åt min man (dvs han håller på med en karatestil med kast/grepp/svep och vi har kommit fram till ett sätt han kan öve på mig utan att fullborda greppen/svepen/kasten) inte för att jag fick varken bättre kondis eller starkare muskler, det var mer för det psykiska jag gjorde det.
l'm back
Igår tränade jag 20 min karate i lugn takt och höga ställningar. Jag hade väl kanske kunnat fortsätta men jag tänkte att det var bäst att sluta på topp, särskilt eftersom lederna käntes möra (man far ju djupare och djupare i ställningarna av gammal vana) mågra minuters uppvärmning av leder, kata i lugn takt och sist lite lätt kumite i 4 min.
l'm back
Härligt!
Idag blev det "bara" en promenad, katten följde med till och med men ho ville att vi skulle gå hem. Jag gissar att björnen var ganska nära och hon tyckte att hon måste rädda de galna högljudda människorna som går dit det uppenbart finns björn😃
l'm back
bäst att erkänna då kanske det blir fart på mig, jag har inte tränat sk*t på senaste tiden, ag får nog läsa om tassys berättelse eller nått.
Tyvärr så hittade vi en gigantisk mögelfläck i "lillstugan" igår och sånt påverkar min värk ganska rejält så det är ju dumt att ag inte tränat, om jag hade tränat kanske det inte skulle göra så ont pga sånt
l'm back
har inte tränat alls den senaste tiden däremot har jag fått in endel vardagsmotion sen värken börjat bli bättre (är i ett "oskov" just nu) så tex har jag jagat får upp och ner för berget (zombierun släng dig i väggen), gjort massor av trädgårdsarbete, byggt hägn osv. Min man har ju gjort det som varit mest ansträngande men jag har ändå inte varit stillasittande.
l'm back