Annons:
Etikettövrigt
Läst 1051 ggr
Tant Grön
2016-01-24 01:23

Träna 3 minuter i veckan

Enligt Michael Mosley skall det räcka att träna 3 minuter i veckan för att få bättre kondition och gå ner i vikt. Kan det verkligen stämma?
Någon som provat?
http://www.mabra.com/darfor-racker-det-med-3-minuters-traning-i-veckan/

Annons:
Words
2016-01-25 11:58
#1

Jag uppskattar själv HIIT (högintensiv intervallträning), vilket oftast innebär kortare träningspass än "traditionell träning". Upplever att min kondition förbättras mer av det. Tre minuter har jag ingen aning om ifall det räcker, det låter väldigt lite. Jag brukar köra HIIT i 30 minuter några gånger i veckan. Vad det gäller att gå ner i vikt borde det sannolikt fortfarande vara energi in och energi ut som gäller.

RobinEH
2016-01-25 13:08
#2

"Fördelarna med högintensiv träning jämfört med ”vanlig träning” är bland annat:

  • Konditionen övas upp snabbare.
  • Du bränner mer fett.
  • Blodfetterna sänks.
  • Syreupptagningsförmågan och insulinkänsligheten ökar.
  • Aptiten minskar och du äter automatiskt mindre!"

Ja, högintensiv träning har fördelar. Men dessa påståenden är irrelevanta i frågan.

  • Konditionen övas upp snabbare om du konditionstränar 5ggr i veckan än 3min 1ggr i veckan.
  • Du "bränner mer fett" om du konditionstränar 5ggr i veckan än 3min 1ggr i veckan.
  • Du får större påverkan på blodfetterna om du konditionstränar 5ggr i veckan än 3min 1ggr i veckan.
  • Din syreupptagningsförmåga och insulinkänslighet förbättras snabbare om du konditionstränar 5ggr i veckan än 3min 1ggr i veckan.
  • Nej, aptiten snarare ökar om du tränar. Detta beror på att kroppen, till skillnad från somligas antaganden, är väldigt bra på att upprätthålla balans. Mer utgifter kräver mer in.

Jag har inte läst boken, så jag kan omöjligen kommentera mer direkt på den.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Tant Grön
2016-01-25 13:25
#3

#2 Det var inte 3 min 1 gång i veckan utan 1 min 3 gånger i veckan. Fast de har kanske ingen betydelse.
Jag skall i alla fall prova i några veckor. Tar ju liksom ingen tid. 🙂

MagArne
2016-01-25 13:51
#4

Beror ju på vad man har för mål med sin träning. Högintensiv träning är ju inte fel men tillbringar man resten av tiden i soffan eller kontorsstolen räcker det inte på långa vägar. I kombination av vardagsmotion så som promenad/cykling till och från jobbet samt en lunchpromenad så är metoden säkert lyckad.

Tant Grön
2016-02-03 15:40
#5

Nu har jag gått ner 1.5 kg. 🙂

Upp till toppen
Annons: