Annons:
Etikettkost
Läst 825 ggr
Anonym Person
10/25/14, 12:01 AM

Alkoholens påverkan och kost osv.

Hejsan, jag undrar lite hur det ser ut med alkohol och dess påverkan på träning? Har precis kommit igång med träningen men i mitt umgänge dricks det till och från, främst på helgerna, visst är det kul men alkoholintag, men vill inte sabba upp träningen utan vill verkligen få en fin kropp, en gång för alla, så undrar hur det är egentligen.

Sedan undrar jag hur det är med kosten, vad man bör äta och hur mycket man bör äta. är ungefär 175cm och väger dryga 55-50kg och tonåring/ungdom, och har inte riktigt koll på vad man bör äta.. Hjälp!!!

Annons:
RobinEH
10/25/14, 7:33 PM
#1

Vilken effekt av träningen undrar du över? Hur alkohol påverkar tränings effekt av muskelbygge, uthållighet, viktminskning eller kardiovaskulär hälsa etc.?

Hur mycket du bör äta beror på ditt mål. Går du ner i vikt så intar du mindre energi än vad din kropp behöver, går du upp i vikt intar du mer energi än vad din kropp behöver och ligger din vikt oförändrad intar du lika mycket som din kropp behöver. Vill du få ett hum om hur mycket energi du behöver så kan du beräkna ditt teoretiska energibehov med formeln nedan.

Man: (10×vikt) + (6.25×längd) - (5×ålder) + 5 = BMR
Kvinna: (10×vikt) + (6.25×längd) - (5×ålder) - 161 = BMR

Multiplicera BMR med passande aktivitetsfaktor nedan:
Koma = Du lyfter inte ens ett finger (1.0)
Minimal aktivitet = Stillasittande (1.2)
Låg Aktivitet = Låg daglig aktivitet och lätt motion. (1.375)
Normal Aktivitet = Måttlig daglig aktivitet och måttlig motion (1.55)
Hög Aktivitet = Fysiskt krävande livsstil och hård träning  (1.725)
Väldigt Hög Aktivitet = Mycket hårt fysiskt arbete och uthållighetsträning på elitnivå (1.9)

Vad du ska äta är upp till dig. Mycket grönsaker är att föredra.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Anonym Person
10/25/14, 10:24 PM
#2

undrar bara om det förstör träningen att dricka 2-3ggr i månaden

RobinEH
10/25/14, 11:06 PM
#3

Men förstör hur? Ja, att träna full kommer att förstöra träningspasset och sannolikt blir träningen sämre om du är bakfull. Vad är det med träning som du undrar om det "förstörs"?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Flygandebanan
10/29/14, 11:19 AM
#4

Jag tror att TS menar att, lets say.

Du har tränat måndag-onsdag-torsdag-fredag.. Det är fest på fredag och du intar alkohol. Eftersom att du är bakfull på lördag ska man då inte heller träna på lördag.

Hur mycket av veckans träningen är då förstörd pga av alkoholintaget?

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

[westerlind]
10/30/14, 2:34 PM
#5

Här här du en länk till en, för dig, ganska spännande artikel/blogginlägg där skribenten kollat på olika studier http://traningslara.se/alkoholintag-prestation-och-aterhamtning/ Om du inte orkar läsa hela kan du scrolla ner till slutet där det står typ "alkohol är negativt men ingen katastrof". Jag vet inte hur bra studierna är, det får du avgöra själv.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
RobinEH
11/6/14, 10:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Då tar vi det generellt. Nicklas har i artikeln #5 länkar till tagit upp påverkan på prestation och återhämtning så då slipper jag det.

Att träna full eller bakfull kan förstöra både passet och ens egna kropp, men annars förstör inte alkohol träningen.

Gällande muskler. Alkohol begränsar proteinsyntesen. Bilden nedan visar proteinsyntes (stapel till vänster) och proteinnedbrytning (stapel till höger) vid vila, träning, vila och intag av essentiella Aminosyror samt träning och intag av essentiella Aminosyror. Överstiger proteinsyntesen proteinnedbrytningen så ökar muskelmassa, understiger proteinsyntesen proteinnedbrytningen så minskar muskelmassa.

Alkohol kommer att minska proteinsyntesen varesig du har tränat eller inte. Ser man till effekten av träning enl. bilden så ger detta en mer gynnsam balans mellan proteinsyntes och proteinnedbrytning. Alkohol hämmar proteinsyntesen och således kommer det att inverka negativt på tränings gynnsamma effekt på muskeltillväxt. Alkohol kommer dock aldrig att helt stoppa proteinsyntesen (såvida det inte sker en faktisk letal etanolintoxikation). Inte heller kommer alkohol att förstöra en veckas träning som en del hävt ur sig. Hur länge kommer alkohol att påverka proteinsyntesen? Åtminstone sålänge du har alkohol i blodet. Vid kronisk/daglig alkoholkonsumtion kan nivåerna av anabola hormon sjunka något, är det dessutom en större alkoholkonsumtion så kan hormonnivåerna sjunka kraftigare. Men i detta fall ökar även risken för näringsbrist signifikant, spec. gällande B-vitamin.

Ett problem med ovanstående är att alkohols negativa effekt huvudsakligen är taget från djurstudier. Det finns några humanstudier där man gett deltagarna alkohol precis innan eller precis efter träningen med resultatet av påverkan av proteinsyntesen. Men hur överförbart blir detta till verkligheten.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Upp till toppen
Annons: