Annons:
Etikettkost
Läst 2017 ggr
[Tilde]
2014-07-23 13:05

Hur ser era måltider ut?

Följer ni någon viss diet? Hur brukar ni lägga upp maten? Hur många mål om dagen äter ni? Osv… Berätta lite och dela gärna med er av ert favoritrecept som är fyllt med proteiner!🙂

Annons:
Fridaaaa
2014-07-23 13:10
#1

Ingen diet, för mig är dieter tillfälliga, och jag vill köra på något långsiktigt.

Äter regelbundet, försöker äta 3-5 ggr/dag, Frukost, lunch, middag, ev mellanmål.
Kör på nästan bara glutenfritt och laktosfritt samt koffeinfritt.

Något som är gott är varmrökt lax med kall sås och potatis.
Hemmagjorda biffar
Baconlindad kyckling 
Olika gytor

Tja försöker äta mycket hemmalagat

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
2014-07-23 14:33
#2

#1 För mig är en diet en livsstil. 80-90% av hur kroppen ser ut beror på maten :) Menar inte en diet som i en bantningsdiet. xD

Själv äter jag i princip när jag är hungrig, försöker äta mycket proteiner och undvika kolhydrater. Har nästan slutat dricka mjölk också men försöker få i mig fetter för att bli mätt. 

Min frukost idag var keso med tomater, men annars älskar jag sallad med kyckling/tonfisk och mozzarella! 😃

:holmgreen:
2014-07-23 16:07
#3

Min "diet" består till stor del av mycket protein i form av kyckling, bra kolhydrater i form av tex sötpotatis (Man kan göra så mycket med sötpotatis, rekommenderas starkt!) och sen massor av fiberrika grönsaker som tex broccoli. Sen är ju självklart nyttiga fetter och annat också viktigt, det får man ju inte glömma. Eftersom jag tränar mycket så ser jag till att få i mig en hel del protein. Brukar köra på min kroppsvikt × 2. Alltså blir det också proteinrika frukostar, till exempel "4-5vitor1gula"-omeletter, proteinpannkakor, eller liknande. Jag äter frukost, lunch och middag. Luncherna kan ibland bestå av olika sallader för variation, men nästan alltid något med kyckling. Mellan måltiderna dricker jag även proteinshakes och äter ibland proteinbars. Blir jag riktigt hungrig på kvällarna (alltså riktigt riktigt hungrig) så äter jag gärna kokta äggvitor. Proteinrikt, ca 4-6g protein/äggvita och det är rätt mättande. Man kan ju äta gulan också om man känner för det, men jag brukar hålla mig till vitan. När jag deffar så ligger jag dessutom på ett kaloriunderskott och därför också ett litet proteinöverskott. :) Juste, har massor av recept på lager. Delar gärna med mig av några sen! :)


Scorpio97
2014-07-23 18:07
#4

Äter två mål om dagen. Lunch och middag, eller middag och kvällsmål. Middagen består av fisk/kyckling/kött, samt blandade grönsaker. Äter inte pasta, potatis eller ris. Ibland lite "sås" gjort på crème fraiche eller turkisk yoghurt samt kryddor. Lunchen/kvällsmålet är något mindre exempelvis stekt bacon, ägg, soppa eller omelett. Brukar försöka att även äta sallad till då. Ligger på 1500-1600 kcal per dag. 

Är lågaktiv, tycker bara om att läsa härinne ändå. Vintertid simmar jag en-två gånger i veckan, men nu på sommaren blir det mest promenader (eftersom simhallen är stängd).


//Jessie

Kadoor
2014-07-23 21:02
#5

Eftersom att jag bor hemma brukar jag inte direkt laga lunch eller middag själv. Går inte heller på någon speciell "diet", utan jag försöker undvika sötsaker, tomma kalorier, snacks, saft & läsk etc. Försöker äta så mycket grönsaker & protein som möjligt, till frukost grovt bröd om jag äter bröd, annars blir det typ müsli eller flingor(vet inte hur bra flingorna jag äter är, dock). Äter alltså frukost, lunch & middag. Sedan små mellanmål ifall jag behöver mer energi eller så. Brukar bli någon frukt då.

Nu på lovet brukar jag äta frukost, en mindre lunch eller ett lite större mellanmål & middag. Jag är lite lat nu på sommaren när jag är hemma, i skolan får man ju lunch som man slipper laga själv men här hemma måste jag ju göra det själv. Så det blir ofta en skiva bröd & en smoothie gjord på bär, blir mätt och rör inte jättemycket på mig(vilket jag är lite småsur på mig själv för)…

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Fridaaaa
2014-07-24 08:47
#6

#2Ja var därför jag skrev som jag gjorde 🙂 Man tycker lite olika ^^,
Mozzarella är yammi, och fetaost 😃
Ja kolhydrater är ju inte så bra mängder, jag kör på glutenfritt, är bättre men såklart inga mängder 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
:holmgreen:
2014-07-24 11:04
#7

Så länge man inte utesluter kolhydrater från kosten helt. Kolhydraterna används som energi, finns det inga kolhydrater så tar kroppen istället från dess reserver, vilket är muskelmassan. Vill man få ut det maximala av sin träning bör man därför se till att man får i sig rätt mängd kolhydrater, och framför allt rätt kolhydrater. :)


[Tilde]
2014-07-24 11:32
#8

#3 Hur bra är egentligen proteinshakes och sånt? Har varit sugen på att köpa, men har hört att många av dem innehåller massa dåliga kolhydrater, speciellt Whey… så jag vet inte :/

Jag äter främst kolhydrater i form av grönsaker, finns massa i t.ex. rotfrukt. Undviker helt pasta, ris och bröd (så länge jag kan). 🤐

RobinEH
2014-07-24 12:02
#9

#7

Kroppens kolhydratreserver är glykogendepåerna i lever och muskulatur. Om detta är otillräckligt så bildas glukos av glukogena Aminosyror eller glyceriddelen i triglycerider, samt laktat. Muskelprotein bryts ned till fria Aminosyror ständigt, oavsett om man konsumerar kolhydrater eller ej. Konsumerar man lite kolhydrater så tenderar kolhydratoxidationen att sjunka, förutsatt att inte proteinintaget är överdrivet.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

:holmgreen:
2014-07-24 12:29
#10

#9 Jaha okej, då är jag med! :)


:holmgreen:
2014-07-24 12:42
#11

#8 För mig funkar proteinpulver riktigt bra. Det innehåller absolut kolhydrater och kalorier, men inte så farligt mycket skulle jag säga. Sen beror det såklart på vilken sort vi snackar om, råkar veta att Whey 80 innehåller 1,1 - 1,6g kolhydrater/portion. (Beroende på smak) :)


[Tilde]
2014-07-24 12:46
#12

#11 1,1-1,6 gram låter ju inge farligt! Får läsa på om det är något för mig 🙂

Gur4m1
2014-07-24 14:48
#13

LCHF till och från. Jag ser det däremot inte som en diet utan en livsstil, men jag "faller av vagnen" ibland ;) Men då märker jag det rätt fort också både i kläder och på vikten. När jag äter så stritk ajg klarar, så blir det bara 1-3 mål om dagen. Beroende på vad jag äter. T.ex äter jag ägg till frukost så brukar jag behöva äta något mer under dagen. Men om jag åt sent kvällen innan (efteroms jag kvällsjobbar vissa dagar) så behöver jag inte äta frukost nästa dag, och äter t.ex LCHF pannkakor eller smör/gräddkaffe och då står jag mig hela dagen, men är väldigt hungrig till frukosten ^_^

Det är pga mitt jobb som har stor variation av tider som gör att jag har svårt att ha bra matrutiner - frukost,lunch och middag vid vissa tider. LCHF är enda gången jag faktiskt känner "nu är jag hungrig" "nu är jag mätt" och inte styrs av sug. Däremot upplever jag LCHF som mindre lämpligt (iaf strikt) perioderna under vintern när jag tränar hårt under veckorna… tyvärr inte hittat en bra balans där ännu. Det passar däremot jättebra med mitt jobb, då det är svårt att få till en bra lunch, och jag sällan behöver äta lunch utan kan spara mig till middagen.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Gur4m1
2014-07-24 14:56
#14

Appropå kolhydrater, läste i Body om att kolhydrater som kosttillskott ger: Nada. Däremot ger det "mer tryck" dvs "ork". Fett för en som kör t.ex LCHF blir lättare för kroppen att ta till sig som energi när kroppen vant sig att den har fett att ta. För att motverka muskelnedbrytningen är väl därför man tar kosttillskott som kasein och protein och grenade Aminosyror eller vad det heter, just vid (hård)träning.

Har funderat på proteinpannkakor t.ex. I samband med träning. När det kommer till att utesluta Kollisar så gör ju inte 1-5 gram kolhydrater per 100 gram mat, så speciellt mycket, såvida man inte sitter och moffar i sig flera kg. På slutet av dagen handlar det om hur mångakolhydrater man fått i sig under dagen- inte vad varje sak har för kolhydratsmängd. Jag valde .tex en dag, pga sug, att äta en skumtomte ;) haha. Men då fick jag äta väldigt strikt med den övriga maten. Men så värt det, var så sjuuuukt sugen på en skumtomte! 💔

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Tilde]
2014-07-24 17:04
#15

#14 Jag håller helt med dig och undviker kolhydrater så gott det går, men får ändå i mig en liten mängd från  grönsaker och liknande. Mina måltider består i princip av kött (kyckling, fisk, eller 'vanligt' kött) och grönsaker, gärna med gräddsås eller kanske wokade grönsaker, så man får i sig fett och står sig. 🙂

Precis, så länge man håller sig under x gram kolhydrater på en dag är det ju inga problem om man äter någon måltid eller rätt med fler kolhydrater i.  :)

Namiko
2014-07-25 09:46
#16

Jag försöker att för det mesta hålla mig till 80/10/10. Då äter jag tre mål om dagen. En stor fruktsmoothie till frukost (bananer, dadlar och hallon eller carobpulver, ca 1200-1800kcal beroende på hur mycket jag känner för att äta), behöver inte så mycket lunch utan äter det mest bara för att få något i magen. Några äpplen eller annan frukt. Sen en stor sallad till middag. Är jag sugen på lagad mat så kan salladen bytas ut mot eller följas av risnudlar eller potatis.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Inaarah
2014-07-25 20:30
#17

Till vardags äter jag frukost, lunch och middag samt ett kvällsmål. Eftersom jag går i skolan brukar jag också äta en frukt mellan lunch och middag, då jag så gott som varje dag tränar direkt efter skolan. Då blir frukten en energipåfyllning så jag orkar prestera bra under träningspasset. 

Jag följer ingen diet och tror inte riktigt på att sätta upp allt för strikta regler kring mat. Jag är rädd att det kan skapa en osund relation till mat, och det är inget jag vill. Som grund utesluter jag kolhydrater genom potatis, pasta, ris och bröd och ser till att få ordentligt med protein. Försöker dra ner på gluten- och laktosintag, men äter kvarg och keso. Det blir mycket ägg, broccoli, rotfrukter, spenat, zucchini, quinoa och liknande utöver proteinkällor så som fisk och quorn/sojaprodukter (är vegetarian). Sommartid är sallader med grillad halloumi en storfavorit. :) 

Kort och gott - jag anser att jag har en bra grund med mycket protein, sallad och rotfrukter, sötpotatis etc och kombinerar ihop det jag känner för. Gör ofta kalla såser med bl.a. kvarg och vitlök. Frukostar och kvällsmål består ofta av kvarg med bär, havregrynsgröt eller ägg i olika former. Så länge jag har en bra grund och tränar regelbundet (i mitt fall 6-7 ggr per vecka) unnar jag mig också att äta en lunch ute någon gång, äta popcorn till bion eller ta en chokladboll till fikan med ett par vänner. Det händer någon eller några gånger per månad och det tycker jag är helt okej. Vill ha en balans mellan kost och träning samtidigt som det inte får ta allt för stora uttryck i det sociala livet.

Michaela-N
2014-07-28 00:53
#18

Jag har slutat med att utesluta/dra ner på kolhydrater - jag är helt enkelt inte tillräckligt självdisciplinerad för att klara av det. Försöker istället att fylla tallriken med så mycket grönt som möjligt och äter av det först så jag inte behöver så mycket kolhydrater. Äter 3 ggr per dag, mycket sällan mellanmål faktiskt.

[Oceansoul]
2014-08-03 15:15
#19

Halva tallriken med mager protein eller fet fisk och andra halvan med grönsaker. Ibland gör jag plats för coleslaw, blomkålsmos, broccoligratäng eller någon riskaka. Två större mål (Frunch och Middag) och två mellanmål (pre-work out och ett mellan frunchen och middagen)

Jag tränar nästan bara kondition och har upplever inte att kolhydratssnål mat påverkar mig på något negativt sätt, snarare tvärtom med tanke på att jag lider av IBS.. Innan jag körde LCHF klarade jag bara av att träna kondition efter hur min mage mådde och körde mest tung styrketräning.

Upp till toppen
Annons: